Arctic zrt 800 -99

blackpearl

Aktiv medlem
12 jun 2012
96
0
6
Strängnäs
Helvete vad den sitter gick inte att pressa bort med olja/fett svarvade en förlängning av silverstål till bulten så jag kunde använda den som en avdragare men den blev som en korkskruv ändå var den 10 mm längst ut blir väl till att beställa en riktig avdragare?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Om du har en frysbox till "övers", så stoppa ner den där, med vatten istället för olja. Men försöka bygga nån typ av skyddsbur. Jag sprängde frysen i stugan då jag gjorde så... funkade bra iallafall då allt annat inte funkade.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Silverstål innebär inte bra hållfasthet .
Gå på en stålbult av kvalite 12,9 så kanske det håller bättre ! .
Har då alldrig gått bet med mina orginal avdragare , men det fins ju särfall oxå !
 

blackpearl

Aktiv medlem
12 jun 2012
96
0
6
Strängnäs
Tar med mig motorn till Malung när jag ska på semester till sälen ringde och fick tag i nån verkstad som kunde byta packboxarna han ville ha 1500-2000 för jobbet så det blir att ta med motorn dit så slipper jag köpa avdragaren.
 

blackpearl

Aktiv medlem
12 jun 2012
96
0
6
Strängnäs
Nya packboxar i lyfte på cylindrarna såg bra ut i,kolvarna med men på en av ringarna hade det släppt
ca 1x1 mm av ytan på utsidan av ringen och vid avgasporten så om man kände på ringen i överkant så kände man att kanten var lite ojämt/taggig ska man byta ringarna finns det någon märkning på kolvarna om det är pirat eller orginal kolvar?
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Det är ju väldigt liiiite , men chrome släppet på ringen kan ju bli större! .

Du får ta det i förhållande till hur långt motorn har gått ? , kanske dax att byta alla kolvar så har du en fräsch motor , skall du ha kvar den och den har gått 4-600 mil så kan det ju vara en säker sak att göra .

Brukar vara en pil på kolven mot utblåset , annars sitter stiften för ringarna oftast bakåt , inte framåt mot utblåset .

Svårt att rekomendera o säga det ena eller andra , kolvarna kan hålla 400 mil till oxå , har du otur kan ett stift för ringen lossna med cylinderskador mm .

Låt en maskin firma hona cylindrarna , brukar inte kosta så mycket .
 

blackpearl

Aktiv medlem
12 jun 2012
96
0
6
Strängnäs
ok kanske kör så i vinter kollade på kolvar på rinab 575kr styck är det något att köra på eller är det orginal som man ska köra på men 2000kr styck är ju inte roligt att lägga ut jag tror inte att det är så länge sen cylindrarna är hornade man ser fortfarande märkena efter horningen längst ner i cylindrarna
jag kommer inte att åka mer än några helger i vinter då den ska med upp till sälen eller vemdalen.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Vet att Arctic Cat OEM kolvsattser är svindyra , har så liiite erfarenhet utav pirat , men som det hörs , och även via återförsäljare så funkar dom ju bra , kanske inte exakt lika bra mått diff ,men säkert väl värda ett köp , du får ju 3 kompletta pirat gämfört med 1 orginal ! .

Du bestämer ju själv och vet hur mycket den gått och hur länge o mycket du kommer köra ,, så ta ett beslt uefter det ,
Blir och funkar säkert kanon med pirat oxå :) ,
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Är Nicasil orginal , förutsatt att ingen har satt i stålfoder i den ? .

Om dom honar den så försök få en motor firma med riktiga honings grejer , inte nån sådan med runda kulor , utan med långa slipstenar som går upp o ner som dom justerar trycket med , då kan man få bort ev minimal ovalitet som kan ev finnas det är så liiiiiiiiite , men då man ändå lämnar in kan man ju få det bra .
 

blackpearl

Aktiv medlem
12 jun 2012
96
0
6
Strängnäs
Beställde kolvar från rinab för 2 veckor sen men dom hade inga hemma verkar som det kan ta tid utleverans 7-11 dagar på deras hemsida kollade på ebay fanns wiseco kolvkit med packningsats med frakt för 2500:- sen åker man väl på tull och moms det är kanske bättre än piratkolvar att köpa det
blir typ 700:- dyrare men kanske bättre?
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Helt klart är ett par wiseco kolvar bättre .
Tull avg är bara nån procent , sen momsen på hela avgiften , frakt +delar .

Du får ta dig en funderare , skulle nog själv av vägt att ta wiseco kolvarna om inte pris skillnaden är större .

Kolvarna från rinab kanske är restad , vem vet när dom tar hem sin beställning och från var dom tar den ?? .
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag skulle inte satt wiseco i maskinen, och om det skulle honas skulle jag använda pinnarna med massa småa runda bollar, framförallt för att arctic använder dessa i fabrik/verkstad.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Ang kolvar så är det ju en smaksak .
Många kockar , många smaker .
Eller kan du förklara eller ge en orsak till att en wiseco kolv inte är ett bra alternativ i stället för att bara säga att du inte skulle motera dom k-len.
Wiseco är ju inte direkt en skit kolv om vi säger så gämfört med en snopro kolv ! .

