670 med bekymmer efter TIKKA jobb.... ?

Iceman

Välkänd medlem
1 okt 2005
110
0
6
vasselhyttan 3162
Jaha. Då fick man mystiska problem då..
Fick tillbaka motorn från Tikka som bearbetat o masserat lite på maskinen..
Han var rätt så nöjd då han fick ur 133hk och 120 newton(vrid) ur den lilla raringen.
Skulle bli ett satans vrid,sa han. Hmmm?
Ok,Monterade i den,startade o tyckte mig märka direkt att han inte alls var lika rapp som när jag skickade upp den..Svarar inte alls på gasen som den gjorde innan.Visst den skickar på nå alldeles fruktansvärt efter 6000 varv men det kallar inte jag vrid..
Tror det har med en lustig detalj som inträffar när man kört en stund.
Spelar ingen roll om jag piskat på den lite eller om jag kört lugnt o harmoniskt..
Står jag still eller smyger länge o ska skicka på då storknar den mer eller mindre.
Då får man mjölka på lite med gasen o sen bär det iväg igen..
Går bäst när den är kall..Även om jag betvivlar starkt att den har några 120 i vrid..
Än mindre några 133 hk..
Det inträffar bara då jag kört en stund med den..
Tikka sa att jag skulle vikta variatorn så den inte varvar över 8000 då jag har peaken där.
Det har jag inte behövt då den inte varvar mer än 8100varv fullt utväxlad.
Va kan det va för fel???
Har man blivit blåst av herrarna i Jokkmokk eller?
Kör med 98oktan.
Har bytt stift utan resultat.
kan det vara nåt strul med rave ventilerna eller nåt???
Får inte tag på Herrarna heller för dom har semester..
Fan,skiten är ju nyrustat.
Kom med förslag innan jag bryter ihop...
Mvh Peter
 

S_ummit700

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
Har du även skickat med förgasarna så att han optimerat och bestyckat dom rätt ?! Annars kan nog vara ganska stor chans att du har problemet där. Bara en tanke.. Säkert jävligt frustrerande, hade jag oxå vart.
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
34
Västernorrland
Vid beararbetning av cylindrar är det rätt vanligt att man breddar kanalerna/portarna så att det flödar mer per sekund och att man höjer kanalerna så att det blir högre duration, detta gör att motorn trivs och jobbar bättre högre upp i registret, motorn blir vassare på högre varv, men du förlorar draget på lägre varv, så är det med 2-Takt.

Fast det behöver ju inte vara så, man kan porta för att då andra egenskaper också..

Nu har jag förklarat det väldigt kortfattat och enkelt, men ungefär så är det.
Förövrigt är det ju extremt viktigt att variatorer, förgasare och rör är rätt anpassade till modifieringarna...

Vrid är relativt ointressant igentligen..
 

Iceman

Välkänd medlem
1 okt 2005
110
0
6
vasselhyttan 3162
Jo så här ligger det till...

Skickade upp allt utom pipan o variatorn.
Alltså komplett motor med gasare o cdiboxen.
Gasarna är vanliga standard Mikuni VM-40.
Slidskivan har jag ingen aning om.
Det dom skulle utföra var full blockportning,modifiering av toppen,portning av cylindrar,Slipa till slidskivan eller byta ut den samt byta yta ut fjädrarna till RAVE ventilerna.
Fan vet vad dom gjort mer.
Det lustiga var också att när dom bromsade den så sa dom det att pipan skulle kortas 8 millimeter.
Var dom väldigt noga med.
Men när jag frågade vad dom hade bromsat med för pipa sa dom att dom hade använt en från en Lynx Big Pipe.
Nu mina vänner så vet nog dom flesta att det är markant skillnad på en pipa från en MXZ 670 o en Lynx Big Pipe.
När jag påpekade det sa Markus det att det spelade ingen roll,skulle bara få ÄNNU mera vrid.
Tycker det verkar aningen dimmigt,speciellt när Tikka själv säger att man ska kapa 2,5cm på alla trimmade rotax 670.
Har inte kapat ett skit en så länge iallafall.
8 millimeter kan inte göra så att den går så upp o ner som den gör.
Så kom med ideér... Jag är som sagt idel öra..
Ska prova så soppa pumpen funkar som den ska imorgon,kolla så RAVE ventilerna går lätt(borde inte fastna på 3mil tycker jag) Och slutligen skifta plats på förgasarna men så dumt kan det väl inte vara.
Tikka borde ju ha märkt upp dom tycker man ju... Men de satt inte på motorn när jag fick den....

// Mvh Peter
 
Senast redigerad av en moderator:

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
34
Västernorrland
Iceman

Om jag vore dig skulle jag gått tillbaka och snackat med dom lite lätt,
så att dom tar det på rätt sätt, ni borde ju kunna lösa det...
 
Senast redigerad av en moderator:

Iceman

Välkänd medlem
1 okt 2005
110
0
6
vasselhyttan 3162
Nja framåt i allafall..
Ringde till markus o frågade vad det var för fel.
Sa att den gick som ett lass skit när den vart varm.
Gå ner 1 till 2 steg på huvudmunstycket fick jag till svar.
Har gjort det o nu går den något bättre men inte bra.
Stiften får nu rätt färg o så.
Går fortfarande inte bra när man fått åka en stund..
Var ett gäng ute o åkte i helgen och när man ligger på led i 70 till 80km/h och ska klämma på lite mer så känns han seg i början.
Släpper man sedan av på gasen före en kurva och ska klämma på igen så tar det en stund innan det klipper på igen.
Åker man o trixar lite i skogen så surar den efter en stund.

