Bästa 2 taktsolja ?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.539
414
83
Malå/Adak
Kör på Satoils helsyntet 2T revolution eller vad den nu heter, 550 spänn för 10L, annars så kör många polare med statoils halvsyntet "low smoke" med gott resultat och den går på 280kr för 10L.

Det kostar dom dock inte på macken men leta rätt på nån firma som säljer oljor till industrin och åkar/skogsbranchen så ska ni se att det är betydligt bättre priser. (köpte bl.a en 10a statoils 5w40 motorolja för 800, på macken kostar den 170kr/L)
Jag köper f.ö all min olja på Malå skogstjänst.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
SLICK 50 i 2-T......

Det bästa skyddet för motorn 2takt som jag kommit fram till under många år är faktiskt slick 50.
Jag startade köra detta i motorter jag är rädd om sedan början av 90 talet.
Har märkt av vesäntlig skillnad i livslängd på slitdelar..
Det gäller bara att köra in cylindrar o kolvar relativt länge. ca 100 mil skulle jag rek på en skoter..
Sedan kan man hälla i vanlig slick 50 för bil,, rätt i cylindrarana med kall motor eller genom fuggarna/insprut, Luta gäran makinen kraftigt bakåt så inte det mesta åker ut i utblåset. När man sedan startar får man ett fruktansvärt rökmoln kritvitt.,, Man kan med fördel fippla in extra mycket genom förgasarna under gång med så kall motor som möjligt.
Jag vill påstå att man förlänger kolvar o ringar med ca 30 % extra i timmar ev mer som slick påstår ..
Jag häller i en svätt då och då typ var 100 mil för säkerhets skull.
Det är så effektivt att man brukar få ställa ner tomgången en aning.
Jag avråder bestämmt ifrån att använda SLICK 50 till 2-T motorer !

Visst det är bra för friktionen i vevaxellagren,
...men direkt förödande för cylinder polering samt "Blow By" som är så avgörande i en 2-T motor.

Det finns tester som klart och tydligt påvisat att efter SLICK 50 behandling av 2-T motor så sjunker effekten på motorn tack vare :
* Blow By ökar
* Cylinder poleringen ökar
* Vevhuskompet minskar

men att tex toppvarvet på motorn ökar såväl som tex tomgångs varvet....
allt detta kan tydligt härledas till effekten av ökad "Blow By" samt ökad cylinderpolerings samt minskat vevhuskomp och minskad friktion i vevaxellagren och resten av motorn.


Minskad friktion är inte alltid av godo !!! :eek: :eek:




.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Sv: SLICK 50 i 2-T......

Jag avråder bestämmt ifrån att använda SLICK 50 till 2-T motorer !

Visst det är bra för friktionen i vevaxellagren,
...men direkt förödande för cylinder polering samt "Blow By" som är så avgörande i en 2-T motor.

Det finns tester som klart och tydligt påvisat att efter SLICK 50 behandling av 2-T motor så sjunker effekten på motorn tack vare :
* Blow By ökar
* Cylinder poleringen ökar
* Vevhuskompet minskar

men att tex toppvarvet på motorn ökar såväl som tex tomgångs varvet....
allt detta kan tydligt härledas till effekten av ökad "Blow By" samt ökad cylinderpolerings samt minskat vevhuskomp och minskad friktion i vevaxellagren och resten av motorn.


Minskad friktion är inte alltid av godo !!! :eek: :eek:




.


Dom där testerna tror jag inte på . Jag har ju kört slick 50 i följande motorer sedan 1989. Boost real life 20 års test är helt klart bättre :D

1. Föst gjorde vi tester på modellmotorer med resultatet flera tusen varv mer i slutvarv och bäst av allt dom slutade rosta i lagren när man ställde undan motorerna längre stunder. Motorerna behåller sitt höga varv även flera tim senare!!

2. Körde slick 50 i alla stooooora 2 taktare 2,6Lv6 som 4L v8 utombordare som alltid var på 300+ hk.. Resultat ca 200varv mer i slutvarv viket gjode som regel 1-2knop i rubnt 80-100 knop!!

3. Mina hårt trimmade xr enstånkor (125hk turbo på enstånka 650cc) och alla kompisares som kört detta sedan 90--- har inte haft ett enda synbart slitage på kamaxlar eller vippor som normalt äts upp påm 1000 mil när man har trimkammar i dessa,,med slick håller dom hur länge som hellst.
Dessa stånkor har ju samma foder som skoter dvs nikasil och dom tapparv inte ett dugg komp eller glesar så dom drar olja,,Inte en droppe!!

