ARCTIC CATs MISSLYCKADE 2012'or!

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Vilket bra råd? Då falerar ju hela idén med garanti?
Som jag förstår det menar han att när man närmar sig 500mil är garantin nära åt utgå, och därför kan man göra kolvbytet själv..och kanske är det så, att ägare överlag inte passerar 500mil inom 3 år och då kan servicen utföras själv med tanke på att garantin ändå utgår inom snar framtid!?

Och eftersom arctic cat säger att kolvar bör bytas efter 500mil på deras 800 serie har man en riktlinje att gå efter, om man sen följer det eller inte är ju ett eget iniativ..

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Vilket bra råd? Då falerar ju hela idén med garanti?
Ja om skotern rasar så blir det inget skoj, men om något annat går sönder till motorn, då öppnar dom ju den inte, och märker inget.

Skulle vara skoj att höra några siffror på ett kolvbyte på firma, dvs material+arbetskostnad.

Kolvkit på ebay Ringar,kolvar,knaster & kolvbult kostar 1120:- sek exkl frakt.

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
om vi ska prata om nått som är sjukt i detta så är det inte service för att garantin ska gälla utan att dom har serviceintervall i mil och inte i timmar. Hur många timmar tror ni på en f8 vid 500 mil och på en m8 vid 500 mil !! skulle tro m:en gått minst det dubbla timtalet vid 500 mil så detta är ett sjukt sätt att ha serviceintrevall i mil och det gäller väl alla märken och inte bara AC.

F++N

Aktiv medlem
10 nov 2012
52
0
1
norrbotten
Jag har mailat jan.flemstrom@kgk.se om kolvbyte men detduger inte att svara! Och handlaren vet ingentikg. har inte ens spikat klart verkstan. Men att helt plötsligt kasta detta roliga besked i ansiktet gjorde att dom tappat en kund! Om jag köper nån fler Arctic så blir det en import maskin för m800 tycker jag är en bra skoter. Men hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag kört en ski-doo eller en polaris idag.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Vad är det som är så otroligt med att det behövs en dyrare 500mils service för att behålla den 3åriga maskingarantin?
Tillverknings- eller monteringsfel bör väl visa sig inom 500mil?

Citat arcticcat.se "Vår garanti gäller motor-, driv-, styr- och fjädringssystem. Varje mekaniskt problem som kan hänföras till tillverknings- eller monteringsfel i motor-, driv-, styr- eller fjädringssystem täcks vid normal körning av garantin."

På 2011 maskinerna med samma motor finns inga rekommendationer om kolvbyte.
Suzukimotorn kan säkert gå uppåt 800 mil innan man funderar på att byta kolvar.

Min 12 gick 160 mil i på en vinter. Blir kanske nått liknande de följande åren så när garantin går ut så han min maskin gått 480mil.
Nu har ju jag en M800 så en F800 bör väl en del köra mellan 250-300mil om året. Så där passerar men ju lätt 500mil inom tre år.

Kolvbyte vad kan det kosta? (Gissar friskt)
Kolvar 1700:-/st + kanske 2000:- i arbete? 5000-6000:- för att behålla maskingarantin.

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
257
8
18
Luleå
Inget fel att byta kolvar m.m efter 500mil....helt galet skulle jag vilja säga!

Med den filosofin kan man ju ha 10års garanti om man ändå ska bygga om halva maskinen efter någrahundra mil.

Har inget emot Arctic-Cat utan tycker generellt bara att detta låter helt galet.

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Har inget emot Arctic-Cat utan tycker generellt bara att detta låter helt galet.
Ja, det låter lite konstigt men, man skall veta att all garanti betalas av kunden. Garantin läggs på oftast direkt på priset. Formeln är ganska enkel. Man tittar på antalet fel och gör en bedömning på vad kostnaden blir på låt säga 2 år. Sedan lägger man på 10-15 procent på felkostnaden och lägger det på skoterpriset. Sedan är det upp till lagen och tillverkarna hur lång garantitiden skall vara. Dvs. Kunden betalar alltid för garantikostnaden på ett eller annat sätt.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Ingår Deep Snow Service Update Kit - 0637-379 vid uppdatering av en 2012?

