AC Mountaincat 800 efi problem, vill inte varva ur alla gånger

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Då är det helt klart värt att kolla upp regulatorn. Dom nivåerna på spänning ska du inte ha.

Ja VDC = likspänning.

Har du tillgång till ett späningsaggregat med strömbegränsning? typ litet labbagg.

Man kan då men låg strömbegränsning öka (lik) spänningen på dom gula kablarna från statorn upp till den nivån när den ska begränsa. Så att du inte får ut mer än typ 12v. Då ska regulatorn ge en typ av kortslutning mellan dom gula kablarna tills att spänningen från statorn försvinner eller byter polaritet. Vilket är precis vad växelspänningen som normal är där hade gjort.

Det som är bra är att din regulator passar från många andra maskiner också. Andra EFI arctic av liknande generationer eller förgasar maskiner med batteri. De men både EFI och Batter har två likspänningsutgångar det behöver du inte. Kollar du elschemat så har du två kablar in från stator samt två växelspänning ut samt en likspänningskabel.

Hittar du en regulator till rätt pris är det kanske inte värt att fundera bara byt. Ska inte behöva vara små många kronor.
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Gjorde först en provtur för att se om dioden blinkar några felkoder, det gör den INTE.
Tankade i tillräckligt med bränsle för att sugslangarna till pumpen var helt dränkta.

Efter vidare mätningar har jag ett par avvikelser jag gärna vill höra mer erfarna utlåtanden om än "replace part" som det står i manualen.

"Charge coil" 1&2 ger ett lågt värde, utom toleranserna.
Det lustiga är ju då att kablaget ser nytt ut och enligt utsago ska detta vara bytt...

Vevgivaren ger ett värde som också är utom toleranserna, se nedan.

Nedan skriver jag upp de mätningar jag gjort, om inte annat för att föra logg för mig själv. Värden inom parantes är vad manualen anger är rätt samt plus minus 20%. Enheten är Ohm.

Charge Coil 1: 10.8 (17)
Charge Coil 2: 10.5 (17)
Injector Coil 19.3 (19)
Fuel pump coil 2.0 (1.9)
Lighting coil 0.1 (0.1)

Vevgivare 115.2 (152-228)
Spridare 3.1 på båda (2.4-3.3)
TPS mätt mellan svart och vit ger lägsta värde 590 och ökar till 1740 utan peakar eller dalar i mina ögon.
Mätt mellan vit och röd ger värde som börjar på 1700 och sjunker till 910.
Svart -> Röd ger konstant 1776.
Vet ej vad rätt värden är då man ska ansluta ett speciellt instrument enligt manual.

Har ej mätt tempgivare för luft och vatten då jag inte varit säker på vilken temperatur de varit i, motorn ska få kallna ordentligt först, men de mätningar jag gjort verkar rimliga.

Plockade lös reedventilerna också, och de är hela vad jag kan se, är det något speciellt jag bör titta efter där? Insugsgummin och packningarna ser bra ut.



Här står jag nu med felaktigt volttal till pumpen, misstänkta värden på charge coil samt vevgivare/trigger.
Var börjar jag?
 
Last edited:

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Har en bearcat förgasarmodell med batteri, kan jag ha sån tur att jag kan prova den voltregulatorn?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
känns som du borde fixa givarna och coilsen vid statorn först?
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Har googlat och läst på amerikanska forum ett tag nu. Verkar vara många som är oroliga över sina vevgivare (ignition timing sensor) och de får samma mätvärden som mig, dock är det lika många som påstår att det kan vara så och att det är fel värde i servicemanualen.

Tempgivare för luft och vatten verkar stämma bra efter vidare mätningar.

Ska ut och mecka ihop en avdragare för svänghjulet nu och se vad som dväljs där under.

Börjar bli ganska less på detta nu.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Har en bearcat förgasarmodell med batteri, kan jag ha sån tur att jag kan prova den voltregulatorn?
Ja det bör gå bra. Kolla bara att färgerna stämmer på kablaget i kontakten vilket dom bör göra.

Tabell på är ganska bra att ha rent allmänt.
Sid 6-7 "wire color code and function description.

Jag tycker dina mätvärden var bra. Ja charge coil var lite låg men inte katastrof i min mening.

Däremot tycker jag att dina TPS värden är det om inte jag missförstår något. Den kan aldrig fungera bra med dessa värden. Får inte ECU redan på hur mycket du vill gas kan den inte göra det du förväntar dig.

Mellan Röd och Svart ska du ha 5kOhm (5000 Ohm) du har bara (1800) om jag förstått rätt.


Enligt tabell på sid 5-23.

Anges för 800 motorn.
0.67-0.71v DC Tomgång (ej påverkad gas)
3.575-3.937 vDC vid full gas

Dessa mätvärden anges vid matning 5vDC mellan Röd och Svart.

Men då sensorn är 5000 Ohm totalt kan man räkna om dessa värden till Ohm istället.

670 - 710 Ohm Tomgång
3575 - 3937 Ohm Full gas.

Mätt mellan Svart och Vit kabel.
Tar du Röd och vit får du inversen.