Jag hårdkör även tokvässade rc bilar med 30cc besinmotor som varav 19000varv med slick och får inte en sönder dom motorerna trotts överdrivet varvtal.


Det enda som kan vara skadligt är om motorerna inte är inkörda för då får den hot spotts,,dvs slicket gör så dom förblir som ny och det är inte bra för då går kolven mot dom utstående råa ytor som finns på cylindervägg och kolv och kan intte nöta bort dom ,,detta kan medföra ökad friktion just på detta sälle o leder i värsta fall till skärning!
Detta problem hörde man av dragraceskoterfolk p¨å 90 talet som stressade i slick för fort med nya kolvar och fick skärningar,,, eller dom skyllde på slick ivf:D

Nä ingen fara,, Bosst har garanti,.,. Håller inte kolvarna 2000 mil så skicka räkningarna till mig,, Så säker är jag på min sak..

Ptfe lagret som finns i slick sätter sig bara där metall har kontakt med metall,,,,det innebär bara tätare cylindrar för horningsreporna ligger inte i kontakt med ringarna, enligt vad jag förtår.

större och mer pålitliga tester som gjorrts av stora biltilverkare visar på bara fördelar uppimot 8 % mer effekt på vissa varvtal i bilmotorer,

Och nu äntligen finns slick 50 i dom värsta bästa oljorna ,,(minns inte märket??

vi körde i slick i kompisaren srx 700 i fjol och räknar kallt med 30% längre bytesintervall på kolvarna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Jag kör på Tiboron, funkar skitbra, ryker knappt nå men nackdelen är ju att det inte luktar skoter!!

Man är ju forfarande skepptisk till tribbo,,,, Jag menar helt plötsligt har man uppfunnit en olja som är dubbelt så bra som alla andra i världen.:confused:
Vilken % kör du och hur ser slitaget ut i motorn.

Och kan man komman undan med samma pris som annan olja .- Den får ju vara högst dubbelt så dyr för att det ska vara samma pris per mil.......

Vart köpa till bästa pris?
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Nja, plötsligt vet ja inte då dom har hållit på med det sen -02 tro ja de va!!
Jo ja va åxå väääldigt skeptisk i början men då ja såg bilderna på Dessans motor som gått en säsong på Triboron så tänkte ja att ja skulle prova. http://www.dessanfransson.com/index.php?id=148 Sagt å gjort, köpte en låda för injektion, fick den för 2000:- Har inte ens kört upp hälften på lite mindre än en halv säsong!! Ja har inte öppnat min motor än och kollat, hade inte tänkt göra det heller förrän denna säsong är slut, såvida ja inte blir tvingad av ett motorras! så slitage på min motor vet ja inget om än!!!
Kolla på Triboron.se för återförsäljare.

Hittade även dessa bilder! http://www.pixbox.se/pic_show_id25114203.html
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Nja, plötsligt vet ja inte då dom har hållit på med det sen -02 tro ja de va!!
Jo ja va åxå väääldigt skeptisk i början men då ja såg bilderna på Dessans motor som gått en säsong på Triboron så tänkte ja att ja skulle prova. http://www.dessanfransson.com/index.php?id=148 Sagt å gjort, köpte en låda för injektion, fick den för 2000:- Har inte ens kört upp hälften på lite mindre än en halv säsong!! Ja har inte öppnat min motor än och kollat, hade inte tänkt göra det heller förrän denna säsong är slut, såvida ja inte blir tvingad av ett motorras! så slitage på min motor vet ja inget om än!!!
Kolla på Triboron.se för återförsäljare.

Hittade även dessa bilder! http://www.pixbox.se/pic_show_id25114203.html

Ok Men om du kör injek hur mång% har du då?..Eller har du stängt oljepumpen och kör direkt i tank?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
kör man 200 mil på 1 säsong
skotern drar 400L (2l/mil)
olja 2% el triboron master 1% eller Mega 2%

oljemängd som behövs för 400mil blir: 8L
master mängd: 4L
Mega mängd:8L

billigaste oljan man hittar då är 205Liter XP-S mineral olja, 300:- kostar då oljan för de 200milen

Triboron master: 1992:- för de 200milen..

