Dags för bilder.
Tanken var att flytta spridarna till efter spjällhusen. Då jag sedan tidigare hade ett aluinsug med plats för spridare så var tanken att använda detta.
Så då började jag göra en passande fuelrail för originalspridarna och dämparna.
Skaffade även en liten fräsmaskin med rundmatningsbord då jag sedan länge har saknat en sådan.
Dock var det tydligen helt onödigt jobb då det visade sig att spjällhuset på axys är ca 5mm bredare än pro-ride så aluinsuget passade inte mot spjällhuset.
Plan B blev då att sätta spridarna innan spjällhuset i pleniumet. Och då hade jag lika gärna kunnat använt original fuelrailen. Men då denna redan var gjord så fick det bli den nya
Då spridarna inte sitter där dom var tänkt från fabrik så har jag bytt plats på pto och mag spridarna så tajmingen ska bli så rätt som möjligt, dock blir det inte alls lika kännsligt när dom sitter mot vevhuset och inte uppe i cylindern.
Nästa steg blev att fixa ljuddämparen.
Första steget blev att göra en lite stadigare platta för att hålla turbon, denna blir sedan integrerad i själva ljuddämparen.
Tyvärr togs det otroligt lite bilder under själva ljuddämparbygget då jag var tvunget att ha den klar innan fjällresa
Hade kunnat gått att gjort en bra mycket enklare design med mindre kanter på dämparen men kan man krångla till något så gör man väll det
Blev en hel del körning i helgen och måste säga att det fungerar otroligt bra, axysen är som gjord för turbo! Tror att de wirestyrda avgasportarna är en stor bidragande orsak. Gick förvånande snabbt och enkelt att få till en väl fungerande mapp. Ljudnivån blev också riktigt lyckad, låter som en stock axys när man kör lugnt sen går ljudet över och låter som en pro-ride på full mutter, sen kan man ibland höra lite mysigt turbokvitter. När man sitter på maskinen själv så hörs det betydligt mer att det är en turbo, men inte från sidan.
Enda problemet nu är att jag bara måste byta dedär jäkla skit centerdrive drivningen till riktiga noslip började kugga nå fruktansvärt nu när det är tung snö och mer power. Så jag var och inhandlade noslip och antistabbaxel idag, köpte en kugg större drivhjul också så får jag nog ännu mer snurr på mattan, tänkte behålla samma drevning. 20/40kugg.