Mb lådor brukar vilja ha atf. Beror väl på vad synkringarna är gjorda av för material, vissa synkringarna tål inte gl5 då det är kraftigare, börjar fräta i ringarna.Varför har man ATF till kedjehuset på skotrar , på alla andra fordon har man ju GL-4 eller GL-5 till växellådor och bakaxlar ?
Därför att kedjehuset på en snöskoter är en kedja i oljebad medan växellådor och differentialer på fordon är drev som under belastning ”skär” mot varandra och behöver en oljefilm.Varför har man ATF till kedjehuset på skotrar , på alla andra fordon har man ju GL-4 eller GL-5 till växellådor och bakaxlar ?
Ja men då är det inte bara ett kedjehus utan en växellåda...Jag vet inte men kollar jag i kedjehuset i min RS Viking så är det drev till höger och vänster som jobbar mot varandra och i den ska det vara SAE 75W växellådsolja.
Och ändå så kallar Yamaha det för kedjehus och kedjehusolja.Ja men då är det inte bara ett kedjehus utan en växellåda...
Det beror alltså på innehållet vilken olja man skall använda...
Kedjorna som löpte i oljebad inom massaindustrin där jag jobbade förut badade i växellådsolja , smorde visst kedjor bättre .Därför att kedjehuset på en snöskoter är en kedja i oljebad medan växellådor och differentialer på fordon är drev som under belastning ”skär” mot varandra och behöver en oljefilm.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
vad yamaha kallar det är inte intressant om det är fel. i ett kedjehus har man drev och kedja, inte drev mot drev. växellåda heter det om det är drev mot drevOch ändå så kallar Yamaha det för kedjehus och kedjehusolja.
Det var som lite det jag försökte få fram här, det frågades fruktansvärt löst om den bästa kedjehusoljan utan att säga vad det skulle vara till. Och det svarades lika slarvigt att detta är den bästa oljan utan att ens fråga vad det ska vara till.
Växellåda, är ju drev mot drev som bestämmer detOm det är drev och kedja samt drev mot drev i samma "förpackning", vad heter det då?