vill man inte köpa 205liter olja så är "XP-S 3 x 3,785 mineralolja"billigast med 386:- för 200mil


har gämfört
Statoil 1L
Statoil 12x1L
"Triboron Master 0,5L"
"Triboron Mega 1L"
"XP-S 3 x 3,785 mineralolja"
"XP-S 1 x 3,785 mineralolja"
XP-S Mineralolja 205L
"Formula XP-S II 0,9464L Delsyntetisk"
"Formula XP-S II 3,785L Delsyntetisk"
"Formula XP-S II 3 x 3,785L Delsyntetisk"
"Statoil Revolution 2T 10L Helsyntet"
"Statoil Snowmobile 2T 10L Delsyntetisk"
"Castrol TTS 1L"
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Jag ringde en återförsäljare i Härnösand i dag. Han säljer den blandbara för 249kr L. Det blir ju billigare än vilken annan olja som hellst som kostar ca 100kr L .
ex Om jag ska åka helcyntet vilken som hellst så måste jag blanda i 3% direkt i tank för att klara 9000varv.

Men med tirboron klara man sig med 1% detta gör tirbbon billigare per mil!!

199kr L kostade injektorvers. Den är helt enkelt utblandad för att ge 1% därav det billigare literpris gämfört med direktinblandaren.

Ja,,,,Nu kan man säga att jag verkligen är förvirrad,, Det är klart jag skulle vilja åka triboron men jag är forfarande osäker på om motorn slit mer,,,och jag är för fattig för att ta reda på den hårda vägen....

Blir nog på deta viset..Jag kör först Torco som är erkännht bra och ryker/luktar lite ,,kollar av värmeutveckligen på den ,,,

Därefter sopar man i Triboron och kollar värmeutvecklingen,,

Detta blir lowtec men vad gör man.

Härnösandsfirman hade ivf kör en båtmotor hela sommaren på tribiron utan problem ca 30 tim,, (men det blir man inge klokare av :(
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
triboron master 249,00 0.5L
körs/blandas 2% kr per liter: 498:-
kostnad för mängd som behövs för att köra 200mil: 1992kr

triboron mega 199:- 1L
körs/blandas 1% kr per liter: 199:-
kostnad för mängd som behövs för att köra 200mil: 1592kr

bensin+olje kostnad för en resa
(antal förbrukade liter bensin under resan)x(kostnaden för 1liter bensin)+(antal förbrukade liter under resan)x(procentblandningen)x(kostnad för en liter olja)

kostnad för förbrukad olja under resan
(antal förbrukade liter under resan)x(procentblandningen)x(kostnad för en liter olja)

De blir väll rätt va?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
triboron master 249,00 0.5L
körs/blandas 2% kr per liter: 498:-
kostnad för mängd som behövs för att köra 200mil: 1992kr

triboron mega 199:- 1L
körs/blandas 1% kr per liter: 199:-
kostnad för mängd som behövs för att köra 200mil: 1592kr

bensin+olje kostnad för en resa
(antal förbrukade liter bensin under resan)x(kostnaden för 1liter bensin)+(antal förbrukade liter under resan)x(procentblandningen)x(kostnad för en liter olja)

kostnad för förbrukad olja under resan
(antal förbrukade liter under resan)x(procentblandningen)x(kostnad för en liter olja)

De blir väll rätt va?

Gat dämit.. Fick man bara 0,5L för 249kr :eek: Trodde garanterat att det var Litersburkat :(

Du skriver 2% inbland direkt i sooppan.. Måste man hällam i så mycket??? 1% har jag hört ska vara nästan överdrivet mycket :confused:
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Tage infon från stenmarks maskin, gå in där och kolla på deras oljor och smörjmedel.. 2-takt..

Triboron Master Performance, 500ml 249:-
Blandningsförhållande: 100:1 (1%). Reducera inblandningen med 50%, om du tidigare blandat 2% kan du med denna produkt blanda 1%.


Triboron Mega Performance, 1000ml 199:-

För injektion


har kört på ROTAX olja tidigare, 20L i en tunna 500:-, med den rök lite väl mkt..
XPs oljan är billig och bra.. rycker inte så mkt..
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Nästa vecka kommer tribbo för injektion i 5 liters dunkar.

Har mailat och fått svar av Triboron.se att priset blir högre då dom inte säljer fatvis för flera milijoner, en statoil olja t,e,x säljs ju inte direkt per liter utan mer i kubik. Sen är det som det gamla talesättet: Du får vad du betalar för! Tex Omegas växellåds olja kan kosta 400kr/li. "Typ" så här löd svaret!!

