Barn på skotern

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
8åringen säger "Pulka suger fett, jag vill åka skoter inte dras av skoter"

Jag tror att mångas åsikter här om hur ungen ska åka beror på definitionen av vad åka lugnt eller puttra innebär.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall

Det här klippet säger en del !

MEN när det är så småa barn så vill man ju ha dom framför sig för man vet ju inte hur länge dom orkar hålla i sig.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Visst är det bra med hjälm men små barns nackar är inte starka nog för att ha hjälm. Har hört ett mått på max 100g/år och då det knappt finns några hjälmar (förutom hockey/cykelhjälmar) som möter dessa vikter så är det bättre att små barn är utan hjälm.

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
En kompis till mej hade sin dotter som är 8år framför sej i vintras, han skulle runda en vägbom, drar i styret och gasen trycks in när styret når dotterns kropp. Full gas rakt in i ett träd. Han skallar hennes hjälm och får svullen näsa ett par veckor, och hon får styret i bröstkorgen, men allt gick bra. Det läskigaste var att huven slog upp över styret och snuddade dotterns kind, hade det gått lite fortare så hade hon skurit sej rejält i ansiktet eller än värre, halsen. Han gör aldrig om det, blev ganska chockade hela familjen. Sätt inte era barn framför er på skotern!! Och använd inte öppna hjälmar, använd cross eller integralhjälmar!! Barn ska sitta i pulka eller lämnas hemma tills de är stor nog att sitta säkert bak på skotern med lätta säkra hjälmar.

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Visst är det bra med hjälm men små barns nackar är inte starka nog för att ha hjälm. Har hört ett mått på max 100g/år och då det knappt finns några hjälmar (förutom hockey/cykelhjälmar) som möter dessa vikter så är det bättre att små barn är utan hjälm.
Finns ju för-och nackdelar... Om ungen skulle flyga av skotern och landa på isigt spår så skulle nog hjälmen vara till nytta. Skulle det däremot ta tvärstopp om man kör på an stubbe eller så, så finns ju risken att ungen bryter nacken pga hjälmens vikt.

Så man får nog väga av för och nackdelarna och välja själv vad man tror är säkrast.

Mitt barn skulle då få sitta framför mig tills hon är stor nog att sitta bakom och vara utan hjälm tills hon är stor nog att ha en. Självklart hade jag själv kört utan hjälm om inte hon har det.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Det är inte bara vid en kollision som hjälmens tyngd skadar små barns nackar. Även vid vanlig körning skadas nackens muskulatur av hjälmens tyngd.

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Oj vilken tråd om en sån enkel fråga :hmmmm2:
Kör man med insidan så funkar nog alla alternativen, jag skulle ha min "3åring" framför mig om vi var ute ensamma. Skulle frugan med så fick 3åringen åka med mamma i pulkan, absolut inte ensam i pulkan.
När jag växte upp så satt jag alltid framför den som körde tills jag hade armar att hålla i mig med och tills benen nådde fotstegen.

Skotrar är inte speciellt farliga utan det är pajjasen som gasar som gör den farlig.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag har ändrat mig. Min 3-åring får inte sitta framför mig längre.

Anledning - Så här illa kan det tyvärr gå om det tar tvärstopp och man åker in i styret:
http://op.se/ettan/1.1010201

Så kan det gå när en vuxen åker in i styret. Jag tänker inte riskera att utsätta mitt barn för det...

Red

Medlem
30 aug 2009
24
0
1
Umeå
Jag vill nog hellre ha barnet framför mig än att lämna barnet hemma. Där hemma så välter dom spisen över sig, bränner sig på kaminen, skär sig på glas, faller ner från stegen och spelar WOW på datorn.
Nä, men allvarligt. Det gäller ju att använda sitt sunda förnuft. Ett barn (likväl som en vuxen) kan skada sig precis överallt på vad som helst när som helst.
Att nåt barn passar bäst i en pulka betyder ju inte att en annans barn gör det. Min pojk har jag då hellre framför mig då han blir betydligt lugnare än att han får härja fritt bak i pulkan där han blir uttråkad och vill kliva ur. Men dottern min passar bättre i pulkan.

Linkan78

Aktiv medlem
24 mar 2009
52
0
1
Luleå
Att detta kan skapa så mycket diskussioner. Som förälder kan man nog bedöma detta bäst själv, alla som har barn sätter nog sina barn i första hand och tar det lungt (finns naturligtvis få undantag). Har själv varit med om en olycka i slutet på 90-talet, satt bakom på skotern då föraren frontade ett träd. Flög över ryggen på föraren in i trädet i kanske 60km/h. Fick bla sy igen ögonlocket och fick en kotkompression och lite andra blessyrer. Föraren klarade sig helt oskadd. Med detta vill jag inte säga varken det ena eller det andra men olyckor kan sluta illa oavsett var du sitter på fordonet. Kälkar/pulkor kan lätt välta vid svängar bla i backar. Korsande av väg och medarna skär sig fast bakom och bil kommer? Finns många olika scenarior av eventuella olyckor även där.

Ska man börja fundera allt för mycket och inte kan avgöra själv så ska man kanske inte köra överhuvudtaget? Risker minimeras bäst med god uppmärksamhet runtomkring och körning med förstånd. Är olyckan trots allt framme kan det gå lika illa oavsett placering.

Var förresten 17-18 då jag förolyckades och ej förälder som förare utan en bekant men ville bara uppmärksamma att det kan gå ganska illa oavsett placering.

Snart är det vinter igen och en ny säsong närmar sig, kör med förstånd med barnen på skotern. Har själv inhandlar en öppen hjälm till min dotter på 5år, väldigt lätt varm och sitter riktigt bra, väldigt svårt att hitta tillräckligt lätta hjälmar. Hoppas bara det ska komma lite snö snart...

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Tycker den ser farlig ut! Går remmar väldigt nära barnens hals! Skulle hellre haft en likadan där remmarna går runt förarens midja alt. en som får ut remmarna under armarna..
De går att ta lös alla remmar + att det går remmar vid midjan.Men tror nog jag har fast alla remmar,ser ingen fara för halsen!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Var förresten 17-18 då jag förolyckades ...
Spökar du nu eller? ;)
(Sorry, kunde inte låta bli.)

Jag är väldigt kluven i den här frågan. Jag vill inte klämma ihjäl mitt barn vid ett tvärstopp. Samtidigt är det väldigt praktiskt att ha barnet framför, och de äälskar det!