Blåsjön/jorm

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
tro fan det är fejk som sagt 57 m/s i stekenjokk i söndags kan inte tro det ligger snö i träden då några mil därifrån

här är i varjefall en snipp från filmen på fäjsbooksnipp.JPG

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nog kan det stämma.
Det blåser ju inte orkan nere i botten av små bäckraviner.
Det kan ju sedan lugna sig med blåsten, men fortsätta snöa.

Man kan ju se att det inte är några mängder med snö då maskin fastnar mot backen när han lägger omkull den...

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Men lägg ut bild i tråden för oss som inte har fäjsboken ;) så att vi också får se
Det går ju att klicka på länken och se filmen ändå fast man inte har något login där.

Till övriga, var den fejk (typ filmad förra året) eller var det premiärkörning denna säsong?

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Vi får vänta tills att han svarar i tråden, han som har lagt upp klippet har nämligen en turbotråd x2 på forumet ;)

Brebban

Medlem
28 dec 2008
36
0
1
pratade med en granne i Borgafjäll och enligt han så var det runt 40cm där men det ha ju drivit ganska hårt så är nog rätt lokalt med snömängden

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Rapport från plogsbilschauffören säger gröna gräsmattor och blomstrande rabatter. Isrivarföre!

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Tror dock det övergick i regn även på högre höjder. Ett tips är att kolla på smhi/ fjällobservationer. De har stationer både på låg och högre höjd. Då får man en uppfattning hur mycket höjden spelar in.
Gäddede, korsvattnet o Stekenjokk ligger ganska nära Jorma och dessa mätstationer ligger. 500möh, ca700möh o 1030möh. Dessa borde ge en bra uppfattning. Tror tempen uppdateras varje 30min. Man brukar räkna ca 0,7 grader kallare för varje 100m som standard. Detta gäller dock inte vid högtryck o vinter då dalgångarna brukar ha betydligt kallare vs fjället.
Tänk att en dalmas har bättre koll en er norrlänningar;)
/ Pohlman

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Fan man blir ju schizofren av den här tråden, säger att Göransson har en del att reda ut.. :rolleyes:
Hoj hoj dra i handbromsen nu gott folk!!!
Ett internt skämt som spårat ut nå alldeles fullständigt vad jag kan läsa!! De där var för mina närmsta vänner som vet att min maskin står i molekyler hos ÅF... Inte sätter ni er väl och blåser upp till blåsjön för en film utan fakta! Eller är snöabstinensen så stor?? Shit vad vet jag korpens öga och fjällgårn kanske blitt fullbokade i helgen redan.. Nä nu ska jag ge er någon riktig fakta kring blåsjön då jag var där i helgen...

Fredag kväll, snöade på bra.. Mellan 1,5-2dm blötsnö
Lördag, pissregn hela dagen även på fjället... Snö på fjälle=runt1dm som blir bra botten...
Söndag, 1,5dm ny puder när vi vakna och snöade till å från tills vi for hemöver....

Summa summera: håll er ett par veckor till åtminstone :)

Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Hoj hoj dra i handbromsen nu gott folk!!!
Ett internt skämt som spårat ut nå alldeles fullständigt vad jag kan läsa!! De där var för mina närmsta vänner som vet att min maskin står i molekyler hos ÅF... Inte sätter ni er väl och blåser upp till blåsjön för en film utan fakta! Eller är snöabstinensen så stor?? Shit vad vet jag korpens öga och fjällgårn kanske blitt fullbokade i helgen redan.. Nä nu ska jag ge er någon riktig fakta kring blåsjön då jag var där i helgen...

Fredag kväll, snöade på bra.. Mellan 1,5-2dm blötsnö
Lördag, pissregn hela dagen även på fjället... Snö på fjälle=runt1dm som blir bra botten...
Söndag, 1,5dm ny puder när vi vakna och snöade till å från tills vi for hemöver....

Summa summera: håll er ett par veckor till åtminstone :)
Blir farligt för dig nästa gång vi ses där uppe!
Tur man har lite dåligt minne så förhoppningsvis har man väll glömt detta lilla "skämt" till då :)

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Haha den va bra, iaf när man inte blev drabbad själv!
Men hade man vart religös fundamentalist hade man nog åberopat den andra iterfadan eller vad de nu är innan det heliga kriget drar igång! Tror Göransson kommer bli utan bärgningshjälp i vinter! Haha

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
ca 30-40cm snö uppe i blåsjön, svårt att avgöra från vägen efter stormen, plogkanter till knäna ungefär, mycket skoterspår tydligen mot fjällen men de var mest fortum som hade åkt tydligen...

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
ca 30-40cm snö uppe i blåsjön, svårt att avgöra från vägen efter stormen, plogkanter till knäna ungefär, mycket skoterspår tydligen mot fjällen men de var mest fortum som hade åkt tydligen...
Gött.
Februari bokat, hoppas det hinner bli lite snö tills dess.
-Inbillar mig att det är en rätt snösäker månad, med tanke på vad som står om tidigare år i tråden..