Arctic Cat Powder Extreme 2-up 1997

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

Japp jag mätte axeln idag och den är 27mm, axelhålet i hjulen är 26mm så det bör ju funka rolex...att man sedan likställer 1-1/8" med 27mm vet jag inte varför, jag får 1-1/8" till ~28,6mm...men "everything is big in america" så de avrundar väl sina 27mm upp till 1-1/8" helt enkelt ;)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

Japp jag mätte axeln idag och den är 27mm, axelhålet i hjulen är 26mm så det bör ju funka rolex...att man sedan likställer 1-1/8" med 27mm vet jag inte varför, jag får 1-1/8" till ~28,6mm...men "everything is big in america" så de avrundar väl sina 27mm upp till 1-1/8" helt enkelt ;)
Du lär få tälja lite, lite på kanterna runt hålet för att de ska kliva på och var sedan jävligt noga med att de går på rätt mot axeln, annars blir det ett helvete.
Det är som fan när man ska ha dit "för små" drivhjul, lätt att man pressar dit och har det någon enstaka grad fel, så gör det en skillnad drivhjulen emellan (då radien längst ut gör skillnaden märkbar). Då har man alltså pressat ett guidespår i plasten, som axeln "alltid" kommer att kliva i - hur mkt man än försöker korrigera.

Glöm inte att matcha pilarna på hjulen!
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

Funderat lite, jag tror de kommer styra upp sig rätt bra då "hylsan" på hjulen mot axeln är drygt 100mm. Men hur mycket "för små" är de egentligen? (hål 26mm, axel 27mm)
är det risk att jag spräcker dem eller är en mm ungefär en normal pressmån?
 

nicke10

Medlem
20 dec 2006
10
0
1
Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

jag är lite novice på området,men varför är det viktigt att pilarna stämmer?
 
R

Robin

Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

jag är lite novice på området,men varför är det viktigt att pilarna stämmer?
Monterar man drivhjulen ej exakt likadant i förhållande till varandra så kommer dom stå i olika "lägen" om man säger som så.
Det blir helt enkelt fel annars simpelt förklarat.
Lättare att se saken för egna ögon, gjorde själv det misstaget, bara att kränga av ena hjulet och börja om på nytt igen..
 

nicke10

Medlem
20 dec 2006
10
0
1
Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

jag är nog lite trög,jag har pressat på non-slips på min 6-kants axel.
men jag har inte kollat om pilarna "matchar" men jag har monterat dit allt och dragit runt mattan och det gick bra. och när jag hade axeln på bordet så när jag rullade den så tog "fönsterdrivningskuggarna" i samtidigt.men det finns ju en urgröpning på ena sidan av drivhjulen,dvs mellan internaldriften,ska dom vara inåt eller utåt?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

jag är nog lite trög,jag har pressat på non-slips på min 6-kants axel.
men jag har inte kollat om pilarna "matchar" men jag har monterat dit allt och dragit runt mattan och det gick bra. och när jag hade axeln på bordet så när jag rullade den så tog "fönsterdrivningskuggarna" i samtidigt.men det finns ju en urgröpning på ena sidan av drivhjulen,dvs mellan internaldriften,ska dom vara inåt eller utåt?
Är denna "urgröpning" 5-6 mm i radie och halvcirkelformad, sittandes på de liggande tänderna?
Isf vet jag vad du menar, och jag har också funderat på det. De satt iaf utåt som standard på polarens REV, så vi stoppade de nya likadant.

Om du drivaxel med hjul på ett plant underlag och fyra uddar tar i bordet samtidigt så borde det vara lugna gatan.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

Funderat lite, jag tror de kommer styra upp sig rätt bra då "hylsan" på hjulen mot axeln är drygt 100mm. Men hur mycket "för små" är de egentligen? (hål 26mm, axel 27mm)
är det risk att jag spräcker dem eller är en mm ungefär en normal pressmån?
1 mm ska fungera rätt bra.
Tänk bara på de ! jag har nämnt tidigare, så ska det nog lösa sig.
Det är ju inte direkt någon raket du ska skicka till månen...
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

tack för det.
min spontana teori ang. urgröpningarna (om vi menar samma) är att de ska vara utåt pga. clipsen i mattan, ni vet på vissa är ju en del bockade uppåt längs gummikudden...en gissning...
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

Mina drivhjul jag satte dit på skotern var 2mm mindre än axeln och de gick fint. Använde en press som pressade 10 ton.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

Bör/måste man ha fullclippad matta när man kör no-slip?
Det är inga större problem att hugga ur kuggluckorna va? Nån fler än Melmaq som testat?