Hade ett citat här tidigare men det har jag tagit bort då det inte gillades!
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
vilken olja tycker ni att jag ska köra i min XLT -93, Blandar i soppan , nya kolvar och honade cyllar..?
Onkel Boost inkörningtipps,,Hämtad från år av läsning och självstudie..... samma gäller äve 4 takt och alla förekommande motorer

Med nya kolvar o cyllar eller bara vid ny montage kolvar eller ringar ska man åka mineralolja vilken som helst..Ej cyntet dom första 50-100 milen. (Cyntet för bra helt enkelt)
Fördelen med mineral är att den skyddar faktist sämre och sliter in cylinder och ringar/kolv snabbare . Att så snabbt som möjligt slita in cylinder o kolvar ger bättre hållbarhet i längden,,,bättre tätning cylinder får större kontaktyta mot kolv/ringar och därmet bättre sluteffekt..

Men efter dess 100 mil så ska helt klar helcyntet i,, Vilket märke är mindre viktigt bara det är helcyntet.

Och som jag tjatar om så häll i slick 50 efter 100-200 mil så kan jag garantera att kolvarna håller sjukt mycket längre.

Under inkörningsperioden ska man Inte ligga på maxvarv långa sträckor!! Endast korta fullgasningar typ max 200m fullt järn...men viktigt är att just slå på fullt ofta jämn gas efter led är döden för bra inkörning , Bäst är tokkörning utan långa fullgasningar. Dom första 20 min är viktigast!! Då bör man bara köra lungt men inte jämn gas!! Pullsgasa som ett tok,,kör 50m gasa på 3 sek kör 50-100m gasa nästan fullt 80% 3 sek osv.

Crossbanekörning är egentligen perfekt,,,Kör crossbana i 100 mil i träningstempo vet jag :argh:

Om man kör in enligt detta resept kan man få vinster på uppimot 4% effektmässigt och ännu mer i långlivat.

Denna inkörningsteknik är för att få glaseringen på cylindern så långt in som möjligt för bästa kontaktyta cylinder kolv. Cyntetoljeinkörning i fistempo med jämn gas gör att cylinder härdas på tok för långt ut så i mikroskop ser man vassa piggar som river kolvsidorna och detta bidrar till varmgång och slutligen skärning och för tidig utslitning :D
 
Senast redigerad av en moderator:

doffe29

Välkänd medlem
25 maj 2009
156
0
6
Älvkarleby
Onkel Boost inkörningtipps,,Hämtad från år av läsning och självstudie..... samma gäller äve 4 takt och alla förekommande motorer

Med nya kolvar o cyllar eller bara vid ny montage kolvar eller ringar ska man åka mineralolja vilken som helst..Ej cyntet dom första 50-100 milen. (Cyntet för bra helt enkelt)
Fördelen med mineral är att den skyddar faktist sämre och sliter in cylinder och ringar/kolv snabbare . Att så snabbt som möjligt slita in cylinder o kolvar ger bättre hållbarhet i längden,,,bättre tätning cylinder får större kontaktyta mot kolv/ringar och därmet bättre sluteffekt..

Men efter dess 100 mil så ska helt klar helcyntet i,, Vilket märke är mindre viktigt bara det är helcyntet.

Och som jag tjatar om så häll i slick 50 efter 100-200 mil så kan jag garantera att kolvarna håller sjukt mycket längre.

Under inkörningsperioden ska man Inte ligga på maxvarv långa sträckor!! Endast korta fullgasningar typ max 200m fullt järn...men viktigt är att just slå på fullt ofta jämn gas efter led är döden för bra inkörning , Bäst är tokkörning utan långa fullgasningar. Dom första 20 min är viktigast!! Då bör man bara köra lungt men inte jämn gas!! Pullsgasa som ett tok,,kör 50m gasa på 3 sek kör 50-100m gasa nästan fullt 80% 3 sek osv.

Crossbanekörning är egentligen perfekt,,,Kör crossbana i 100 mil i träningstempo vet jag :argh:

Om man kör in enligt detta resept kan man få vinster på uppimot 4% effektmässigt och ännu mer i långlivat.

Denna inkörningsteknik är för att få glaseringen på cylindern så långt in som möjligt för bästa kontaktyta cylinder kolv. Cyntetoljeinkörning i fistempo med jämn gas gör att cylinder härdas på tok för långt ut så i mikroskop ser man vassa piggar som river kolvsidorna och detta bidrar till varmgång och slutligen skärning och för tidig utslitning :D
Tackar för tipset...