Berättelsen om en pojkdröm.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Ett tips kan vara att du skaffa dig då en skapligt fräsch Lynx Enduro 494, grymt kul maskin som nästan inte tar någon soppa alls och är nästan gratis att försäkra.

Den är perfekt för de med ont om pengar :) och den kan du hitta för 10 000:- och sedan kan du sälja den för samma pengar som du köpte den för om ett år.

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Om du öppnar ett särskilt "skoterkonto" och sätter ut kontonumret så vore jag förvånad
om inte det kommer en liten slant då och då från skotertomtarna på forumet.....
Komiskt nog har jag redan ett "skoterkonto". Även om det inte varit så mycket sparande så finns det ju där.
Det är klart att det känns lite "fattigt" med donationer om man nu skulle kunna kalla det så.
Men, jag lyder ändå ditt råd här. Inte för egen vinning, men för att se vilka reaktioner det skapar.

Länsförsäkringar Jämtland
Clearingnr: 9023
Bankkontonr: 25.418.27

Så, detta kanske bryter mot forumregler eller liknande. Men då är jag säker på att forumadmin kommer meddela om någon regel är bruten :)

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Ett tips kan vara att du skaffa dig då en skapligt fräsch Lynx Enduro 494, grymt kul maskin som nästan inte tar någon soppa alls och är nästan gratis att försäkra.

Den är perfekt för de med ont om pengar :) och den kan du hitta för 10 000:- och sedan kan du sälja den för samma pengar som du köpte den för om ett år.
Ja, jag har faktiskt suttit och kikat på en sådan alldeles nyss. Den skulle dom ha 12.000:- för, men den såg ut att vara i ett bra skick och hade inte gått fruktansvärt långt.
En gammal barndomskompis hade en sådan, och vad jag kan minnas så gick den så att det räckte och blev över åt honom som vid tillfället i fråga var 17 år :) Kanske ska satsa på en sådan nu till vintern! :)

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nu har jag dock kommit in på en utbildning. Tungmekaniker!
Saker du kommer att gilla
-Elmaxen
-Hörselskydd
-Scania
-Bromsprovningar

Saker du inte kommer att gilla
-Elfel
-Bromsdamm
-Felsökning och panikskruvning medan en stressad åkare hänger över axeln på dig

Last edited:

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Ofta trevligt och intressant med något som avviker från det dagliga tugget här på forumet. All heder och respekt för din berättelse om vilka vändningar livet kan ta. Helt rätt av dig att hoppa på en utbildning som ger jobb och ordentlig lön, oaktat att du nu blir av med sparpengarna. Livet är förhoppningsvis långt och det du bygger upp nu har du igen sen. Om bara ett par år kan du köpa en ny skoter om du så vill.

En skoter är ingen mänsklig rättighet och själv skänker jag hellre bort pengar till verkligt behövande än till någon som vill köra skoter i vinter. I mitt tycke är en insamling lite väl vågat men det är ju ditt/ert val att ta emot/skänka bort pengar så jag ska inte bry mig.

Lycka till!

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Ofta trevligt och intressant med något som avviker från det dagliga tugget här på forumet. All heder och respekt för din berättelse om vilka vändningar livet kan ta. Helt rätt av dig att hoppa på en utbildning som ger jobb och ordentlig lön, oaktat att du nu blir av med sparpengarna. Livet är förhoppningsvis långt och det du bygger upp nu har du igen sen. Om bara ett par år kan du köpa en ny skoter om du så vill.

En skoter är ingen mänsklig rättighet och själv skänker jag hellre bort pengar till verkligt behövande än till någon som vill köra skoter i vinter. I mitt tycke är en insamling lite väl vågat men det är ju ditt/ert val att ta emot/skänka bort pengar så jag ska inte bry mig.

Lycka till!
Ja, och även om jag får skjuta på intresset ett eller två år till så ser framtiden säkrare ut än vad den tidigare gjort vilket är det som ändå betyder mest i dagsläget. Så att äntligen ha fått kommit in på utbildningen är en enorm lättnad.

