Så polisen anser mao att en 3åring kan köra en RX1a ?Våran skoterklubb har diskuterat just denna sak med polisen.
Polisen klargjorde då att för att köra snöskoter ska man vara 16 år och inneha förarbevis.
Sitter ex. vis en 3-åring framför en person som innehar behörighet att köra snöskoter så räknas det ändå som att det är den som sitter framför som kör.
Det blir då olovlig körning, och då barnet inte är straffmyndig, så är det den straffmyndige passageraren som straffas.
Polisen kan se mellan fingrarna om det är en 13-14-åring som kör, men aldrig om det är ett barn under 7 år, sa dom.
Polisen anser sannolikt att dom inte kan det, men att då dom sitter i "Förarsätet" så anses dom nog göra det ändå. För att ha kört ett fordon behöver man ju nödvändigtvis inte ha styrt fordonet.Så polisen anser mao att en 3åring kan köra en RX1a ?
Skulle vilja se den tre åringen som orkar styra skiten...[/
Man kan t.om stå still..T.ex. om någon onykter person sitter på förarsätet i en bil (eller snöskoter?) med notorn igång, och flyttas då fordonet bara en millimeter, så¨åker man dit för rattfylleri.
Jag kör med barn framför mig när vi åker sen är det mig helt främmande när ni säger att det blit tvärstopp och ungen blir platt. Kan förstå att det kan vara ett problem om man "kör som vanligt". Men man måste ju anpassa körningen efter omständigheterna.Polisen anser sannolikt att dom inte kan det, men att då dom sitter i "Förarsätet" så anses dom nog göra det ändå. För att ha kört ett fordon behöver man ju nödvändigtvis inte ha styrt fordonet.
T.ex. om någon onykter person sitter på förarsätet i en bil (eller snöskoter?) med notorn igång, och flyttas då fordonet bara en millimeter, så¨åker man dit för rattfylleri.
Men som sagt så gissar jag att om man sitter och puttrar runt på en sjö så ser dom mellan fingrarna, men tvärt om ute på leden, eller vid annan typ av friåkning.
Visst finns det en fara i att ha barn/person framför sig men jag hade aldrig satt en 3 åring bakom mig !
:hmmmm2: Undrar vad farbror Polisen säger då jag kör med min 32 kilos hund framför mig..... Räknas den också som förare ? :hmmmm2:
.
Men herre guuuu...Ni får göra som ni vill men jag skulle aldrig ha ett så litet barn framför mig på en skoter.
Enkel matematik: 100 kg karl kör sin skoter i 30 km/h, helt plötsligt och oväntat tar det tvärstopp. vad händer?
100 kg åker framåt i 30 km/h och mosar det lilla barnet mot det vassa styret.
Men herre guuuu...
Det är dags att börja tänka realistiskt !!
Chansen att en 3 åring på något sätt trillar av skotern eller skadar sig på annat vis om denne åker bakpå är många gånger större än om
denne 3 åring åker framför och man som förare har 100 %
koll både på barnet och underlag etc etc.
Med ovanstående resonemang som ex vis edvinsjolund + några andra för här i denna tråd, så skulle det ju omgående förbjudas att åka 2 på alla snöskotrar / landsvägs MC !
Exempel...
Du är ute och åker med Tanten bakpå ( "Tanten" ex vis 80 Kg ) dynan och plötsligt krockar ni eller liknande och hon trycker/mosar sönder dig som förare mot styret osv.
Anses då jag som förare oaktsam/klantig etc ?
Skall det förbjudas att åka 2 på snöskotrar bara därför ?
NEJ !
Tänk realistiskt, och faktum är att allt man gör har en kalkylerad risk.
Annars så hade VI fortfarande bott i grottor och haft djurpälsar som kläder !
.
Detta har inte dugg att göra med vilken regering vi har, utan detta har varit aktuellt allt sedan snöskotern började användas.Men jag undrar hur en liten grabb/flicka skulle kunnas räknas som förarare?! Men den nya regeringen, lagarna och alla sådana saker har det slagit slint i huvet på??!!!!
1. Inte blir skotern säkrare bara för att det i reg pappret står att den får framföras med passagerare !! *Ironi*1. Dessutom, attt skjutsa på en sportskoter är inte barta dumt,
det är även olagligt.
Det måste stå i skoterns registreringgsbevis om den är godkänd för passagerare.
Står det inte, så är det förbjudet med passagerare.
2. Samma sak gäller för övrigt draget.
Det måste också stå där.
Samma regler som kulan på bilen gäller.
Givetvis så har även enskilda poliser sämre och bättre dagar.Sen håller väl inte allt snack om att polisen ser mellan fingrarna på ditt eller datt.
Och det är inte heller någon speciell hastighetsbegränsnig, eller krav på säkerhetslina, när man kör med folk i kälken.Draganordningarna på snöskotrar behöver tyvärr inte genomgå något prov ifrån någon myndighet för godkännande så som tex göres för bil.![]()
Detta har varit på tapeten förut både i tidningen SKOTER & SNOWMOBILE då många draganordningar inte håller utan bara böjer sig osv och olyckor händer
Draganordningarna med ögla och krok hör till stenåldern !
Borde förbjudas omgående.
.
Håller med till 100%Sedan verkar många resonera som att om man nu ska skjutsa småbarn så är det enda alternativet till att ha barn framför sig, att ha dom bakpå istället.
Men är barna så små att dom inte kan hålla sig kvar när dom sitter bakom föraren, så ska dom åka i kälken, är det inte möjligt bör dom nog stanna hemma.
Ja hellre att frun trycker in min mage i styret än att jag trycker fast ansikter på mitt barn i styret.... exakt tänk realistiskt dessutom väljer du juh själv att ha din 80 kila tunga fru bakom dig som däremot ett litet barn har noll koll eller talan....Du är ute och åker med Tanten bakpå ( "Tanten" ex vis 80 Kg ) dynan och plötsligt krockar ni eller liknande och hon trycker/mosar sönder dig som förare mot styret osv.
Är det det inte förbjudet att köra skoter Norge?Och det är inte heller någon speciell hastighetsbegränsnig, eller krav på säkerhetslina, när man kör med folk i kälken.
Men varje skoterförare med omdöme, ser ju till att man åtminstone har en säkerhetslina kopplad, när man drar folk i kälken.
I Norge så har dom en speciella hastighetsbegränsningar när man drar kälke, det är olika hastighetsbegränsningar eroende på om man drar folk i kälken eller inte.