böjd framvagn XP

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
gammal tråd jag vet, men åker troligen på att byta s-modul.
är det enkelt att göra, kan motorn sitta kvar på plats?
krävs det några särskilda verktyg?
vad kostar denna s-modul?

de här satans spring björkarna som ska va i vägen. träffade rakt under spindeln och övre a-armen ligger nu bara någon mm från dämparen, likt sekasamt fast på höger sida. och detta på en lynx rave 800 -11

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kostade för ett par år sedan runt 200 USD från Ronnies men de mfl större leverantörer är numera förhindrade att skicka BRP reservdelar internationellt....
Det kan finnas andra som löser det, beställer man t ex från C&T Motorsports så brukar Chris kunna lösa det mesta.
Priset över disk här i Sverige törs jag inte spekulera i, kommer ihåg att det vart både billigare och snabbare när en kompis beställde från Ronnies ett par år sedan.

Det finns de som gjort Mcgyver rep genom att med bra mothåll dra med spännband/kätting för att räta på a-armarna och ge dämparen fritt utrymme, förutsätter att armar samt s och m-moduler klarat sig utan sprickor och givet att man drar försiktigt och kontrollerar efterhand till dess man har nöjaktigt resultat.

Bytet är inga större problem om du skruvat själv och har tillgång till vettiga verktyg, enklast är att lyfta ur/lätta på motorn för bättre åtkomst, sedan kapa/slipa av nitarna.
Vid återmontering så bultar du fast den, glöm inte att loctita.

En omgång skydd för bakre a-armsfästet samt s-modulen från Grip N Rip är en bra investering, kör du hårt och bottnar dämparna ofta är förstärkningen för övre fästet också bra.

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Jag köpte min s-modul i sverige hos skidoo, dom hade både s och m-moduler på lagret. Gick många åt på en vinter sa han! Jag fick byta båda då s-modulen hade tryckt m-modulen lite bakåt, tyckte han sa att man kunde köpa sidorna på m-modulen lös men jag köpte båda komplett. Gav under 5000:- för dom två! Tyckte de var prisvärt så kolla hos din åf! Om bara s-modulen är krokig så behöver du inte ta ur motorn. Behövs inte mkt för att dom ger med sig tyvär.

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
alltså, tycker alla säger olika, är s-modulen den undre a-armarna sitter i eller är det den över a-armarna sitter i. iaf har jag kollat lite nu och undre a-arms infästningen är inte trasig iaf, möjligen lite böjd (i sånnafall ytterst lite). men har rätat nu så övre a-armen är inte imot dämparen längre iaf. Men den är lite närmare än andra sidan, men inget som gör något.
tycker det är svårt å se vart det kan vara lite böjt, nån särskild stans man ska kolla?

har iaf fått hem alla gripnrip förstärkningarna så ska montera dessa :)

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
S-modulen är hela delen som a-armarna och pyramidstaget sitter i. M-modulen är den som motorn sitter fast i. "Ryggraden" som nedre a-armar sitter i går att köpa lös, den är nitad i s-modulen. Så är bara den sprucken kan du byta bara den.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Först sitter S-modulen sedan E-modulen.

M-modulen har jag aldrig hört talas om måste vara någon idiots försvenskning.

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
jajjemen, men då förstår jag nog :)

e-modulen är dom gjutna aluminium konsollerna som bla motorkuddarna sitter i, men dessa är fina såvitt jag kan se iaf :)

s-modulen, är själva främre chassi delen som pyramiden och "ryggraden" sitter i, kan inte se något som är snett där heller, men är ju antagligen där det är snett.

aja blir att rikta nu å förstärka upp med alla gripnrip förstärkningarna så jag kan köra denna sesongen, sen får man väl riva mer och byta ut om det behövs :)

men tack ska ni ha ni som har förklarat :)

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
När jag var in i en stubbe så trycktes övre a-armen bakåt, den sitter ju bultad i s-modulen som också trycktes bakåt och den går ihop med e-modulen där övre a-armen sitter så den blev också böjjd=allt trycktes bakåt och "ryggraden" sprack. De går att köpa "sidorna" på e-modulen lös om den har fått stryk på ena sidan
Jag fick bytta både s & e modul och a-armar.

Lycka till