Sen med honingen , så med bollar kommer du in liiiiite i alla kanaler , Men du kan INTE få loppet rakt om det är liiiiiiiiiiiite ovalt med en bollhoning .
Om cylindrarna nu inte är näst intill ny och lite använda är en bollhoning OK

Gör du en maskinhoning hos en motor renoverare med riktiga slip stift som du kan justera blir det så bra det bara kan bli .
Om cylindrarna har några år och mil på nacken

Eller vad har du för förklaring till varför du skulle använda ett bollhoning k-len förutom att Arctic Cat använder dom i fabrik/verkstad ? . och säljer dom till Arctic cat återförsäljar verkstäder vilket jag vet eftersom jag har en hel del erfarenhet från skoter verkstad och en del annat .

Jag skriver och förklarar mina rekomenadtioner medans många säger Näpp , och ingen relevant förklaring , det är det jag finner underligt och saknar många gånger här på forumet .


Men det är jusom sagt bara min erfarenhet .
 
Last edited:

blackpearl

Aktiv medlem
12 jun 2012
96
0
6
Strängnäs
Ringde rinab idag dom hade skickat kolvarna idag så jag kör med dom nu när dom är på väg redan
men jag mejlade Nikasilproffsen angående honingen fick detta svar.

Det är cylinderns skick som avgör om någon åtgärd behöver vidtas. Är loppen tillräckligt runda och inte för slitna är det bara att montera kolvar och köra.

Är något lopp för ovalt eller slitet behöver nikasilbeläggningen göras om så cylindern blir rund och får rätt mått och rätt ytfinish.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ang kolvar så är det ju en smaksak .
Många kockar , många smaker .
Eller kan du förklara eller ge en orsak till att en wiseco kolv inte är ett bra alternativ i stället för att bara säga att du inte skulle motera dom k-len.
Wiseco är ju inte direkt en skit kolv om vi säger så gämfört med en snopro kolv ! .

Sen med honingen , så med bollar kommer du in liiiiite i alla kanaler , Men du kan INTE få loppet rakt om det är liiiiiiiiiiiite ovalt med en bollhoning .
Om cylindrarna nu inte är näst intill ny och lite använda är en bollhoning OK

Gör du en maskinhoning hos en motor renoverare med riktiga slip stift som du kan justera blir det så bra det bara kan bli .
Om cylindrarna har några år och mil på nacken

Eller vad har du för förklaring till varför du skulle använda ett bollhoning k-len förutom att Arctic Cat använder dom i fabrik/verkstad ? . och säljer dom till Arctic cat återförsäljar verkstäder vilket jag vet eftersom jag har en hel del erfarenhet från skoter verkstad och en del annat .

Jag skriver och förklarar mina rekomenadtioner medans många säger Näpp , och ingen relevant förklaring , det är det jag finner underligt och saknar många gånger här på forumet .


Men det är jusom sagt bara min erfarenhet .
Jag skrev inte att wieseco inte var ett bra alternativ, jag skrev bara att jag inte skulle montera dem. Av en enda anledning och det är varmkörningen (säger inte att jag inte varmkör, men inte lika mkt som jag borde).

Snopro/kimpex/pro-x kolvarna är de kolvar jag har använt förutom orginal (beror på hur ny maskinen i fråga är. Aldrig haft ett ras med de kolvarna, så jag har inget att klaga på (får vikta in dom ibland dock).

OCh angående honingen, så anser jag inte att man honar "iordning" ett cylinderlopp som är skevt, det skall borras om det är snett, inte honas. Hona gör man i en bra cylinder, vid kolvbyte (min teori).

Hur det fungerar hos en mekanisk verkstad vet jag inte, så där har du säkert rätt och jag kan inte diskutera emot. Det jag ville få fram var att man inte skall använda de där 2 eller 3 fjädrade honingsverktygen som är utåtfjädrande.

Jag använder "Bollhoning" för att jag anser det vara det bättre alternativet som "lekman" eller vad du vill kalla det, och då jag har bra erfarenheter av det.

Men precis som du skriver, är detta mina erfarenheter, som änsålänge har tjänat mig väl.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Ja vi verkar ju tänka rätt olika , nu menar ju inte jag ovalitet som en ägg form , jag tänker kanske 100 delar , då jag menar liiiiiiiiiite ovalitet , INTE tiondelar , förstår väll de flesta att då krävs det mer än honing .

Som jag skrev ang honing , en bollhoning är bra för en bra cylinder , men en maskin honing är ännubättre ,, om man har det alternativet att tillgå ..
Det jag menar med maskinhoning är 4 slipstift som man justerar trycket med och går i en maskin upp och ner , centrerad och med hög precission

Man jag skall inte ge nå mer förslag här ang det , då det verkar missförstås , trodde bara det kunde vara ett alternativ om man vill .

Men här verkar enkelheten gå före , så sorry
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Detta är ett öppet forum, bara för att jag har mina idéer betyder det väll inte att du måste leka sandlåda och bli tvärsöver. Säger inte att jag har varken rätt eller fel, men jag svarade på de frågor jag fick för mig att du ställde :)

Alla gör vi på olika sätt och tycker olika och har även olika erfarenheter. Ös på med förslag, jag är inte den som är den.
 

blackpearl

Aktiv medlem
12 jun 2012
96
0
6
Strängnäs
Någon som vet moment på muttrarna till cylindern och toppen har för mig dom sa 6 kg på cylindrarna och 3 kg på toppen kan det stämma.