Dubbelkollade med säljare och det var visst från en 02-03... Konstigt att det skiljer så. Han skulle också se efter så han inte skickat med fel stator, dvs så jag inte fick en till en förgasarmotor.
Hur stor/liten är sannolikheten att ecu är körd?
Allt kan gå sönder.. Men kolla upp det du kan först. Den verkar lite för funktionell för att vara helt trasig men samtidig går ju inte skoterna bra.
Börja med att kolla upp de två konstigheterna du konstaterat.
-TPS Sitter det fel Art.No är ECU rätt Art.No enligt sprängskisserna. Försök få tag på en TPS av rätt typ med 5kOhm resistans som föreskrivs orginal.
- Spänningen till din bränslepump. Hade du mätt som högre än föreskrivet. Vilket kanske inte borde var ett jätteproblem om bränsletrycksregulator klarar att reglera trycket och pump tycker det är ok.
Men efter att han funderat lite så är detta kanske inte så bra ändå.
Kollar man elschemat med stator (Harness K) och den andra med voltregulatorn. Likspänningsutgången på regulatorn används endast utryckligen till APV. Så den regulatorn är nog helt riktigt.
Medan du har två andra spolar "injector coil" , "fuel pump coil". Båda dessa spolar i statorn behöver ha någon form av begränsning annars skulle spänningen stiga med vartal till en viss fysiskgräns.
På riktigt gamla snöskoter så var egenskaperna hop ljusspolen avstämd mot lasten som lamporna utgjorde så spänningen blev självreglerande som ett stort filter. Detta är knappast fallet på din skoter. Det saknas även någon form av likriktning i elschemat.
Vilket skulle antyda att det finns fler regleringar likriktiningar mest troligt kanske i ECU.
Men detta ska jag har jag ingen säker info detta är bara antaganden om vad som borde vara rimligt.
En fundering är om ECU gör någon form av begränsning när spänningen blir för hög. Som att den slår av sig själv? typ varvstopp för att skydda sig själv, pump etc.
Hur det ligger till men begränsningen av spänningen till bränslepumpen borde du försöka få bekräftat av någon.
En tänkbar lösning för att testa.
En extern voltregulator kopplad mot denna spole skulle kanske kunna vara en lösning. En vanlig voltregulator med två anslutningar fungerar. Då spolen är av typ av konstruktion som belysningsspolen.
Alternativt mata via annan spänningskälla (batteri + säkring, Spänningsaggregat) med spolen bortkopplad.
Alternativ. Koppla ur spolen gå förbi ECU och köra bränslepump på 12v batteri men säkring. Detta kanske är det enklaste. Bara att hoppas att ECU inte har någon form av underspänningskydd för bränslepump så den inte vill för att ingen spänning finns från rätta spolen.