Ser nämligen att det säljs en del 365cm mattor med 32mm kammar, många verkar vara i mkt bra skick till helt ok priser, tänkte att det kunde vara värt en lördag att hugga ur luckorna iaf. Men måste man fullclippa den så kostar väl det en bra slant extra?

Skotern är ju ovan nämnda Powder, lämnar väl en 110-120hk och används som "sporttouring" ;)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

Bör/måste man ha fullclippad matta när man kör no-slip?
Det är inga större problem att hugga ur kuggluckorna va? Nån fler än Melmaq som testat?

Ser nämligen att det säljs en del 365cm mattor med 32mm kammar, många verkar vara i mkt bra skick till helt ok priser, tänkte att det kunde vara värt en lördag att hugga ur luckorna iaf. Men måste man fullclippa den så kostar väl det en bra slant extra?

Skotern är ju ovan nämnda Powder, lämnar väl en 110-120hk och används som "sporttouring" ;)
Fullclippat kan vara en bra idé! :)
http://www.crossbolaget.com/s_VisaKatogorien.asp?rubrik=Mattclips&besk=Mattclips till dom flesta förekommande mattor.&pic=plus04-148 Räkna med minst 10:-/st. Ajajaj...
Har du verktyg för att stansa? Kanske inte så himla bra med onödiga brottsnitt av ex. en kniv..!
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

Fullclippat kan vara en bra idé! :)
KAN vara en bra idé?? Behöver man det eller klarar man sig utan? :)

Tänkte mig nog att skaffa huggmejsel/stämjärn i rätt mått för att ta upp dem isåfall. Är det nån som vet hålstorleken på rak arm? Har några olika stansmaskiner här på jobbet..kanske skulle gå köra i en sån...
Clipsen var inte så billiga nej...hmm kanske är mer värt att leta rätt på en öppen fullclipsad direkt?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

Svarar mig själv med att på Stenmarks säljs en 32mm ej fullclippad matta som ändå är okejad för no-slip så det borde väl funka.
Nåja vi får se hur det blir, tackar för tipsen so far!
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

Vi uppdaterar lite, matta är införskaffad, blev en 38x365x3,2 från Adventure 800 -05 i skick som ny för en spottstyver. Provade vässa ett RF 40x30x2 att ha som hålpipa men funka sådär, har en mattkniv med bra handtag á 69:- från Clas Ohlssons med vilken det är en barnlek att skära upp kuggluckorna.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
2stroke :
det är nog inte omöjligt att du känner igen denna maskinen sen förr...
är en "granne" till dig som köpte den ny enl. serviceboken :)

Bilder kommer den dagen jag kommer ihåg att ta med kameran ;)
keihin :

Ingen omöjlighet då jag hållit på med oräkneliga ZRT-600 / Powder Extreme maskiner tidigare.

Väntar med spänning på uppföljning av ovanstående.



Angående dina boggie funderingar...
Se denna tråden : http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=5906


.
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=5906

Vi uppdaterar lite...
Drivmatta är införskaffad, det blev en
38x365x3,2 från Lynx Adventure 800 -05
i skick som ny för en spottstyver.
I och med att du köpt en längre matta så lär dina boggie problem öka såvida du inte köpt en TSL knäled eller bytt boggie och/eller moddat boggien enligt de rekomendationer som ges i den hära tråden :
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=5906


.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=5906

I och med att du köpt en längre matta så lär dina boggie problem öka såvida du inte köpt en TSL knäled eller bytt boggie och/eller moddat boggien enligt de rekomendationer som ges i den hära tråden :
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=5906


.
Eftersom jag byter från slitna internalhjul till nya nosliphjul så hoppas jag att överkuggningen ska minska, den som lever får se.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: Hjälp mig identifiera Bombardier-drivhjul!

Är det nån idé att sätta två internalhjul i mitten mellan noslip-hjulen för att hjälpa till lite extra? Tänkte då vända två "ytterhjul" (dvs. har bara kuggar på ena sidan) och ha mellan för att driva på mattans inre drivkuddar...löns det?