allt fler ungdomar har dyslexi....

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
OT: Tycker personligen att nedladdade filmer 9 gånger av 10 har bättre text än TVn. Då det allt som oftast är en person som översatt filmen, ideélt. Vilket gör att personen måste tycka om filmen och verkligen se den för att kunna översätta bra.

Semi-topic: Idag är det allt för lätt att skylla på ADHD. När en annan var yngre var det möjligtvis en ADHD/Dampunge i varje klass, nu har man tur om man hitter en frisk person i en klass.

Gillar man inte skolan och är lite stressad = ADHD.

Allting förklaras med bokstäver numera, så folk kan bete sig som idioter mer legitimt.

Förr var inte ens ADHD en ursäkt till att bete sig som ett arsle, de fick lika mycket skäll som en annan om han/hon gjorde något dumt. Men idag kan en förälder säga "man han har det lite svårt då han har adhd".

Så får han glass instället för skäll då han slog sönder rektorns mustang.

Knäppt.
 

the_engineeer

Medlem
17 apr 2013
12
0
1
Arvidsjaur
Ang. skoterannonser så tycker jag alltid det är lika roligt när folk lyckas stava fel på sitt eget fordons namn. Det borde ju vara logiskt att titta efter på skoterhuven om man är osäker i stället för att chansa på t.ex. "Artic Catt"...
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Angående den galopperade tendensen att diagnostisera ungar med diverse bokstavskombinationer idag jämfört med för tjugo år sedan, har nog mycket med skolan och dess budget att göra...om det inte uteslutande är därför.

På den tiden jag gick i skola fick man gå till speciallärare om man inte hängde med på lektionerna, inget konstigt med det.
Idag är det lite besvärligare, för om skolan ska ha en extra lärare utöver ordinarie, så får dom hitta den utgiften i budgeten på något magiskt vi-men om barnet har en diagnos, så *simsalabim* har skolan möjlighet att få den extra utgiften täckt utan att belasta ordinarie budget!

...och helt plötsligt blev det viktigt att diagnostisera barn som "avviker från normen"
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Kan inte annat än hålla med här, förstår mig inte alls på folk som inte ens gör en ansats till att använda korrekt svenska.
En annan sak som stör mig enormt är ett ord som jag faktiskt aldrig hört men tydligen måste vara någon slags dialekt/slang i någon glömd byhåla: Böt eller bytat......???
I stället för bytte eller bytt.

Om man vill vara elak så ser man ofta dessa inkorrekta orden på forum där motorintresset står högt i kurs och "WT-radarn" gör stora utslag(garaget.org).
 
Last edited:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Ett mening jag irriterar mig extremt på är de som säger "där vars trädet står" istället för "där trädet står".

Eller som ett svar på en fråga.
"Vad gjorde du på festivalen?"
"jag stod där vars öltältet var"..


"vars" är för mig en fråga i sig...
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
J
Jag önskar viserligen textningen gick stänga av på alla engelskspråkiga program.
I mitt jobb är textning en riktigt fara. Folk borde lära sig Engelska istället, så svårt är det inte...

Vem har inte en bokstavskombination? Jag har iallafall det och det är LAT.
Ibland stavas den Dyslexi och ibland Adhd. :)

Jag har en nära släkting som har dyslexi på riktigt.
Dom på det här forumet som påstår att dom har dyslexi vet inte ens vad ordet betyder.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Kan inte annat än hålla med här, förstår mig inte alls på folk som inte ens gör en ansats till att använda korrekt svenska.
En annan sak som stör mig enormt är ett ord som jag faktiskt aldrig hört men tydligen måste vara någon slags dialekt/slang i någon glömd byhåla: Böt eller bytat......???
I stället för bytte eller bytt.

Om man vill vara elak så ser man ofta dessa inkorrekta orden på forum där motorintresset står högt i kurs och "WT-radarn" gör stora utslag(garaget.org).
Du kan ju inte börja dra in slang/dialekt ord i detta, då kommer ni kunna klanka ner på 99.9% av hela Sveriges befolkning då alla använder nått sorts slang/dialekt ord.
 
A

AssaultRMK

Du kan ju inte börja dra in slang/dialekt ord i detta, då kommer ni kunna klanka ner på 99.9% av hela Sveriges befolkning då alla använder nått sorts slang/dialekt ord.
Så bara för att man till vardags pratar i slang och/eller med dialekt så kan man därför inte skriva på korrekt svenska?
Det är väl tvärt om just det som är problemet, att folk som skriver i talspråk och/eller "som det låter".
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Klart man kan skriva på korrekt svenska , Du kan ju fortfarande prata "korrekt svenska" även fast du kan slang ord men väljer att inte använda dem. Men många skriver nog bara som dom skulle ha sagt det i verkliga livet, men att dom skriver som du säger "talspråk" eller vad nu för ord man ska använda.

Dom tänker inte att folk där ute kan tänkas störa sig på dem.

Sen så hatar jag när folk klankar ner på folk som har svårt för skrift/tal och ska tillrätta visa dem hela tiden. Har man inget bättre för sig så sluta läs/lyssna på dem :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Ett bra tips, oavsett om man heter Strindberg, Twain eller "Medeljonsson" i efternamn är att läsa genom det man skrivit en eller några ggr innan man klickar iväg det. Lider man som jag av "tjockfingersyndromet" hittar man alltid något feltryck.

Att vissa inte lägger ner sin själ i en "blajkommentar" på ett internetforum kan jag väl begripa men att inte ens försöka få innehållet komplett och någorlunda begripligt i en blocketannons visar enligt mej på klen begåvning.

I mitt jobb är textning en riktigt fara. Folk borde lära sig Engelska istället, så svårt är det inte...



.
Jag läser nästan aldrig en svensk instruktion om en engelsk finns, (om inte produkten är svensk från början), den engelska är i 99% av fallen bättre då det satsats betydligt mer energi och pengar på den översättningen.
Får jag välja installerar jag den engelskspråkiga versionen av alla dataprogram också, betydligt enklare att hitta hjälp på nätet till dessa.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Du kan ju inte börja dra in slang/dialekt ord i detta, då kommer ni kunna klanka ner på 99.9% av hela Sveriges befolkning då alla använder nått sorts slang/dialekt ord.
Som sagt nu talar du om talspråk, vi diskuterar skriftspråket.
Exemplet böt, bytat bör aldrig förekomma i text om det nu är ett slanguttryck.
Om man nu inte vill framstå som förståndshandikappad.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Något som också bara blir värre och värre är alla jävlar som inte kan hålla isär de/dem! Skriv "dom" om ni är osäkra (..ett litet tips).


Denna är rätt bra:
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ack, denna vederstyggliga smärta frambringad av Eder misshandlade lingvistik.

Ty denna dag skolen i minnas. Vederkvickt äro ditt namn när det vackra språkets fägnad ånyo anbringas. Ehuru undertecknad torde hemställa om varsamt språkbruk och en anmodan i all simplisitet: Förbliv icke en lätting.


Skriver man å andra sidan för gammalt blir det obegriplig isländska av alltihop.