BESLUTSSÅNGEST!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.240
1.080
113
Stora Blåsjön
Nä jag förstår inte heller riktigt varför det måste vara en ny. Känns som smartast att sälja denna du har privat och köper dig en beggad mtx (om det "måste" vara en phazer mtx) och kanske lägger några kronor emellan. Sen har du många tusen över och kanske kan köpa värre dämpare mm eller bara ha lite penga backup om du kör in i något...
och helt ärligt hur mycket kör man sönder på en skoter som garantin gäller för?? :) Och eftersom det är yamaha så håller motorn minst 3000mil utan service eller hur det nu var... ;)

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
jo ja har sagt så till farsan men han kommer alltid med nå kommentarer etc som jag ej kommer ihåg just nu :p vi ska snacka igenom ordentligt på måndag.

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
jag vet inte ja... har läst hela tråden o tycker det verkar vara nyhetens behag som styr här... gör inte samma misstag som jag gjorde, man ska inte låna till leksaker! jag lånade 60k av en bank till en audi s2 när jag blev anställd, tänkte att det här betalar jag av snabbt... men riktigt så lätt är det inte... sitter kvar med det där jävla lånet o pyntar 1200kr i månaden 4år senare, visst 1200kr e inte så mycket för en arbetande, men fortfarande hade jag kunnat haft så mycket roligare för dom stålarna.. så tänk igenom detta noga, precis som dom ovan säger så tappar skotern bra mycket i värde direkt o sen nästan lika mycket till under det räntefriaåret.... att betala av 40k med egna inarbetade pengar, i ditt fall arbete var 4e helg kommer inte vara lätt, en kyrkråtta kommer leva lyxigt jämfört med dig...
köp dig en bättre begagnad istället! jag köpte mig nyss en lynx re 600ho, med sparade inarbetade pengar! sån jävla skön känsla när man äntligen har det man sparat till! lån är inte kul, om du senare ska köpa tex bil o lägenhet, då tas ditt skoterlån med i beräkningarna hos banken och plötsligt så nekar dom dig fler lån pga av det. så tänk över ett lån hos skoterfirma noga! det blir en jävligt dyr skoter i slutändan, allt pga nyhetens behag!

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
okej. kanske ändå blir en begagnad :( får ju iallafall pengar över att rusta upp den med :/ hade dock varit roligt med ny :p men de kanske kommer nästa år då :(

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Låter som en bra idé!
Du kommer ju att ha minst lika roligt med en beg maskin som en ny. Och du kommer att ha mer pengar i fickan!

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
ja att den kortare phazern tar mindre bensin vet jag med, har varit med polare som har korta phazrar och dom tog nästan en halvliter mindre är min mtx, kan hålla med om att den går bra på led men i snön är den för min del värdelös, min gamla xtrim 550 gick nästan bättre och drog mindre bensin !

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Köper man nytt får man förutom värdeminskningen räkna med två servicar första säsongen och det svider i plånboken.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
jo de blir nog en phazer mtx troligen en 09a om jag får tag på en pga bättre dämpare å boggie+ snygg :p å inte tror jag dom kan vara så värdelös i snön. min korta tog sig fram jävligt bra för att ha så kort matta så den långa måste ju vara ännu bättre. visst den är väll ingen m8 turbo med 270 hästar.

Last edited:

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
Alltså det enda som dom gjorde från 07 till 09 var att dom satte in en fläkt samt satte igen hålet därbak, men det är samma cykeldämpare oavsett årsmodell, den hade varitväldigt fin om den hade fått samma setup som den korta, har du testat en mtx?

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
nae men gillar den kort skarpt förutom att mattan är för kort:p å kan ju då inte vara sämre än på 07an rtx.å enligt många sidor som jag läst så satte dom en ny biggie i 08an och sedan 09 sattes nya dämpare. + igensatt håll m.m.

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
jo precis.. det står i min bok att jag har öhlinare i boggien, och det är bara usa mdoellen som hade tydligen det.dessutom när man kollar på min gamla och den nya är det exakt samma dämpare, och det är ett minus !

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Kan väll meddela att det vart en MTX i slutändan :). värre skotrar kommer senare när man har bil å kanske mer pengar. just nu far man ju bara runt på myrar runt samhället, så kommer nog bli skit nöjd.