böjd framvagn XP

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
:hmmmm2: Ett tips om man vill snabbkolla. Skummade igenom en tråd i, tror det var Doo-talk, för några veckor sedan : (Fritt översatt) "ställ er på fotstegen, häng er fram över styret och kolla de båda övre a-armarna mot de nedre, de ska ligga linjärt med varandra." Det var en jänkare som uppmanade till det fick hur många skräckslagna svar som helst. De flesta visste inte alls att de hade problemas. Men å andra sidan, det man inte vet mår man inte dåligt av, dessutom verkar det inte påverka färdigheterna märkvärt.

R

Robin

Nä jag tror tillverkarna inom några år är tillbaka på strax över 200 kilo för de lättaste modellerna. Inser de inte själva hur pass "veka" grejerna blivit kan man ju hopppas kunderna lär sig att låg vikt inte alltid för goda ting med sig.
Det tror jag inte, dock tror jag materialvalet kommer att ändras och därmed kommer vi få ännu dyrare maskiner att inhandla..

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
allt som skrivs på dootalk är inte sant.
sen är det grymt överdrivet att många maskiner har det.
har inte sett det på en enda ny maskin jag kollar på.

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
allt som skrivs på dootalk är inte sant.
sen är det grymt överdrivet att många maskiner har det.
har inte sett det på en enda ny maskin jag kollar på.
Jo givetvis, det är smutskastande hit och dit och många som kör andra märken som snackar skit maskerade som ski-doo-chaufförer. Dessutom det faktum att folk från hela världen skriver där vilket innebär att om 20 st svarar att deras maskiner är fucked är det typ 10 000 andra som läst och inte haft några problem. Jag har sjäv ägt en rak och fin Renegade XP -08 så det är långt ifrån obligatoriskt, men ett enkelt och krorrekt sätt att kolla för den som står och måttar med tummen och pekfingret. Som sagt, bara ett tips.

sekasamt

Medlem
22 jan 2012
20
0
1
Stavred
vänster.jpg Körde in i en sten, med min renegade XP600 -08. Fick smällen på vänster sida rakt framifrån. a-armarna verkar ha klarat sig, man ser inget fel förutom att dämparn inte är i centrum.

Kan man rikta detta själv?

Är det s-modulen som är sned?

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Ja det är s-modulen. behövs bara en liten smäll framifrån för att vrida s-modulentips till alla xp ägare köp Lynx rs förstärkning kostar ca 250kr.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Ja det är den. de 2 hålen på den böjda delen fäst i bakre bärarmsbultarna, då sticker den stora delen in under buken, där borrar man hål för popnit(på lynx rs finns färdiga gängade hål).
Går ganska enkelt at montera men man får passa sig när man borrar hål. (kylarslangar och annan på insidan)

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
ImageUploadedByTapatalk1327255829.630770.jpg. Gripnrip förstärking,köpt av en kille på dootalk billig och super snabb frakt..om någon är intresserad kan ni få användarnamnet..

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Menar ni verkligen s-modulen? De är ju hela potten som nedre bärarmsinfästningen(518325925)sitter fastskruvad i och övre armarna sitter i? Jag trodde de va infästningen till nedre som böjde sig art nr 518325925

sekasamt

Medlem
22 jan 2012
20
0
1
Stavred
Det är s-modulen som vridit sig på min har jag konstaterat nu. Syns inget på a-armarna dom har klarat sig. Helt fuc...ng värdelöst att hela infästningen ska gå före a-armarna.

Efter en kvälls forumletande kan man bara konstatera att det är s-modulen man ska förstärka. Alla andra små förstärknings plåtar bidrar väl, men en liten träff framifrån räcker för att s-modulen ska ge upp.

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Ok, jag kollade numren på Lynx och skidoo RS å dom har varsitt eget nummer mot dom std maskinerna har. Frågan är om det passar på en vanlig med RS s-modulen och vilken av skidoon och lynxen som har den bättre? :)

sekasamt

Medlem
22 jan 2012
20
0
1
Stavred
RS modulen passar och kostar lika mycket.. sedan ska man gärna förstärka den med.

Det är -11ans RS modul man ska ha. Partnr: 518326752 inkl 2-6.

Var noga att påpeka att nr 2 till 6 ska med. Brp kittar inte denna S-module, utan ÅF får beställa allt separat.

Konstigt att det inte diskuteras mer om denna svaghet i svenska forum, var och varannan måste ju ha sne framvagn om man kollar.

Last edited:

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Ok, tack för det! ska prova byta a-armen som tydligt är böjd å hoppas allt är ok, sitter ju förstärkning på min rave... ja tror inte folk kollar så noga men alla som kört in i nåt är garanterat lite sned fram! Kollade på en helt ny xrs 800 som stod i butik för ett tag sen med 0mil på mätaren och där va vä undre lite förskjuten när ja hängde över styret och jämförde. Så man kan ju nästan utgå från att det finns en och annan som är sned ute i landet när vissa inte ens är 100 vid leverans.:)

sekasamt

Medlem
22 jan 2012
20
0
1
Stavred
Är det nån som vet vart man kan köpa förstärkningar till framvagn? PDS har ju grip n rip men dom är ju snordyr på grejerna. Man kan ju beställa från US iof. Men undrar hur ni XP ägare har gjort med era framvagnar, vart har ni köpt era förstärkningar?

Är det bara Grip N rip som har ett komplett kitt?

Såg denna fina förstärkning på dootalk

post-3766-1263397625.jpg

sekasamt

Medlem
22 jan 2012
20
0
1
Stavred
Trädde järnspettet mellan a-armarna å bröt lite, hela s-modulen är ju mjuk som gummi. Inte undra på att skiten vrider sig för minsta lilla.

Va är re här? finns det ingen som förstärkt xp´n, mer än å köpa de där Grip N rip kittet.

Kan ingen med erfarenhet i ämnet kommentera, måste väl finnas nån crossåkare här?

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Kollade på min Summit idag, och då kunde jag se att övre bakre a-armsinfästningen har givit med sig lite. Kollade man på nedre och övre a-armarna så var dom inte helt parallella, och spindeln lutade dessutom mer bakåt än andra sidan.

Påverkar detta körningen på något sätt?
Går det att rikta, eller måste man byta ut lite delar?

Kommer förstärka infästningarna i sommar i vilket fall som helst.