413 eller 441 ramp på freeride 154 2014

STXSweden

Välkänd medlem
28 aug 2013
194
0
6
Kiruna/Umeå
Jag kör 200-380 och den röda fjädern med 441 ramper och fick 16g som rekommendation att vikta! Tycker de lät lite eller vad tycker ni? :)
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
Undrar varför alla ska köra så tunga pinnar i variatorn? man får ju bara en segare karaktär på maskinen ska man köra dragrace förstår jag att man har tunga pinnar men inte till friåkning då vill i alla fall jag ha en snabb respons på motorn och tycker det är bättre o köra typ på 1 eller 2 på klickern i stället för att gå på tunga pinnar eller gå ner på sluttryck på fjädern om man vill få ner varvet.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Håller med dig mange.
Problemet som jag ser det är att 441 rampen verkar behöva ganska högt starttryck om man ser till vad folk har för fjädrar.
Verkar inte gå att använda lägre än 160 i starttryck med 441 rampen och en 160-230 är en rätt så mjuk fjäder som kan ge en lite seg karaktär även med lättare vikter.
Därför jag undrar om någon testat nån annan ramp i E-tec summit
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
448
12
18
tnt kolla i racing handboken finns med där,dock väldigt dyra tror du får ett helt dalton pin
kit billigare.
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Har en bra fråga, åker en kort rs med 800 etec motor, smidd primär från rs och team sekundär från rs. Åker även org rs drevningen. Någon som har tips på helix,fjädrar(primär/sekundär) ramper och vikter?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
ok, vet du vad pinnarna väger utan skruv så man vet vilken längd på tungsten man skall köpa !
Behöver 20g. Eller kanske finns hela satser med tungsten att köpa av nån ?
SPI Säljer tungsten.
Annars väger team pinnarna 19.6 om jag inte minns fel utan sten i. Kostar 500 eller om det var 600kr för ett kitt. Ricktigt fina pinnar. inte att jämföra med skräpet som brukar följa med i v-kitten
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
Doo det är inga problem att ha en fjäder med lägre starttryck men fråga är ju vilket inkopplings varv man vill ha 200 fjädern med 441 ramp ger 3900 rpm i start varv och en 160 fjäder borde ge ca 3600-3700 rpm....
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
SPI Säljer tungsten.
Annars väger team pinnarna 19.6 om jag inte minns fel utan sten i. Kostar 500 eller om det var 600kr för ett kitt. Ricktigt fina pinnar. inte att jämföra med skräpet som brukar följa med i v-kitten
Tack för svar men får skickat tungsten till mina RS pinnar från ÅF gratis å gratis är godast;)
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
448
12
18
Doo det är inga problem att ha en fjäder med lägre starttryck men fråga är ju vilket inkopplings varv man vill ha 200 fjädern med 441 ramp ger 3900 rpm i start varv och en 160 fjäder borde ge ca 3600-3700 rpm....
med hur mkt vikt?
 

adv800

Aktiv medlem
13 sept 2013
94
2
8
Skellefteå
Halloj, råkade få veta häromdan att man kan köpa original 417222594 = 18.83 gr pris? 120 / st hos Ski-doo handlaren, om de är någon som undrar : )
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Det är ju en fråga om tycke o smak vad man ska ha för variator kalibrering i en skoter, rätt och fel finns egentligen inte, man ska den kalibrering som man trivs med förutsatt att maskinen varvar det den ska o inte skrotar remmar hela tiden själv har jag bytt det mesta i variatorerna utan att jag kört en meter och anledningen till att jag bytt allt är att karaktären på maskinen blir för snäll med 413 ramper och vissa åtgärder är för att det ska funka i lössnö men jag är fullt medveten om att jag kommer att få ändra vissa saker innan det funkar som det ska men jag tycker det är rätt kul o skruva variator och kommer säkert hålla på nästan hela vintern o fin lira innan jag är nöjd.

Oj, det var en riktigt lång mening!

Jag håller på att köra in min 137:a 800 Etec och den känns rätt snäll med 413 rampen. Den ger ju en mjuk karaktär som säkert passar den som vill glida fram och sedan och känna ett acc under lång tid vid fullgas.

441 rampen känns som om den trycker på mycket mer. Men jag har aldrig bara bytt ramp. Alltid i samband med annan helix och sek. fjäder.

Hur som helst är det skam att man har en variatorsetup från fabrik där man måste köra på clicker 1 för att inte övervarva. Daltonvikterna åker i snarast.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Ok, 441 och 160-350 verkar de flesta vara överens om. men helix och sefjäder då?
48, 44, 44-42, 47-44?
Grön eller Lila?

Är det någon som satt i Lynxens grejer som Mulle rekomenderar på hemsidan?
414ramp 130-290(har jag för mig) 44-42 och grön fjäder.
Måste testa eftersom jag ändå har allt utom fjädern liggande men någon borde ju ha testat?

Lite mera tryck i skotern är ju ingen konst att få till men det primära är ju att sänka temperaturen.
Orginal blir fruktansvärt hett.

Snö att testa i verkar inte komma än iaf..
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ok, 441 och 160-350 verkar de flesta vara överens om. men helix och sefjäder då?
48, 44, 44-42, 47-44?
Grön eller Lila?
Det är inte lynx setupen mulle pratar om.
Rätta mej om jag har fel nu men det är:
414 med 130/260 primärfjäder. 44/42 helix med grön sek fjäder