Arctic Cat King Cat - BIG King

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Riktigt snyggt bygge måste man säga. Men jag har en bra fråga om boggien du satt ihop. Du har dämparna på utsidan av den? Blir inte dämparna väldigt utsatta för risker så som stubb och sten när du lössnöåker?

Känns som att om man slår av en av dom där blir hemresan allt annat än rolig.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
johan: Plast historien löser sig, du blir nog nöjd till slut ska du se:p Och ja, till slut gav jag efter och kapade bort fotstegen på tunneln, trodde inte det om mig själv.

Speedo 4: Har inte gett det så mycket tanke det där faktiskt, då ekholm och mountain addiction har dämparna på utsidan dom med, och bevisligen fungerar.

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Dämparna sticker ju inte ut så mycket så jag tror inte det är någon fara.
Annars ser det mycket snyggt ut, blir spännande att se hur den blir när du är färdig

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
J.Eriksson: Man får tacka. Idag blir det mest bara törskruva bilar och annat tråkigt, men hade tänkt hinna med att höjja framvagnen på king Caten idag iallafall, och kanske få dit buken på riktigt med huven. Får väll se hur långt tiden räcker.

Hade hoppats på uppstart till helgen, men vet inte om jag vill skruva in motorn innan jag fått iväg allting på lackering/fått tillbaka det igen. Blir så mkt dubbeljobb annars, dessutom har jag dottern onsdag -> söndag, så då blir det väll inte heller mkt gjort.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Haha, vet inte hur mkt en 1½ åring kan göra i ett garage (som är av nytta), då måste jag nog mest bara springa omkring och kolla så hon inte sättar skruvar i halsen. Fast ibland funkar det bra, skruvar hon åt muttrar och annat kul=)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ett tag sen det hände något, så idag blev det en heldag.

Eftersom han blir rätt hög i boggiet, och 1M chassiet är rätt lågt fram orginal så slängde jag ihop ett par höjningar (skall putsas/snyggas till).

Orginal:

Höjningen (höjjer 4,5 cm).

Och eftersom jag inte (änsålänge) lyckas hitta någon buk till min thundercat huv, så letade jag fram en gammal MC huv jag har haft liggandes sedan ihjol:

Sen tog jag fram dremmeln(har inte kommit längre, resultatet får bli i en senare update):

Och eftersom jag höjt den framtill, så har jag fått smalare framvagn än orginal, så för att motverka detta så flyttade jag spindlarna så långt innåt i skidan som möjligt, och bytte ut bussningarna mot en fjäder, så skidan kan flexa en aning i sidled:

Sen stälde jag mig i fräsen och tillverkade mig ett alugasblock (hade för liten bit aluminium så den fick bli 3 delad):

Sedan flyttade jag över gas, broms och handkåpor från orginalstyret till snopro styret som jag tänkt använda:

OCh efter att ha märkt att ramen som håller i styret är rätt vingligt/klent orginal, så slängde jag ihop en liten förstärkning på höger sida (vänster sida kommer senare, men kräver lite mer arbete):

Fram med avfettningen och rengöra bulkheaden från olja och annat skit:

Den ombyggda styrstången (styrknut ifrån golf):

Styrstången lackad, styret och styrhöjare monterat:

Allt för denna gång, tänkte köra en heldag till emorgon och försöka få till förstärkningen på vänster sida, buken, tanken och lite annat.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Det är ju tur att du bara jobbar med denna skoter någon dag nu och då. Hur skulle de bli annars...:blink:

Det där styret var nog en bra idé. Även om jag skulle sakna burkremmen. Visst finns det en orginal "burkremslösning" till den typen av styre? Ungefär hur mycket har du höjt "handtagen" förutom bytet av styr typ ?

Verkar som om någon har en plan med huven... Ska bli intressant att se var det slutar.

OT (Fick själv lite assistans med sömnad av snöfilter till min huv. Slutade med att den hade :eyebrows: ÖGONBRYN på lyset i svart spets. :eviltongue: Inte helt enligt beställning.)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Johan: Har inte råd att skruva mer än nån gång nu och då;)

Jo det blir lite renare ut, och angående burkrem så kommer det naturligtvis monteras=) Vanligt eftermarknadsmodell. Typ gummirem med 2 rörklammer.

Ingen aning hur mkt jag höjt det hela. 2dm skulle jag tippa på, + att den är framflyttad 1dm. Kapade/svetsade styrstången där det kändes bra helt enkelt.

Svart spets är aldrig fel;)

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Antar att planen är att de ska bli en teshhuv av den där. Hade samma planer på att tillverka sån huv förut, så man kunde ha kvar både lyse och mätarna :)

Måste sluta kolla projekttrådarna.. De börjar bli bra jobbigt nu när snön har börjat komma och man vet att man blir skoterlös ett år till..

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Sparar mig lite med updatesen tills jag har líte mer att visa upp. Alla mini updates verkar bara gå rakt igneom utan komentarer, så de får bli nå stort innan nästa.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
arctic orginal styre. F7 och snopro har dom standard.

I övrigt närmar det sig en uppdatering. Har fått hem en heeel jävla hög med delar från lacken idag. Så blir att montera ihop lite i helgen (om jag hinner med det då jag har dottern i helgen).