Det förstår jag absolut. Tanken var aldrig att starta någon form av insamling, men efter att det nämnts några gånger så tyckte jag att idén verkade rätt rolig och det skadar ju ingen.

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Måste ju få berätta:
Nyss kom grannparets pojke (16 år) och knackade på. Det har ju snöat en del här och även om det knappt är någon snö att tala om så kunde ju inte han hålla sig. Han fick en Enduro 600 SP som födelsedagspresent av föräldrarna i slutet på Augusti då han fyllde tillräckligt gammal för att ta skoterkortet.
Han skulle tydligen ut och "prova" den en sväng, förstår att han inte kan hålla sig :)
Tråkigt nog lyckades han ta sikte på en mindre björk. Trailingarmen på höger fick sig en rejäl törn så kan ju inte annat än hjälpa grabben :) Vi har varit grannar sen han var liten och då farsan hans jobbar norrut och sällan är hemma så hjälper jag honom när det behövs och jag kan.
För att hålla grannsämjan på det goda sa jag åt honom att jag kommer över efter middagen så ska vi nog kunna rikta den så gott det går och ta oss en kopp kaffe, så slänger vi dit den nya när han köpt den :)
Tur det finns saker att göra i alla fall :)

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
.

Länsförsäkringar Jämtland
Clearingnr: 9023
Bankkontonr: 25.418.27

Så, detta kanske bryter mot forumregler eller liknande. Men då är jag säker på att forumadmin kommer meddela om någon regel är bruten :)
håll ett öga på kontot och håll oss uppdaterade (thumbs)
Det har till idag, måndag gått från 811:- till 1311:-. Personligen tycker jag det är helt otroligt att det ens skulle bli något alls :)

linkaan

Välkänd medlem
9 dec 2013
148
1
6
Boden
Du ser finns folk med vänliga själar som bryr sig och blir rörd av den fina berättelsen :)

*Ska tillägga att jag läst den nu 2½ gånger :amuse: :thumb:

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jag sätter gärna in en slant på ditt konto - men när (inte om) du blir sådär onödigt jävla stenrik alternativt har ett gode stort företag så vill jag ha köpoptioner innan börsnotering alternativt bara återbetalt sådär oskäligt mycket, säg 100.000kr - är det ok?

Jag pratar alltså om OSKÄLIGT jävla stenrik, alltså när 1 miljon för dig är ungefär lika mkt som hundra kronor är för mig idag.

Känns det ok? :)

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Du ser finns folk med vänliga själar som bryr sig och blir rörd av den fina berättelsen :)

*Ska tillägga att jag läst den nu 2½ gånger :amuse: :thumb:
Det är uppenbart att det finns vänliga själar :)
Glädjer mig att berättelsen uppskattas så pass att den duger till att läsa 2 ½ gånger! :)

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Jag sätter gärna in en slant på ditt konto - men när (inte om) du blir sådär onödigt jävla stenrik alternativt har ett gode stort företag så vill jag ha köpoptioner innan börsnotering alternativt bara återbetalt sådär oskäligt mycket, säg 100.000kr - är det ok?

Jag pratar alltså om OSKÄLIGT jävla stenrik, alltså när 1 miljon för dig är ungefär lika mkt som hundra kronor är för mig idag.

Känns det ok? :)
OM jag kommer till det läget då jag är ekonomiskt oberoende så kommer jag bolla fram en kanon affärsidé som kommer göra succé. Då kommer jag kolla alla donatorer och skänka viss del av företagets aktier till vardera. Uppskattningsvis bör värdet efter något år då uppnå till åtminstone sexsiffriga belopp :)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
OM du kommer till det läget att du blir ekonomiskt OBEROENDE så kan jag garantera att ett företag som är värt mindre än en miljon (999 999kr) inte kommer vara av minsta intresse för dig ;)

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
OM du kommer till det läget att du blir ekonomiskt OBEROENDE så kan jag garantera att ett företag som är värt mindre än en miljon (999 999kr) inte kommer vara av minsta intresse för dig ;)
Nä, förmodligen inte. Men då får man se det som en investering istället. Och förhoppningsvis har man ju då en vision om att utöka verksamheten till något betydligt mycket större :D