Barn på skotern

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Har alltid haft min 3 åriga grabb framför mig på skotern är vi varit ute och har inte reflekterat över det.

Men idag när vi var på skotervisning så blev frugan uskälld efter noter från en äldre gubbe som påstod att det inte var tillåtet.

Treåringen skulle sitta bakom och hålla i sig :afraid: för annars räknades han som förare. :hmmmm2:

Jag kommer dock även i fortsättningen att ha honom framför mig tills han blir stor nog så jag vet att han kan hålla i sig ordentligt.

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Tycker det är rätt att barnet ska sitta fram, jag satt själv fram ända tills jag vart 5-6.
Så jag tycker du ska fortsätta med det.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Känns lite märkligt att ha grabben bakom då det blir väldigt svårt för han att hålla i sig med sånna små armar

Har även haft min grabb fram när han var mindre och kommer fortsätta att ha minsta grabben fram nu när han börjar bli nog gammal för att åka skoter

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Så länge barnet inte är i vägen så ska det sitta framför tycker jag. Hon som brukar åka med mej fyller snart 7 och börjar bli lite stor men man har mer koll på barnet och så tycker nog barnen det är roligare att sitta framför.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
att sätta en 3åring mellan sig o ett styre skulle då inte jag våga göra, jag skulle då inte vilja trycka in min dotter i styret om det skulle ta tvärstopp av nån anledning,
notera jag hade inte vågat jag sa ingenting att jag tycker det är fel.....

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
att sätta en 3åring mellan sig o ett styre skulle då inte jag våga göra, jag skulle då inte vilja trycka in min dotter i styret om det skulle ta tvärstopp av nån anledning,
notera jag hade inte vågat jag sa ingenting att jag tycker det är fel.....
Lite inne på Undies spår... Men så läng man kör med insidan hjärnan så ska de har man hällre barnet framför sig, just för bättre kontroll.

Jag skulle o andra sidan aldrig låta en 3åring sitta bakom mig!

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
klart som fan att dem ska sitta bakom. det handlar bara om att vänja barnet ifråga med att sitta bakom. jag kan nästan garantera att om det inte är fel på ungen så lär hon sig sitta kvar.

fatta om ungen sitter framför dig mellan styret och det törnar i något, dem har ju ingen chans. Sen ni kan ju drömma om att ni orkar hålla emot när det bli dö pall.

så antingen bakom på skotern eller i kälken.:hello:

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
klart som fan att dem ska sitta bakom. det handlar bara om att vänja barnet ifråga med att sitta bakom. jag kan nästan garantera att om det inte är fel på ungen så lär hon sig sitta kvar.

fatta om ungen sitter framför dig mellan styret och det törnar i något, dem har ju ingen chans. Sen ni kan ju drömma om att ni orkar hålla emot när det bli dö pall.

så antingen bakom på skotern eller i kälken.:hello:

Hur ska du vänja barnet?, en liten rackare har för små armar för att nå runt en vuxens midja så att vänja dom.....nja..

Vad händer om du har barnet bak och ramlar av och sen blir påkörd av skotern bakom? eller bara ramlar av och har "tur" och bara bryter en arm eller ett ben

Dock är nog inte någon av lösningarna ultimata

Någon form av barnstol som klick on varianterna som finns till rev chassit kanske vore något att sälja i barnstolsvariant istället

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Små barn åker bäst i pulka bakom...i knät på mamma:ciao: Framför sig på skotern finns väl inga direkta lagar som reglerar....men alla som utbildar till Förarbevis predikar att inte ha barnet framför sig. Det har skett tragiska olyckor :( så det är på förekommen anledning.

4

426H

Funkar inte att ha en treåring bakom. Dom når ju inte ens ner med fötterna, hur skall dom kunna hålla sig kvar?

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Ifall man inte har pulka så ska ungen självklart sitta framför, orkar ju aldrig hålla sig fast ifall dom sitter bakom.
Orkar dom inte hålla sig fast (< ca 3½ år) är dom för små att sitta på skoter över huvud taget enligt mig. Skall du köra vettigt säkert måste du ju ha bägge händerna på styret och ungen må ju då kunna hålla fast sig även om han/hon sitter framför mellan benen på dig. Således pulka....men många ungtuppar tycker ju inte det är "tufft" med drag på skotern men när man blir förälder får man faktiskt tänka om....eller köpa en andraskoter;)

Ha'de / Matti

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
hur fort/hårt kör man med ett barn på skotern ?

brukar ni låta era småbarn sitta på skotern vid långturer ?

iden med någon form av barnstol är i teorin inte så dum

men att sitta fast spänd på skoter är heller inte så bra för om tex skotern tippar eller rullar sitter ungen jävligt pyrrt till.

men då jag ibland själv har med mig en 4-åring så vet jag att dem kan sitta bak och om man inte litar på deras förmåga att hålla fast sig finns det en rem man kan köpa som man fästar mellan sig själv och passageraren.

PowderSpecial1

Semi PRO sledder
16 okt 2005
190
0
0
Boden
Orkar dom inte hålla sig fast (< ca 3½ år) är dom för små att sitta på skoter över huvud taget enligt mig. Skall du köra vettigt säkert måste du ju ha bägge händerna på styret och ungen må ju då kunna hålla fast sig även om han/hon sitter framför mellan benen på dig. Således pulka....men många ungtuppar tycker ju inte det är "tufft" med drag på skotern men när man blir förälder får man faktiskt tänka om....eller köpa en andraskoter;)

Ha'de / Matti

Vad ska han hålla i? Har alldeles för korta armar för att hålla runt. Känns hyffsat mycket säkrare att ha dom framför så man har koll annars kan dom ju studsa av närsomhelst. Alltid när jag har någon framför så håller dom i styret eller remmen,

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
En av de första gångerna jag fick åka skoter så var jag nog 4-5 år och pappa skulle köra med mej på ockelbon. Jag satt framför och när han bromsade så hade jag somnat och det slutade med en fläskläpp :laugh:

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag har då alltid min minsta framför mig så att jag vet vart man har henne. man vet aldrig om man kanske måste gasa på lite inför en brant uppförsbacke. Men det är ju klart en vuxen som sitter bakom skulle nästan trilla av dom å i en sån situation. Jag kan ju tala om att hon vägrar åka med sin mor som har för korta armar för att kunna sitta framför, hon kan faktist inte hålla i sig om hon sitter bakom.

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Klart som faen att dom ska sitta framför har båda mina framför mig när jag är ute.
Sen är de väl själv klart att man tar de lugnt o försiktigt när man är ute.
Undrar om dom som tycker man ska sätta barnet bakom ens har egna barn

D

Draken

Ni kan ju fråga personen som för några år sen hade sitt lilla barn eller barnbarn framför sig när dom var i ritsem.

Han körde utför en brant och när det sen tog stopp så mosade han ungen.

Små barn ska sitta med någon äldre i pulka eller stanna hemma!
Köra runt runt på en is med ungen framför sig må väl då vara,men aldrig någon annanstans.

Tror inte man är så kaxig längre när man mosat sin eller någon annans unge som åkt framför.:eek:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Klart som faen att dom ska sitta framför har båda mina framför mig när jag är ute.
Sen är de väl själv klart att man tar de lugnt o försiktigt när man är ute.
Undrar om dom som tycker man ska sätta barnet bakom ens har egna barn
Har du ditt barn i knät när du kör bil oxå??? o ja jag har 2 barn

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
tänk om man får ett genomslag med skidan fasten man bara ligger i 30 och det blir tvärstopp?
kan finnas gömda saker vars ni är och kör..