Bästa 2 taktsolja ?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Hittar ingen bra info om bästa 2 taktsolja så vi startar väl en disku :)

Ja vilken olja ska man åka på som är prisvärd och bra för motorn helt enkelt. Gärna en som ryker lite...och ska tåla 9000v

Ju mer jag läser på om 2 taktsolja dessto osäkrare blir jag.

I 4 taktsvärlden är det ju enkelt ,,,helt klart helcyntet.

Men i 2takt läser jag varningar om helcyntet kan vara till nackdelar för ramlager????

Ska man ha esterbaserade eller inte?

Kom med erfarenheter och förslag....

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Jag kör på Tiboron, funkar skitbra, ryker knappt nå men nackdelen är ju att det inte luktar skoter!!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Läs gärna vad "indydan" skriver på bla snowest.
Även om det är mycket säljsnack om sina vevar så har an bra åsikter om vilken olja man ska köra på.

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Den som förbrukar mycket olja rekommenderar jag att ni köper preems helsyntet.
Den ska enligt dem vunnit test. Luktar väldigt lite.

Kostar under 1500 för 20 liter.

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
En olja jag kan rekomendera är Statoils 2T low smoke..
Den stinker illa i dunken men ack så den doftar när den är förbränd. :D
Jag köper denna olja för 34 kr litern dvs. 20L för 680 kr = riktigt nice :beer:
Den har en riktigt bra viskositet (flytbarhet) vid kalla temp. så den är perfekt till injections maskiner..

:ciao:

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
OKQ8:as olja är också gasnka bra och har fått rätt bra betyg i testerna med tanke på priset. Ska leta upp en skotertidning från förra året dör dom testade olika oljor...

Edit: tidningen var visst från 2007 men många av oljorna finns kvar än.

På första plats i testet kom Statoil 2T-Way Helsyntet 2007 kostade den 119:-/l
På andra plats kom Motul Snow Power Delsyntet 2007 kostade den 89:-/l
På tredje plats kom OK-Q8 Skoter TT Delsyntet 2007 kostade den 76:-/l

R

Robin

Den har en riktigt bra viskositet (flytbarhet) vid kalla temp. så den är perfekt till injections maskiner..

Rekommenderar även statoils oljor jag också.

Kört på Statoil helsyntet de 3 senaste sesongerna i alla mina 5 maskiner utan problem och med lite avlagringar.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna

håller med dig..jag har kört på den och på BP olja i vinter..statoils var helt klart överlägsen:)
har då inte spec mkt slitage i min motor heller:) veven smörjs via oljan (som kommer med soppan då)..veven var riktigt fräsch...

sen är den inte spec dyr:)

D

Draken

Jag har kört low smoke i många olika maskiner i flera år.
Visst den är riktigt prisvärd och den funkar kanonbra,men inte fan luktar avgaserna gott efter den?!
Minns för 100år sen när man körde den i några olika yamaha,då höll man på å spy när man hade kört fast och avgaser inte for så långt. :eek:

Jag kör numera Texaco Motex 2T-SX!

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Jag har kört low smoke i många olika maskiner i flera år.
Visst den är riktigt prisvärd och den funkar kanonbra,men inte fan luktar avgaserna gott efter den?!
Minns för 100år sen när man körde den i några olika yamaha,då höll man på å spy när man hade kört fast och avgaser inte for så långt. :eek:

Jag kör numera Texaco Motex 2T-SX!
Gillar man inte 2T avgaser (röklukt/doft) så är de dags att investera en 4T eller så har man inte blivit beroende som jag och behöver en nypa 2T doft om dan :beer:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
tkr 2takt ska lukta helt klart:) men statoils olja kan bli lite "frän" i smaken om man tex kört den inne i garageT:)..men annars vet ja inte:) ryker de så pass mkt när maskinen är varm osv så man störs av röken vid fastkörningar bör man nog kolla hur många procent motorn får egentligen:).. tror de börjar bli upp mot 5% olja isf...

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
På första plats i testet kom Statoil 2T-Way Helsyntet 2007 kostade den 119:-/l
På andra plats kom Motul Snow Power Delsyntet 2007 kostade den 89:-/l
På tredje plats kom OK-Q8 Skoter TT Delsyntet 2007 kostade den 76:-/l
Kör OK´s TT och känner inget behov av att byta. Bra, billig och OK/Q8 mackar finns det gott om så den är lätt att få tag på också :)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Det blir många bud Som förväntat.,. Men den olja jag hitintills fått förtroende för genom flera timmar läsande över hela världen är Torco..mest känd i USA. Den är hutlöst lukt och rökfri,,,Den är den enda olja som öär godkänd som innomhusåka typ stadiumcross!! Några kompisare är helt uppspelta över denna braiga olja,,m Är även helcyntetisk som jag hellst vill ha då jag kommer ha hög kolvhastighet och då är helcyntet ett måste.
När man kommer hem luktar inte ens kläderna!!!

Varför jag tuggar i rök/luktfri olja är för-----------
Jag tål ju inte 2-taktsrök längre då jag är mättad.. Har åkt o trimmat både v6 och v8 utombordare hela 90 talet Gissa om det rök!!! Ja hela 80talet åkte man ju både utombordare cross,skoter,moped OOOHUVVa vad rök man dragit i sig!! Jag tål inte ens gå förbi en moped utan att få ont i skallen nu:bawling: Men denna olja tyciks jag tåla,,har bara kört andras skotrar med denna olja och måste säga att jag är inpad,,mycket därför jag tordes köpa mig en katt igen

ca 100kr Litern
http://www.locknersbilochmc.se/index.php?main_page=product_info&cPath=100_289&products_id=2911

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Körde på castrol snowrace i vintras, funkade jätte bra, dock är jag som många andra beroende av 2t lukten!

Torcon låter frän ;)

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Kör på OKQ8:s olja funkar kanon..Den har placerat sig bra i alla tester den varit med i samt som TräsketPatte säger: OKQ8 mackar finns det gott om! Samt att dem har öppet helger och kvällar så oljan går alltid få tag på..

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik

det var billigt:eek: köpte du det på macken då eller vadå?har ej sett statoils på 20 lite.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Det bästa skyddet för motorn 2takt som 4takt som jag kommit fram till under många år är faktiskt slick 50. Jag startade köra detta i motorter jag är rädd om sedan början av 90 talet,. Har märkt av vesäntlig skillnad i livslängd på slitdelar.. Det gäller bara att köra in cylindrar o kolvar relativt länge. ca 100 mil skulle jag rek på en skoter.. Sedan kan man hälla i vanlig slick 50 för bil,, rätt i cylindrarana med kall motor eller genom fuggarna/insprut, Luta gäran makinen kraftigt bakåt så inte det mesta åker ut i utblåset. När man sedan startar får man ett fruktansvärt rökmoln kritvitt.,, Man kan med fördel fippla in extra mycket genom förgasarna under gång med så kall motor som möjligt. Jag vill påstå att man förlänger kolvar o ringar med ca 30 % extra i timmar ev mer som slick påstår .. Jag häller i en svätt då och då typ var 100 mil för säkerhets skull. Det är så effektivt att man brukar få ställa ner tomgången en aning. Jag rek även tri pack Boster ,, kör man även med det så har man metallbehandlare och enormt bra rengöring av kolven + lite oktanhöjande . Räcker till 650L!!

Jag är inte försäljare :laugh: Bara lååång erfarenhet av slick 50 och tri pack

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Ingen annan än jag som kör med Texacos helsyntetolja till 2T? Tycker den luktar riktigt gott faktiskt, både före och efter förbränning!