Arctic Cat M5 - 700 EFI

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
de där med bluddrande vid "start" märkte jag direkt... tänkte att de va nå fel men då den efter en par "pumpningar" gick som den skulle misstänkte jag att den liksom gick lite fett...
1.5g = 1,5 grader antar jag?

får nog bli tändkilen iaf innan vintern kommer, har liknande "problem" vid smygkörning med min ZR 600 efi oxå...

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
sk0gen:
Ahlsell säljer dom men de borde gå att få tag på fler ställen...
395 plus moms nu iaf på nån kampanj :)

Är ju inga facom lr liknande men de duger länge ändå.

Bara att de täcker 8-19mm på tre nycklar är ju värt en hel del i mina ögon :)

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Slänger upp en bild på en smidig spade ja köpte i vintras för att ha med när ja är ute å åker...
Har inte testat den särskilt mycket men den verkar funka rätt bra...
Borde även gå att slipa ena långsidan så den går att hugga med, ska iaf testa å se.

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Idag har jag fyndat lite i väntan på boggieskenorna...
Hittade en annons på blocket på relocation kit till främre armen i boggien för en femhundring.

Tror även att killen som sålde dom hade en annons här på forumet...

Har ju inte hunnit köra med skotern så jag lär inte märka nån skillnad men de ska ju bli bättre sägs de så :)

Backis

Aktiv medlem
15 okt 2010
50
0
6
Sundsvall
Hur går det? Har du fått skenorna och monterat? Min har tydligen 1,5 grads tändkil. Funkar bra det lilla jag hann köra. Inga planer på att bygga om tunneln?

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
väntar fortfarande på skenorna :/
tunneln får vara orörd,
försökte beställa lite mer prylar från Bengans men har inte fått svar än så jag antar att dom antingen tagit semester i väntan på containarna eller är i usa allihopa...
men men den som väntar på nått gott :)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
väntar fortfarande på skenorna :/
tunneln får vara orörd,
försökte beställa lite mer prylar från Bengans men har inte fått svar än så jag antar att dom antingen tagit semester i väntan på containarna eller är i usa allihopa...
men men den som väntar på nått gott :)
Kul skoter-har alltid varit svag för Arctic, men rent utseendemässigt var den här verkligen helrätt.
(Möjligen undantaget färgen på fjädrarna fram då, men det behöver jag ju inte skriva på näsan på dig. ;-)

Vad gäller Bengan så är det inget onormalt med utebliven feedback, det kan lika gärna hända mitt i högsäsong...prova på nytt. :)

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Dämparna, både i boggie och framvagn är mål för en uppfräschning men jag tror att det får bli till nästa säsong om jag inte vinner på triss :)
Skaffade överdrag för att dölja framdämparna i vinter så man slipper se skiten :p

Är inte ens säker på att det är rätt slaglängd på dom, jag tror att dom kommer från en Sno Pro då det står Zero plus eller nå sånt på dom, å äre fel slaglängd så kanske man skulle satsa på nya istället :)

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Kan tillägga att färgen på styret oxå stör mig nå jävulskt så ett nytt dite eller en ommålning står oxå på listan över "att göra" :)

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Fick mail från bengan för nån vecka sen där han bad om ursäkt och skrev att skenorna är på väg, de hade blivit restade förra sändningen(?)

Får hoppas de dyker upp snart nu så man har god tid på sig att skruva och få tag på delar som man inser under renoveringen att man behöver :)

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Skenorna ska finnas i Sverige nu så kanske drar det ihop sig till skruvning.

Köpte mig ett drag som ska dit oxå i samma veva.

Hittade även en kälke/släde som va billig å rätt modell för mina behov.
Kommer förmodligen inte dra kälken särskilt ofta men den kan vara bra å ha de gånger det blir tal om att åka å fiska å så.

Hoppas på att kunna uppdatera med bilder från montering av prylarna snart nog nu.

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Dammit, den som väntar på nått gott!

Skenorna jag beställde i maj, fjäderspännare å ruta som jag beställde i somras nån gång.
Blev tyvärr inte den vita rutan jag ville ha då den var slut men men den här bättre begagnade får väl duga tills vidare :)
Letade reda på relocationkitet oxå för å se om de passar å de gjorde de ju såklart :)

Nu är det dags å leta reda på skotern under all bråte som jag ställt runt/på/under den i sommar...

Skulle inte skada med lite kallgrader och snö så man får lite extra sug.

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
[video=youtube;fc5pQL0Xnb4]http://www.youtube.com/watch?v=fc5pQL0Xnb4[/video]Antar att nån av dessa två grabbar haft rutan på nån av sina maskiner.
Semi-pro så de va ju inget man kan skryta med iaf XD

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Sådär ja nu har demonteringen startat iaf, korkat nog. Skulle ha gjort det för länge sedan då jag inser att jag nu behöver beställa några bussningar, skruvar och axlar som vid en närmre titt är lite stukade.

nedan bilder på sprickorna i de gamla skenorna

begriper inte hur de kunnat spricka vid de små hålen

Nån som har nån bra ide hur man förstärker skenorna så man slipper spräcka de lika som de gamla?
Funderat på att lämna dom till en kille som svetsar aluminium och förstärka och lägga igen de ovala hålen, men har för mig att nån påstod att aluminiumen tappar härdningen å spricker lättare om man svetsar den...

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Mycket riktigt så tappar du ca 30% av materialets styrka där du har svetsat när det gäller aluminium... Hade jag vart du så hade jag bett någon fräsa aluförstärkningar som är lika höga som skenan är från slidesen och upp med ett spår för "ribban" på mitten utav skenan, sen hade jag bultat fast den.