AC Mountaincat 800 efi problem, vill inte varva ur alla gånger

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
går det att iaf mäta lindningarna som gav låga ohmvärden på din? eller verkar det vara för mycket skillnader på statorn för att det ska gå att jämföra?

konstigt med tpsen
Färgerna på kablarna stämmer inte riktigt, sen har jag fler kablar från min än det är på denna. Var tvungen att fråga i efterhand om säljaren var säker på att det var till en efi och det var han.
Så, nej, jag tror inte jag kan mäta och jämföra. Ska se om jag hittar manual till en -01.
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Nedan syns då en bild på hur kontakter/kablar från min stator ser ut. ITS kontakt syns också.



Och nedan syns kontakterna från statorn jag hämtade som enligt utsago ska vara från en -01 800 efi.





Trots din kunskap och dina högst vetenskapliga inlägg, johan, så tror jag ändå på att det är statorn som är boven.
Ju varmare skotern blir, ju lättare muppar den sig. Symptom jag läst om som härleds till stator.

Exakt hur känsligt är det med dåliga kontakter? Kontakten med tre kablar från just de spolar jag är misstänksam på är trasig på det sätt att plastläppen som ska låsa styckena mot varandra är borta. Jag har dragit ihop dessa med smala buntbant istället och levt i tron om att det ska vara good enough. Går det kontrollera att kontakten är i ordning på något bra sätt? Mäta uppe vid ecu?

Sen var det ju det där med voltregulatorn. Får förhoppningsvis testa antons imorgon, inte för att jag tror det är den men...

Ja, nu blev detta inlägg mer som en dagbok för mig att få skriva av mig.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Finns det en EFI modell av -01:an det var något nytt. Det finns ju inte ens bland sprängskisserna. Det var lite intressant.

Jag har fortfarande svårt att tro på er stator teori. Skulle det vara statorn är det väl bara mäta de spänningar som går ur den och se att dom förändras på något sätt från kall till varm eller med varvtal.
Sen är det min åsikt att anledningen att en stator från skit är lite historiskt från ZRT, Thundercat m.ft modeller som hade rent dåligt uppbyggda stator. Som var självförstörande..
Givetvis så kan dom gå sönder även på senare modeller men då vill jag nog hävda att det ofta är en kabelskada eller annat yttre fel som hjälpt till.

Jag håller kvar vid att TPS givaren inte ger rimliga värden. Om det är intsprutning och ECU som ska sitta i en -02a som sitter där.
Varför skotern går bra kall och inte varm. Är väl inte konstigare än att du kör ju på mega choke när du via TPS får felaktiga värden som blir högre än dom borde vara. Givetvis "behöver" den lite mer när den är kall, men ju varmare den blir ju mer fel.



Detta är ju inte en återkopplad insprutning som på en bil eller till viss del modernare skoter. Det finns inge lamda, knacksensor, piptemp sensor som kan se hur blandningen blev.

Denna insprutning gör ren tabellslagning vilket oftast är helt tillräckligt. Den har bara TPS, Varvtal(Trigger), Tempgivare att jobba med. Förutom de förutsättningar som matningspänningar och bränsletryck, fysiska riktigheten i motorn utgör.

Med tanke på vilka konstiga fynd du gjort på skotern finns det väl inget som säger att hur mycket eller lite hopplockade delare det verkligen är...

Hur som helt hoppas ni får ordning på det och God Jul.
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Dubbelkollade med säljare och det var visst från en 02-03... Konstigt att det skiljer så. Han skulle också se efter så han inte skickat med fel stator, dvs så jag inte fick en till en förgasarmotor.

Hur stor/liten är sannolikheten att ecu är körd?
 

Frost_

Medlem
12 feb 2012
36
0
1
Övik
Jag gick ut i garaget idag och skulle mäta upp tps som jag hade liggandes, kom på att alla efi grejjer till skotern bytte jag tyvärr bort när jag byggde nya motorn.
Men jag mätte upp tps till förgasare, mest för roligt men alla värden är då helt annorlunda.
Vet ju inte om den är hel heller då jag inte andvänder tps.
Ledsen att jag inte kunde bidra med nåt. :/
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Dubbelkollade med säljare och det var visst från en 02-03... Konstigt att det skiljer så. Han skulle också se efter så han inte skickat med fel stator, dvs så jag inte fick en till en förgasarmotor.

Hur stor/liten är sannolikheten att ecu är körd?
Allt kan gå sönder.. Men kolla upp det du kan först. Den verkar lite för funktionell för att vara helt trasig men samtidig går ju inte skoterna bra.

Börja med att kolla upp de två konstigheterna du konstaterat.

-TPS Sitter det fel Art.No är ECU rätt Art.No enligt sprängskisserna. Försök få tag på en TPS av rätt typ med 5kOhm resistans som föreskrivs orginal.

- Spänningen till din bränslepump. Hade du mätt som högre än föreskrivet. Vilket kanske inte borde var ett jätteproblem om bränsletrycksregulator klarar att reglera trycket och pump tycker det är ok.
Men efter att han funderat lite så är detta kanske inte så bra ändå.

Kollar man elschemat med stator (Harness K) och den andra med voltregulatorn. Likspänningsutgången på regulatorn används endast utryckligen till APV. Så den regulatorn är nog helt riktigt.
Medan du har två andra spolar "injector coil" , "fuel pump coil". Båda dessa spolar i statorn behöver ha någon form av begränsning annars skulle spänningen stiga med vartal till en viss fysiskgräns.
På riktigt gamla snöskoter så var egenskaperna hop ljusspolen avstämd mot lasten som lamporna utgjorde så spänningen blev självreglerande som ett stort filter. Detta är knappast fallet på din skoter. Det saknas även någon form av likriktning i elschemat.

Vilket skulle antyda att det finns fler regleringar likriktiningar mest troligt kanske i ECU.
Men detta ska jag har jag ingen säker info detta är bara antaganden om vad som borde vara rimligt.

En fundering är om ECU gör någon form av begränsning när spänningen blir för hög. Som att den slår av sig själv? typ varvstopp för att skydda sig själv, pump etc.

Hur det ligger till men begränsningen av spänningen till bränslepumpen borde du försöka få bekräftat av någon.

En tänkbar lösning för att testa.

En extern voltregulator kopplad mot denna spole skulle kanske kunna vara en lösning. En vanlig voltregulator med två anslutningar fungerar. Då spolen är av typ av konstruktion som belysningsspolen.
Alternativt mata via annan spänningskälla (batteri + säkring, Spänningsaggregat) med spolen bortkopplad.
Alternativ. Koppla ur spolen gå förbi ECU och köra bränslepump på 12v batteri men säkring. Detta kanske är det enklaste. Bara att hoppas att ECU inte har någon form av underspänningskydd för bränslepump så den inte vill för att ingen spänning finns från rätta spolen.