4330 ohm tomgång
1063 - 1425 ohm fullgas.

Du är på god väg att lösa dina konstigheter. Snart kommer belöningen när den går bra.
Skulle bara haft lite snö så det liknade något också.. suck.
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Fantastiskt hur fort det går att plocka isär när man har gjort det ett par gånger.
Nu ligger spjällhus på bänken och mina tidigare mätningar är fortfarande aktuella.
Jag hade skrivit lite fel kabelfärg på ett ställe i det inlägget, ändrat nu.
Jag har ännu lägre värde mellan svart-röd nu när prylarna svalnat ännu mer. Rumstemp just nu ca 8 grader. Strax under 1600 ohm mellan svart och röd.

Kan jag ha ett sannolikt fel här?
Skotern har alltid startat bra och svarat bra på gas vid lägre varv. I teorins värld, ska den ens ha fungerat?

Skriver från telefon nu, reservation för stavfel
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Stämmer mätvärden så är dom ju definitift inte bra. Jag har justerat på min mountain cat då var den bara lite ifrån typ 0.2v (200 ohm) och det tyckte jag gjorde skillnad. Dina värden är ju inte ens nära..

Tänker om det är ett klassiskt fall av jag borde ha bytt batteri i min multimeter för länge sedan..
Dom blir lätt konstiga med dåliga batterier.
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Med allt på bänken så lossade jag och vred lite på tps. Kan få det lägre värdet att likna det du beskriver men det ökar absolut inte upp över ca 1800.
Ska kolla batteristatus.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
JohanL_EFI jag tvivlar inte på dina elkunskaper men kontrollmätte lite på min tps (M7 -05) och sen har liknande värden som Wiktor, mellan röd och svart var det 1691ohm.

Hade 600ohm utan gas och 1691 på fullgas mellan Vit (Signal) mot Svarta (-). Gör vi något slags mätfel? Min skoter har ju dock inget fel och har en fungerande TPS, helt andra nummer dock än Wiktors men ser likadana ut och har samma kontakt och går säkert att flytta över.

Tyvärr har jag inte tillgång till 5volt (eller ska det vara 9volt?) spänning jag heller

inser att jag mätar ju inte direkt på stiften utan har lite kabel imellan så värdena blir ju annorlunda pga det, men då jag och Wiktor fick liknande värden tänker jag att det kanske är något annat?
 
Last edited:

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Efter en kvälls sökande på amerikanska forum hittade jag till slut en tråd om en MC 800 EFI men vad jag tolkar som precis mitt problem. Orsaker som dålig komp och tps tas upp men det krävdes statorbyte innan det löste sig.
Länk till tråd: http://www.arcticchat.com/forum/m-series-mtn/237398-02-mcat-800-efi-bogs.html

Läste också att det är ajabaja att lossa TPS från huset för det skulle vara skitsvårt att montera tillbaka. Ok, att det lär vara pill att kalibrera men varför rekommenderas det att man köper nytt spjällhus istället för lös givare?

Om någon som läser råkar ha ett löst spjällhus med givare till valfri arctic med batterilös efi så får ni gärna mäta hur era ser ut.

Det roliga, anton, är att oavsett om jag läser på svenska eller amerikanska forum hittar jag ingen med våra värden på tps...
Måste vara något genetiskt.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
helt klart, men min fungerar iaf! Min mätmetod va ju ganska jalla, men fick ju ändå samma resultat som dig.

Men har faktiskt hittat en tråd med samma värden;) på en F7a. dock mätade han genom ECU kontakten som jag testade först. hans skoter var fullt fungerande.
Dock alla värden man hittar om din motor ska vara 5k ohm...

är också fundersam över vafan man måste byta hela spjällhuset för om tpsen är kocko? läser det överallt
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Nytt batteri i multimeter, samma resultat. Gamla batteriet låg på 7.9v, vet inte när de blir opålitliga.

Har satt tillbaka tps enligt de värden jag fick innan. Förstår fortfarande inte varför det är så hypat, eller så här jag underskattat något.

Vet inte var jag ska fortsätta mina mätningar riktigt. Ska ringa åt en som säljer spjällhus och stator och be denne mäta sitt.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
"-A-B, 645 ohms - 1855 ohms, no throttle to full throttle.
-A-C, 1851 ohms - 954 ohms, no throttle to full throttle. The 954 reading concerns me since I would expect it to be closer to teh 645 number, but don't know if this is a huge problem?
-B-C, 1708 ohms - constant reading, no throttle to full throttle."

Snubben med statorfel på sin mc800. Hade alltså inte tpsfel, men liknande resistansvärden som dig. Ligger lite högre på skalan men har ju typ samma slag
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Har en -02 Mountain Cat 800 EFI i garaget. Där jag mätt TPS och en del annat bara för att man kan... Enda som varit fel på den var en kabel till tempgivaren i luftburken som gått av. Som valigt är det kablage och kontakter som är mest ondeskefulla.


Varför jag menar att det är konstigt men att ni får 1800 ohm.

