Arctic zrt 800 -99

blackpearl

Aktiv medlem
12 jun 2012
96
0
6
Strängnäs
Ska det sitta något gummi mellan förgasarna och själva gummit/hålen vid luftburken för det är en
glippa på ca 3-4mm runt förgasarna eller fattas det något?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
När piratkolvarna monteras kolla extra noga på vart ringstoppen sitter!! Den kan sitta för nära en insugskanal ,,typ 2mm från kanten montera inte kolvarna då!. Om det är kimpexkolvar så kolla extra noga ringarna att de inte har vassa skägg ,,och att de går in i kolvens ringspår som de ska! Kontrollmät även kolvarna.

Hona nikasillopp ska helst göras med scottsplice bollhonare. Jag har inte hittat eller sett ställbara raka scotsplice honare ,men om det finns funkar såklart även dessa. Det är dock viktigt att köpa bollhonare som har rätt mått = inte kan fara in för långt i kanaler.

Nu tar honing värdelöst på nikasil så det spelar ingen större roll vad man honar med. Vanligt 400-500 korns våtslip papper och handslipa duger bra.

Hurvida bra piratkolvar är till 800an har jag ingen aning om men till thundercat 900an spricker snoprokolvar rakt av pga att cylindrana är kort vid fodret på insugsidan. Thundercat 1000 har längre cylinderfoder på insuget så till dessa funkar pirat bättre. Wiseco kolvar är ju bäst mot sprickning men de har lättare att skära vid lilla minsta bränslesnålhet störning och måste varmköras noga.

Jag är rädd att 800an har lika korta cylinderfoder som 900an på insuget så kolla på de gammla kolvarna om de har sprickor inv på insugsida.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Tänkte inte ge mig in i någon diskussion ang kolvar mm mm ,har inte hört något om detta problem och Aldrig varit med om det själv fastän jag hållt på och kört arctics tripplar av olika kubik sen Thundern kom 1993 men det kanske beror på att det används piratkolvar ? , eller är det vid trimning och övervarvning ? .
Har trotts bra insyn och kontakter inte hört att detta skall vara något välkänt problem .


Men tänkte lägga upp ett foto , så vet ni hur skillnaden är mellan Arctic Cats cylindrarna på cylinderfodret som går ner , från vänster 1000cc ,,,, mitten 900cc,,, höger 800cc ,,,,,
1000 kubikarn har en längd på 25 mm medans 800 & 900 ligger på 15 mm , därimot skall 800 & 900 har bättre genomströmning än 1000 cc genom kortare cylinderfoder enligt en del motortrimmar med jämför bara data i bromsbänk , hur stor skillnad vet jag inte , men det skal visst vara bättre på 800 och 900 .

Men så ser det ut för intresserade och lägga på minnet om det känns intressant ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
Bra bild Hurricane!!

Då skulle jag rek org kolvar eller wiseco till 900an och 800an. På 900an har vi testat både org kolvar samt snopro. Org kolvarna klarar vad som helst i varvtal + extra breda portar. Snopro kan spricka på bara 30-100 mil på just denna 900a som har högre varvtal än standard. De håller säkert dubbla milen i en standard 800-900a.

Men 1000cc har samma portning och slutvarv som 900an (ca 9000-9500v) och till den håller Snopro bra.

Enda Nackdelen med SNOPRO till tc 1000 är att jag fick 2 kolvar som ringstoppet felplacerat i sidled ,,,för nära Boostporten!

KImpex har jag inte tordas köpa till en tc för dem har väldigt olika kvalle.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Törst nog säga att det inte skall sitta luftfilter i burken. Har inte gjort det på de 7 trippelarctic jag haft. Har väll inte sutte filter i nån arctic alls från -95 (?)
 

blackpearl

Aktiv medlem
12 jun 2012
96
0
6
Strängnäs
Köpte ett förgasargummi pirat(kimpex) vilket skit ingen nippel för oljeslangen och innerdiametern
ska vara 42mm men den är 44mm så det blir orginal är det bara bengans motor som säljer orginal vad ligger ett sånt på i pris har för mig att läst nånstans runt 1000kr
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Svänghjuls bulten skall du använda locktight på.
Men inte på variator bulten.
Om du slappnar av till efm kan jag kolla.har med säkerhet 3 insugsgummin som är ok.
Om det kan vara intresant ?
 

blackpearl

Aktiv medlem
12 jun 2012
96
0
6
Strängnäs
Ska byta gasvajern då den gamla var sliten på vajern till oljepumpen såg att det fanns två sträck på armen på pumpen hur ska dom stå som man får rätt blandning,det fanns ett slanguttag på blocket under insuget det ska väl gå till bensinpumpen länge sen man plockade ur motorn så man har glömt bort,när jag plockade bort avgaspiporna så var det ganska mycket olja i dom ska man göra rent dom eller låta det vara.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Grundinställningen för oljepumpen justeras så linjerna centreras vid full gas.
Kan kolla det med verklig förbrukning sen.
Anslutningen under insuget är pulsnippeln som driver bränslepumpen.
 

blackpearl

Aktiv medlem
12 jun 2012
96
0
6
Strängnäs
Tack för det fick gasvajern från rinab idag 1 vajer till gasen och 1 till oljepumpen den gamla är det 3 en till varje förgasare hur ska det vara orginal?
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
TM kom 1999 .
Så då är det väll bytt på din då , gasviren du länkar till är ju för 36mm . så då lär dom väll inte räcka till om du har VM 38mm som var orginal på dessa tripplar fram till 1998 .

Så gasvire för 38 mm , och kolla upp bestyckningen samtidigt så dom inte fipplat till det i dom !
 

blackpearl

Aktiv medlem
12 jun 2012
96
0
6
Strängnäs
Kollade i regpappren på skotern den är uttagen 1998-10-30 fast den står som fordonsår 1999 i
pappren så den är tillverkad -98 inte konstigt att det blev fel vajer skulle ha en till en -98 ringde rinab
just den till -98 hade dom inte så klart.