Arctic Cat Deep Snow Service Kit
Reinforces the left side panel and belly pan to reduce snow ingestion

Includes clutch vent screen, side panel reinforcement, thumb screw and additional mounting

Clutch Vent Screen - Finer screen to allow less snow to enter
Side Panel Reinforcement - Keeps snow from pushing in on bottom of side panel and coming into clutch area
Thumb Screw - Keeps side panel more secure

Note: 2013 models come from factory with this update kit

Fluke

Medlem
9 feb 2009
48
0
1
Kiruna
Ingår Deep Snow Service Update Kit - 0637-379 vid uppdatering av en 2012?

Arctic Cat Deep Snow Service Kit
Reinforces the left side panel and belly pan to reduce snow ingestion

Includes clutch vent screen, side panel reinforcement, thumb screw and additional mounting

Clutch Vent Screen - Finer screen to allow less snow to enter
Side Panel Reinforcement - Keeps snow from pushing in on bottom of side panel and coming into clutch area
Thumb Screw - Keeps side panel more secure

Note: 2013 models come from factory with this update kit

Japp!
Fick min uppdaterad förra veckan och detta satt i min skoter...
Men hann aldrig fråga återförsäljaren vad annat som görs på skotern, är det någon som har en komplett lista på vad som görs när man uppdaterar skotern???

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Japp!
Fick min uppdaterad förra veckan och detta satt i min skoter...
Men hann aldrig fråga återförsäljaren vad annat som görs på skotern, är det någon som har en komplett lista på vad som görs när man uppdaterar skotern???
Mjukvaran skall vara uppdaterad. Nån kylsang är bytt. Rullarna i sekundären bytta . Deep snowkitet samt att jag fick mina Orangea huvar bytta

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
Ja byter man kolvar låter väl 10k rätt "vettigt"? Lite olja m.m. samt jobbet ingår ju också får man anta.

Säger inte att det är billigt, men det lär väl vara där det ligger med kolvbyte med originalsaker och att nån annan gör jobbet.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
helt sjukt att betaka 10 000 för en 500 mila service ! jag skulla aldrig någonsin göra den ...

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
Nja det känns ju itne som att man tappar 10k i andrahandsvärde för att man skiter i 500mila service. Då fixar man hellre skiten själv.
Problemet är väl om den tok rasar och man vill ha något på garantin. Blir lite lotteri =)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.246
1.085
113
Stora Blåsjön
Förstår inte varför så många gnäller att det måste servas vid 500 mil. Men är det bara mil som räknas, är det inga timmar inräknat också?
Är ju ändå inte speciellt många som kommer upp i 500mil på 3 år.
Och när det är dags och man vill följa serviceplanen så lär man ändå inte ha speciellt lång kvar på garantin. Så då är det knappast värt att kosta på hela 10000kr utan kanske hellre köper kolvarna och byter själv...

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
257
8
18
Luleå
Kanske för att man inte vill/kan lägga ut 10000:- på en relativt ny skoter efter 1,5 säsong.
Jag tycker det är riktigt dåligt i alla fall, kör mellan 350-400mil per säsong.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Kanske för att man inte vill/kan lägga ut 10000:- på en relativt ny skoter efter 1,5 säsong.
Jag tycker det är riktigt dåligt i alla fall, kör mellan 350-400mil per säsong.
Utan att veta tror jag att du kör väldigt mycket längre än genomsnittet... ;)
På den tiden jag var singel hände det ett år att jag körde 500+ mil, men det är många år sedan.
Speciellt dom sista åren har det blivit väldigt lite mil-men då är det en kombination av begränsat med tid (småbarn) samt fokus på enbart lössnökörning.
En hel dags körning i dagsläget kan sluta på tre-fyra mil på mätaren. Viss skillnad mot ledkörning där man lätt fick ihop 20-25 mil utan ansträngning.
Toppnotering på led under en dag var dryga 55 mil. Men då startade vi i Borga och körde skoter hem.
Kommer aldrig att slösa bort en till vinterdag i mitt liv på så meningslös körning! ;)