Arctic Cat 2012

krilleprupp

Välkänd medlem
7 mar 2011
140
0
6
pratade med lokala handlaren om det här med att skotern "dör" när man ska iväg och enligt dom så är det en mappning som gäller och att den skulle komma senare någon gång? hade inget med gasreglaget att göra enligt dom.
 

Nickname

Medlem
22 jan 2008
22
1
1
Gaswiren kan vara för spännd, min bogade åxå. Släppte på spänningen så det blev ett litet glapp mellan tumflärpen och blocket där wiren går in. Problemet löst iaf för mej.
 

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Jag tycker att dom här 2012 års modeller av arctic cat börjar likna ett riktigt dåligt jävla skämt som aldrig tar slut. Min F800 är nu på verkstan för fjärde gången på 95 mil. Flera remmar har exploderat och den har fått åka släp hem två gånger.
Kan bara jämföra detta med min Lynx re 600 -10 som endast varit på verkstad en gång (50 mila service), endast ätit upp en rem och gått över 500 mil.
Ni som funderar på att köpa en skoter, köp inte en arctic cat. Det är bara rent skräp.
 

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Faktiskt inte så bitter. Men jag kan inte rekomendera någon att köpa en arctic cat om man är intresserad av att köra skoter. Helt enkelt alldeles för mycket fel på alldeles för få mil. Dessutom har man ju alltid vetat att arctic cat är skit, men var ändå "tvungen" att prova en nu för att dom såg lite fräna ut och inte vägde 300 kg.
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Faktiskt inte så bitter. Men jag kan inte rekomendera någon att köpa en arctic cat om man är intresserad av att köra skoter. Helt enkelt alldeles för mycket fel på alldeles för få mil. Dessutom har man ju alltid vetat att arctic cat är skit, men var ändå "tvungen" att prova en nu för att dom såg lite fräna ut och inte vägde 300 kg.
Jämför första modell serierna över alla märken så får du se.
Hur många service medelanden var det på 11:ans Arcticar?

Varför 4 gånger på verkstad?
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Dessutom har man ju alltid vetat att arctic cat är skit, men var ändå "tvungen" att prova en nu för att dom såg lite fräna ut och inte vägde 300 kg.
Förklara gärna lite bättre??
Förr, 90-tal, hade jag kunnat hålla med dig. Tyckte inte heller jag att AC var ett bra val. Kan inte idag förklara varför, kommer bara ihåg att jag tyckte skit om dom då. Ung o dum kanske..

Men senare 2000-tal, upplever att AC haft minst problem av 2-taktsskotrar. (Yamaha känns för skottsäker för att få räknas med)
Ski-doo och Polaris senaste 5år kan du väl inte säga varit felfria, jag skulle kalla det "skit".
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Fick hjälp ikväll av en god vän att montera Bret´s extra styrkit på skotern.
Stor skillnad i utslaget på skidorna. Ska bli skoj att testa åka med det.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
617
11
18
läst tråden och tack för all info om 2012 arctic, har bestämt mig köper en yamaha.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
kör -11 m8 nu.funderade på en -12 arctic och hadde nog blivit jävligt less om jag ska vara helt ärlig.för att remmarna ska hålla mellan 10-20 mil är ingenting nån ska acceptera.visst 1 rem men det är ju återkommande på dessa.


är helt säker på att det ordnar sig men kör man hårt och mycket så går det ju fort en ganska rejäl hög med tusen lappar innan den dagen kommer.
 

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Jag vet inte vad vissa har för fel på sin maskin när det far så mycket remmar för dom. antar att dom är uppdaterade så att sekundär axeln inte kan börja glappa som det blivit på visa maskiner. Jag är inne på min andra rem nu och skotern har gått ca 120mil nu. Plus att hälften av milen är på en 020 rem den billigare alltså. har sckimsa min sekundär så jag kan köra på 020 remmarna och det funkar riktigt bra för mig märker ingen skillnad mot för org 083 remmen. men shimsar man inte om man ska köra 020 remmen så förlorar man varv på topp. Första remmen min for efter ca 60 mil lössnö vilket jag tycker är för lite på en rem men eftersom jag kör så mkt lössnö så får skotern bekänna färg ganska bra så man kan förstå att de far en rem efter 60 mils plågande.
 

XTX

Aktiv medlem
22 jan 2011
70
0
6
Jag vet inte vad vissa har för fel på sin maskin när det far så mycket remmar för dom. antar att dom är uppdaterade så att sekundär axeln inte kan börja glappa som det blivit på visa maskiner. Jag är inne på min andra rem nu och skotern har gått ca 120mil nu. Plus att hälften av milen är på en 020 rem den billigare alltså. har sckimsa min sekundär så jag kan köra på 020 remmarna och det funkar riktigt bra för mig märker ingen skillnad mot för org 083 remmen. men shimsar man inte om man ska köra 020 remmen så förlorar man varv på topp. Första remmen min for efter ca 60 mil lössnö vilket jag tycker är för lite på en rem men eftersom jag kör så mkt lössnö så får skotern bekänna färg ganska bra så man kan förstå att de far en rem efter 60 mils plågande.
Har sprängt 2 st 083 remmar nu och maskinen har inte ens gått 60 mil. Satte dit 020 remmen nu, vad satte du för shims i din sekundär? Jag lämnade orginal som satt längst in sen satte jag dit det tjocka, 1.5mm eller vad det är utanpå och då tyckte jag att det vart bra.
Har inte provat hur det blev efter shimsningen men med org shimsen så varva den ca 7500 vilken inte va ok. Hört att dom tappar topp varv med 020 remmen om man inte viktar om, har du gjort det?
Har inte gjort uppdateringen på sek axeln än men min glappar ej heller så kan då inte va det som gör att remmarna inte håller. Får hoppas denna håller mer än 25 mil nu iaf och att den varvar som den ska.
 

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
Kan då säga att jag är också nöjd med min F800, trotts remsprängning efter 35mil och boggieskens byte efter 15km.
Är de föresten nån som vågat sig på pipa/pipor på sin 800?
Kan bara säga mycket vill ha mer, men vill veta om de blir nån effekt skillnad och vilket märke man ska köpa?
 

Fraggen

Aktiv medlem
30 sept 2007
90
0
6
Gällivare
Min har gått 120 mil utan att ha tagit nån rem än så det verkar vara lite märkligt hur vissa maskiner käkar dem på löpande band. Antar att linjeringen samt det eventuella sekundäraxelglappet är kollat på era maskiner?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Min M800 har gått över 70mil hittills, och jag har inte ens damm efter remmen.
Som ny.
 

XTX

Aktiv medlem
22 jan 2011
70
0
6
Min har gått 120 mil utan att ha tagit nån rem än så det verkar vara lite märkligt hur vissa maskiner käkar dem på löpande band. Antar att linjeringen samt det eventuella sekundäraxelglappet är kollat på era maskiner?
Har du kollat linjeringen själv? På min ska linjeringen va kollad enligt åf på första service och remmen... 5 mil senare va remmen skrot. Ny rem, 25 mil senare kaaaabooom. Ska in med den igen på måndag för uppdatering av sek axel ska då fråga igen angående linjeringen. Förövrigt om nu linjeringen är åt skogen skulle ÅF berätta det för dig? Om så skulle man då få en ny rem pga att linjeringen va åt skogen?
I övrigt är jag grymt nöjd med maskinen, bara detta "dyra" dilemma blir fixat så blir jag super grymt nöjd med maskinen.