- Det finns ingen som antyder på att det skulle vara rätt last för utgången på ECU. Servicemanuallen anger 5000Ohm så har jag även mätt på min egen maskin. Beroende på hur bra eller dåligt gjort denna ECU är skulle ett för lågt värde leda till för hög ström och därmed att matningen inte orkar hålla den 5v spänning över sensorn.

Ett annat senario som inte är helt osanorlikt. Men jag säger inte att det är såhär för det vet jag inte att det är såhär det är byggt. Det är dock inte osannorlikt.

Säg att TPS sensorn är fel. Den delar garanterat i någon läge matningn men APV motorns sensor. Hur bra dom är skyddade från varandra beror på konstruktionen.

När då sedan APV motorn börjar röra på sig så blir det något last problem så att TPS sensorns matning påverkas. Vad är det då som säger att inte helt plödsligt skulle få säg 20% förlite gaspådrag mot verkligheten.

TPS sensorer finns i många modeller. Till just denna version av insprutning förväntas den ha en 5000ohm sensor. Då borde det vara en sådan där.

Om en F6, F7 M800 har en annan sensor är fullständigt orellevant.

Ex 5v över sensorn ska ge enligt serviceboken.
0.67-0.71v DC Tomgång
3.575-3.937 vDC vid full gas

Har det blivit 4v kvar över sensorn är ju alla mätvärden 20% för låga. Det är garanderat utanför vad rimliga tolleranser kan vara.


Om man nu räknar om era mätvärden.

0,67/5 *5000 = 0.67*1000 = 670 Ohm. osv för de andra värdena.

5v, 0.67-0.71v , 3.575-3.937
motsv.
5000, 670 - 710 ,3575 - 3937 Ohm.

Skulle vi skala om de värden som angivits i service manualen till att sensorn bara hade 1800ohm i stället för 5000 ohm får vi något i denna stil.

0.67/5*1800 = 241.2 osv.

1800, 241 - 255, 1287-1417

Så länge det är den ECU som ska sitta där. Finns det ingen chans att det kan fungera med en sensor som inte ger samma värden som den förväntar sig. Då med avseende på den spänning som blir.

För att rent teoretiskt skulle nånga olika totalvärde på sensorn kunna fungera. Så länge ECU klarar att leverera spänning till sensorn och att ingångsresistansen i ECU mot "vita" pinnen inte börjar påverkar för mycket.

Så länge vi får till dessa spänningar hade TPS sensorn kunnat vara mycket konstiga saker...
0.7/5 = 14% av spänningen vid tomgång.
3.57/5 till 3.9 / 5=> 71-79% av spänningen vid fullgas.

Där värdet för tomgång är klart viktigare. Då har vi minsta spjällvinkeln vilken är känsligare för luftflödet. ECUn tolkar troligast full gas en bra bit innan 71% i vart fall.

Jo, jag har stött på en och annan styrenhet och elektronik. Jag jobbar men att designa/konstruera styrenheter..
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
nä min TPS sensor har helt andra nummer, mätade den bara av nyfikenhet för att se hur en fungerande tps betedde sig bara. Sedan fick jag tydligen samma värden som Wiktors TPS vilket kändes märkligt.

Men som sagt, tvivlar inte ett dugg på dina kunskaper! Speciellt då du har en likadan maskin.

Mkt bra svar, och med tanke på att Wiktors TPS ger för lågt värde mot manualen känns det ju inte galet att den då muppar på 6-7000varv: Tänker att där börjar en fungerande TPS ge högre spänning ifrån sig än vad Wiktors TPS lämnar. Och därför får då Wiktors MC800 för lite soppa och varvar inget mer.

Dock har Wiktor förklarat att maskinen går bra när den är kall, vilket gör att det kan vara statorfel, dessutom är de värdena är lite lägre. Men det är inte mycket under normala värden så vette fan.

Skulle fått tag i en annan TPS och fått mäta och prova.

Men bara för att , om man mätar ordentligt med tillförd spänning 5vdc över svart-röd, då mätar man alltså spänning mellan Svart och Vit?
 

Frost_

Medlem
12 feb 2012
36
0
1
Övik
Jag har en eller kanske 2 tps till -02 Mountain cat 800 efi över då jag skrotat mitt efi.
Hör av dig om du behöver så kan jag skicka den till dig.
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Frost: vore väldigt schysst om du kunde mäta ohm mellan de yttersta stiften på dina tps.

Nu har jag varit och handlat beg spjällhus, tändlägesgivare samt stator.

Tps samt its ger ungefär samma värden som de jag redan har. Ska ha suttit på en fungerande skoter som skar på en cyl.
Monterade dessa och skotern beter sig på samma sätt.

Skulle byta stator därefter men insåg då att det är olika på -01 och -02 för jag har andra kontakter samt lite annorlunda färger på kablarna. Klantigt!

Någon som har en stator till -02 800 efi över?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
går det att iaf mäta lindningarna som gav låga ohmvärden på din? eller verkar det vara för mycket skillnader på statorn för att det ska gå att jämföra?

konstigt med tpsen