Ska det vara så efter man lagt ut 3000 kr på bromsning ? :confused:

Känns inte som den är direkt optimerad om man säger så..
Ska ringa upp igen imorgon måndag och fråga om dom står för en ny bromsning i Mora hos Mulle.
Kan ju inte åka med den här längre.
Blir ju bara arg.
Tycker det är lite diffusa papper jag fick med också...
På bromspappret står det att det är en lynx big pipe och att bromsningen är gjord i Juli!!
Faktum är att DÅ hade jag inte ens skickat upp motorn till honom..
O inga papper på vad som är gjort fick jag heller med..
Hur ska man förklara det för en ev.köpare?
Får väl se hur han ter sig till en ny bromsning..
Om effekten stämmer som han uppgett..
Betvivlar starkt..
Som jag kan se så är inte topp eller slidskiva bearbetad heller men betalat har jag gjort för det.

Som sagt var så har jag tappat förtroendet totalt för hans arbeten.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
34
Västernorrland
Riktigt tråkigt att höra du :/ Men för din egen del hittar ni nog en bra lösning tillslut!

Den verkar ju i alla fall helt klart fortfarande gå för fett, efterblivet gassvar och andra symptoner som du beskriver antyder ju det...
 

Iceman

Välkänd medlem
1 okt 2005
110
0
6
vasselhyttan 3162
Ordnar nog upp sig.

Löser sig nog . Tror också den går för fett.ska kika lite mer på den imorgon.
Bara skrotet går vecka 10. Då blir det Ljungdalen för hela slanten. Till topps!
 

Iceman

Välkänd medlem
1 okt 2005
110
0
6
vasselhyttan 3162
Blir GALEN på min 670!

Har skrivit här förut om min mindre lyckade trimning från TIKKA.

Skotern gick för surt när jag fick hem den.
Ringde till dom och fick till svar att jag skulle gå ner 1 till 2 steg på mainjet.
Satt 430 när jag fick den.
Nu gick jag alltså ner till 410.
Lite bättre blev det men långt ifrån bra.
Påpekade detta för dom och då föreslog dom att jag skulle prova gå ner på nålarna ett till två steg.
Om DET skulle bli bättre så skulle jag sätta tillbaks original spridarrören (som den inte gick med i bänken) och flytta tillbaks nålarna till mitten läget och prova igen.
Då trodde dom den skulle gå klockrent.
Gick lite bättre när jag flyttade nålarna men nu börjar registret att spöka....
Provade flytta tillbaks dom och skiftade rör....
Katastrof...
Har nu flyttat tillbaks allt som det var när jag fick tillbaks motorn och vet fan inte vad jag ska göra..
Har bytt bensinpump till en kraftigare, kollat packboxar, packningar, plus en massa mer.
Åker nog till Mulle i Mora får han bromsa om den åt mig..
Är så less på detta.

Nu till en fråga:
kan det vara så att slidskivan inte sitter rätt ?
Han svarar inte på gas hur jag än ställt o fipplat med allt vad inställningar är.
sen tycker jag trottlarna är alldeles för blöta.
Han går alltid på full gas på led o liknande men åker man i djupsnö eller om ska smyga över en kraftig snödriva och ska gasa på över den då klappar den också ihop av fruktansvärda mängder bensin.
Allt ske efter den blivit varmkörd..

Har ni ett rimligt svar på detta om jag kanske är ute o cyklar eller nåt med mina teorier?

Har nån varit med om nåt liknande?

Mvh Peter

Snart finns det en MXZ till salu billigt om det inte blir någe bättre...
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ge oss mera fakta på motorn......

Ställer samma frågor igen som jag tidigare frågat.... ;)


Vilken "Slidskiva" sitter i motorn ?

Vilken storlek på gasarna ?

Vilket avgassystem ?




 

Iceman

Välkänd medlem
1 okt 2005
110
0
6
vasselhyttan 3162
Info om motorn.

Ja förgasarna är då Mikuni 40mm. standard på Mxz 670 -96. Ej bearbetade.

Slidskivan har jag ingen aning om han bytt eller moddat.
Han sa bara att det tog ett ***** tag att få den perfekt inställd.

Pipan är en original Mxz pipa, kortad 8mm efter kulkopplingen.
Dom var noga med just 8 mm.

Hoppas infon ger nåt.

Mvh Peter
 

Iceman

Välkänd medlem
1 okt 2005
110
0
6
vasselhyttan 3162
Ja ja me!

Han sa att jag skulle kolla så den inte blivit flyttad på nåt sätt.
Men det krävs väl en speciell gradskiva och sånt har ju inte en annan.
Tycker det verkar konstigt om den skulle kunnat flytta sig..Sitter inte den med kugghjul?
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
ta bort alla grejer så du ser slid skivan....
sedan vrider du motorn så att ena kolven står i toppläge, kollar var skivan står i förhållande till insuget till den cylindern...
vrid motorn 180grader så den andra kolven står i toppläge och kolla så att skivan står i samma läge i förhållande till den cylinderns insug!

de borde väl funka!