Det sitter där det ska! Om det är rätt höjd märks efter lite körning men 3-4 cm lägre än fatbarstyret blev det och det styret var på gränsen till för högt. Så det borde bli lagomt nu.Blir gode grymt! Rätt höjd på M-styret?
Nu har jag provat lite mer. Tömde ur glycerinet i laddtryckmätaren och nu fungerar den fint. Lite fladder när jag släpper gasen bara, men de är väl för jag inte har någon dump.
Laddar 0.25 bar och har 0.4-0.45 bars mottryck.
/ Johan
Okej ja byggde den där typen av ljuddämpare då den fick lov att vara så kort. Hade jag haft en vanlig typ billjuddämpare hade den blivit typ 1 dm lång och hade förmodlig inte dämpat så mycket. Stinger kan jag inte gå upp mer i den där typ 2.5". Har ju wastegaten på pipan också så att den bygger lite mottryck är väl som ni säger på grund av ljuddämparen. Jag hade ju kunna bygga om den lite för mindre mottryck. Sedan har jag ju wastegateöppningstrycket på pipan så den öppnar ju på mottrycket. Står jag still nu och gasar så bygger den ju mottrycket fort, sen kommer laddtrycket lite efter. Jag hade förmodligen fått tidigare ladd om jag tagit trycket från tryckboxen.0,45 bars mottryck i pipan mot 0,25 turboT låter på gränsen till farligt . Men jag är inte 100a säker på hur farligt det är då det är tunnt med info i detta område. Asker kör ca 0,1 bars övertryck i pipan i förhållande till turbotryck och det är nog mer normalt och säkrare. Ju lägre övertryck i pipan man kan ha och ändå få bra pullver och funktion i motorn ju säkrare från kolvsmält är man. Men nu hade du väl en stor avgasturbin och riktigt stor stinger om jag inte mins fel så du kan väl knappas öka dia på stingern mer? Du kan ju alltid prova att öka dim på stinger du har . Frågan är om din dämpare byggert för högt tryck? varför valde du bygga en baffeldämpare konstuktion? Vad låg mottrycket på utan dämpare? Bästa flöde har en vanlig genomflödesdämpare. För att vara säker på inget eller ytterst lite mottryck bör man ha en vanlig dämpare med perforerat rör igenom sig. och det röret bör ligga på minst 60mm inv mått rakt igenom (Gärna 70mm).
Ang den lilla surning från början reg .... Jag minns inte om det var du som satte in reedventiler i plenum? Om inte så gör det så försvinner surningen och turbon spolar upp snabbare = rappare motor innan laddet kommer. Och har du Reeds i plenum så kan du göra som jag rekk Asker att göra för att få bort fetgången. Sätt in ett munstycke i slangen som går från pitotröret till förgasarna flotörhus. Borra det munstycket till något mindre hål än pickupphålet på pitotröret. Då försenar du trycksättningen av flotörhuset och den går en kort stund magrare fån början ladd. Sätt munstycket närmast pitotröret i slangen,,,. Sluttrycket blir det samma som tur är så högfartsbestyckningen ska inte påverkas nämnvärt.
Om allt funkar som det ska bör du ha 50% mer hk på 0,5 bar annars är det något fel Och felet ligger då garanterat i fel tryck i pipan. Du /ni /vi någon måste ta reda på eller nämna vilket övertryck som är bäst för tvåtakt.
(((((Jag hade förmodligen fått tidigare ladd om jag tagit trycket från tryckboxen.)))))
Det där förstod jag nte riktigt? Menar du att du inte har styrtrycket till wastegaten från plenum eller på trycksida någonstans?
Och visst fan du hade ju insprut !! Då ska den inte vara fullt så känslig på vakuum i plenum MEN den funkar säkert bättre med reeds ändå för då får du inget vakuum alls.
upp till 0,18 bars övertryck i pipan i förhåll till laddtryck på fullt gärn rek Lennart zander i något turbobygge. Så det bör man nog inte överstiga i första hand innan man vet mer säkert hur högt tryck man törs åka.
Jag har beställt zanders bok så jag hoppas på få mer klarhet i piptryck då den nu kommer?
Hur tidigt i varvtalet får du upp laddtryck? Och upplevs den gå bättre än utan turbo än?
Ja ska prova de, är det någon speciell storlek på pitotröret jag ska ha?Med pitotrör så får du snabbare upp trycket till det du vill styra... så det borde hjälpa. Annars får du väll ladda mer
Ang avgasknallarna så hade jag det också när den spolade igenom soppa pga av för häftiga porttider. Så bensinen i pipan antändes efter någon sekunds fullgas.
Jag tar "vakuum" mellan trotteln och reedsen, har satt en nippel på insugsplattan och kapat fjädern i dumpen till ca hälften och den reagerar mycket trevligt