AEE Magicam D21 hjälmkamera.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.607
92
48
Örnsköldsvik
Lika bra som en Gopro tror inte jag den filmar. Och ingen har väl påstått det heller så? Däremot kan den ju ligga väldigt nära till 1/3 av priset. :)
Blir spännande att se!
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Nå tror jag den filmar lika bra som en Gopro faktiskt, har kollat en HEL DEL skoterfilmer på tuben (som jag antar att alla andra här också har?) och jag ser ingen skillnad på mina filmer jämfört med dom som brukar ligga uppe där. Har filmat en en del nu senaste dagarna, men då jag fortfarande är uppe till fjälls så är internet ganska jävla långsamt, och att ladda upp nån film är de inte frågan om på denna uppkoppling :p Men så fort ja kommer hem ska jag dra upp ett gäng i lite olika förhållanden hade jag tänkt... men då jag inte har något program, eller har lärt mig redigera ännu så får de bli råa filmer som läggs upp :)
Jonas, vill du att jag ska fixa bilder på ingången för extern mic och hur den hamnar i förhållande till det vattentäta "skalet" så kan jag fixa det?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Har som längst filmat ca 4h på en dag, o de var inga problem... Det var dock med extrabatteriet monterat. Tänkte testa utan imorgon.
 
J

Jona$

Ja fixa gärna det och den batteritiden du fick var det i en slinga och vilken temp rådde då?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
ja då filmade jag i ett sträck, var väl kanske 2-3 minusgrader.
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Jag var då tvungen att beställa en, tror jag blir nöjd :)
Vad rekomenderar ni för storlek på minnes kort? Kommer ha med datorn då man är borta längre än två dagar så man kan kan tömma den.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Tror jag också att du blir! :) Jag köpte största direkt (64GB) bara för att jag aldrig vill bli utan utrymme! Om jag räknat rätt (5min42sek film är 494MB stor) så kan jag filma ca 11H med det. Det är i 1080X1920, 30FPS (går att filma i 60FPS också, tycker bara inte det är nödvändigt då jag inte tänkt spela upp klippen i slowmotion :) ) så de beror väl på hur länge du vill kunna filma. Men på ett 32gb minne borde du ju klara dig 5,5h ca, de lär väl räcka för dom flesta kanske? annars är de ju lika bra o gå på ett 64gb, då vet man att man klarar sig 2 dagar :)
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Ja de blir antingen 64gb eller 32gb, men om allt flyter på bra med 64 så är de ju lika att köpa de, är de gopro som rekomenderar max 32gb kanske?
Ska kolla vilka priser de är på dom olika, vilka fabrikat är att rekomendera? Och fungerar de att ladda med ett vanligt usb 12v laddare? :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Har inte märkt av några problem, eller att den blir "slö" lr liknande med 64, så de är nog bara o köra på det om man inte känner att man vill spara nån hundring o köpa 32 istället :) Fast jag har iofs aldrig filmat fullt heller, utan ja har tömt minnet varje dag... Idag snöar det som fan, IGEN = inga filmer då sikten är extremt begränsad för mig som förare så tog jag bara en kort sväng på kanske 1-1,5 mil idag... det är faktiskt inte ens kul, ser inte ett skit! (beror mycket på att mina nya glasögon tyvärr bara har enkelglas, linser med dubbelglas är beställda men dom hann tyvärr inte komma innan jag åkte till fjälls den 23e..) det känns extremt fel att säga detta, - men kan de inte sluta snöa en dag eller två, så man får se nånting? :p

Om det går att ladda med vanlig 12V laddare vet jag inte tyvärr, det står i instruktionsboken att man bara ska ladda med laddaren som medföljer (men så står det ju till alla elektronikprylar) men såhär rent spontant så tycker jag att det bör fungera med en vanlig mini-USB, det följer med en kabel till datorn till o föra över filmer och bilder med, men den laddar ju då också. samt en laddare till vägguttaget, som ger 1,0A i 5,0V. Laddtiden ska tydligen vara 3h från tom till max.

AEEs rekomendationer är max 64gb iaf, jag har detta http://www.netonnet.se/art/foto/minneskort-och-lasare/minneskort-micro-sd/transcend-microsdxc64gbclass10u1300x/189539.3323/

westermark, är fortfarande i fjällen :D ev att jag har tid att ladda upp nått klipp söndag/måndag, annars blir de onsdag/torsdag :)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Provade bara pausa mitt i en film uppspelad med VLC, och ta en printscreen, vart ändå skaplig kvalité, även om det är långt ifrån optimalt att göra så :p


Jonas, här har du några bilder, om du vill ha fler från andra vinklar eller liknande så säg bara till så ska jag se vad jag kan ordna!





Jag vet inte om det är optimalt att borra upp hål i skalet där, då SD-kortet sitter bakom samma lucka, men kapar man halva luckan så biten över SD-kortet sitter kvar, och använder någon slags O-ring eller liknande så det håller tätt runt ingången till micen så kan det nog fungera tror jag? :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.607
92
48
Örnsköldsvik
12V laddare finns att köpa på hemsidan. :)
Dock rätt dyr tro ja. Men borde ju funka med vad som helst så länge det är rätt spänning. :)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
12V laddare finns att köpa på hemsidan. :)
Dock rätt dyr tro ja. Men borde ju funka med vad som helst så länge det är rätt spänning. :)
Exakt :) som sagt 1amp i 5V, mini-USB inte micro, som dom flesta tex telefoner har, vad jag vet? :p

Varför ska du ha en 12V laddare föresten?
 
J

Jona$

Jag är såld och kommer köpa en nu direkt. Gopro klarar inte ens halva tiden i kyla, för att inte nämna alla mjukvarubuggar.

Ang borra hålet går vaselin bra med att tätta om man är nojig, men borrar man i rätt storlek av hålet så blir det tajt nog.

Tackar å är gudalöst avundsjuk att du åtminstone får se snö.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.607
92
48
Örnsköldsvik
Exakt :) som sagt 1amp i 5V, mini-USB inte micro, som dom flesta tex telefoner har, vad jag vet? :p

Varför ska du ha en 12V laddare föresten?
5V är väl standard USB spänning har jag för mig?
Strömmen är ju inte lika noga egentligen.

Mini-USB är vanligt till många kameror. Dom flesta t.o.m?

Om han kör på 64GB SD och laddar via skotern kan han ju filma skit länge.;-)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
5V är väl standard USB spänning har jag för mig?
Strömmen är ju inte lika noga egentligen.

Mini-USB är vanligt till många kameror. Dom flesta t.o.m?

Om han kör på 64GB SD och laddar via skotern kan han ju filma skit länge.;-)
haha ingen aning :p

Ja, men de flesta telefoner har väl micro-usb? :) o de är väl sånna laddare dom flesta har till 12v tänkte jag :)

Ja, förmodlingen längre än han orkar vistas på skotern i ett sträck :p
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Jag är såld och kommer köpa en nu direkt. Gopro klarar inte ens halva tiden i kyla, för att inte nämna alla mjukvarubuggar.

Ang borra hålet går vaselin bra med att tätta om man är nojig, men borrar man i rätt storlek av hålet så blir det tajt nog.

Tackar å är gudalöst avundsjuk att du åtminstone får se snö.
Härligt att höra :)

Har nog snöat ca 15cm senaste dygnet här, hoppas att det INTE snöar imorgon hur konstigt det än låter, så man ser nånting :p