bränsle problem

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
Gick ut och testa dra i skotern idag och den gick! men nu är det att när jag körde på 280 bestyckning ville den inte gå på mer än 5000varv då bååååa den.

men den gick bra med choken, så jag tänkte att jag skulle gå upp i högfarts gick hela vägen upp till 370 nästan utan resultat. men den går fortfarande bra på choken?

så kan det vara att nålarna är för långt ner? för mycket luft? har ingen aning och är less på att skruva :mad2:
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
Har nu pillat så jag blir galen!

när jag trycker fullt så känns det som att den kvävs, som att den får för mycket luft. men har jag choken på ett så går den på fulla varv i kanske 1-2 sekunder sen kvävs den. har testat att höja nålen utan resultat.

Prata med en kompis han sa någonting om att jag hade för lite flottörnivå? enligt han så tömde jag flottörhuset alldeles för snabbt, då är min fråga hur gör jag det?
 

peltor

Aktiv medlem
30 dec 2012
62
0
6
Hej, hade exakt samma symptom på farfars 3900. Då provade jag allt bytte stift soppapump kolla komp bytte nålventil rengjorde gasarn men han ville endå inte gå. Då tog jag och blåste med en kompressor i slangen som kommer från tanken å sen dess har den gått klockrent. de va nog stopp i den slangen eller skit någonstans. prova de!:)




 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
209
3
18
Norrbotten
Tja!

Har du kollat insugsgummina? Så dem inte har sprickor/hål...

Jag har haft liknande problem på flera maskiner, med spruckna insugsgummin.
Och då har dem istort sett bara gått med choken på..

Är värt å kolla. Men som sagt bara en gissning..
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
Jag har bytt alla slangar så jag tror inte det är dom som är problemet, och jag har precis köpt nya insugsgummin. Blir snart galen!!

Kör med öppna filter kan det vara att den får för mycket luft? har testat pilla på luftskruven utan resultat..
 

peltor

Aktiv medlem
30 dec 2012
62
0
6
Okej men i uppsuget i tanken så brukar det vara ett filter har du kollat de? Prova sätta dit org luftburken å kolla!
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
har byt ut det filter och stoppat i en ny slang i tanken. har ingen luftburk det är därför jag kör med öppna filter :/
 

peltor

Aktiv medlem
30 dec 2012
62
0
6
Okej, jaha de sög ju... Men ring till någon skoterskrot å kolla eller om du känner någon kompis som har en luftburk som passar! :) då kan du utesluta det med
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
vad har du för gasare? låter som lågfarten spökar då den bara går på choken . har du ställt in trottlarna så dom drar jämt? kom ihåg å bestycka gärna över. är bättre å ge mer i början med soppa än för lite går fort hål i kolvarna. sätt genskinliga silicon slangar så ser du om det blir luft i soppan.

men dom är nog helt fel bestyckade förgasarna. åk till din åf å rådgör med dom vilka munstycken som skulle kunna passa. sätt gärna en styvare slang på vacum sidan då den sugs ihop.

om den suger tjuv luft från vevhuset så tokvarvar skotern , kan va soppa pumpen som är slut också, men d ser du om sätter genomskinliga slangar om det kmr bränsle alltså , du har även nålen å leka med clipset ska vara i mitten org , flytta ner mer bränsle . upp mindre bränsle. å det funkar fint med öppna filter kör sj med sånna,

ända nack delen att dom blir lätt blöta å suger varm luft.
går å lösa med en snöstrupa eller nå skydd över eller sätta meshtyg vid alla hål i huven

du har inga andra gasare å pröva med?
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
VM40 gasare, jag blir snart less.. har bestyckat åt alla olika håll och skruvat på luftskruven, flyttat på nålen i alla olika lägen utan resultat.

vet inte vad jag ska ta mig till ska lägga upp en film så ni för se och höra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
Låter som endera flotörnivån fel höjd eller skräp bakom flotörnålens munstycke alt bränslepumpens vacummembran läker.

1. Pumpen kollar du lätt om den ger tillräckligt med flås genom att ta lös bränsleslangarna från fuggarna.Dra sedan i startsnöret och spottar slangarna en svätt oregelbundet funkar pumpen. Det behövs inge mycket soppaspottande. Skvätter den 2-5cm ut från slangen pumpvist duger det.

Men du kan för säkerhets skull testa vacummembranet som jobbar mot vevhuskompet genom att suga fast tungan i den slang du rycker lös från vevhuset. Tungas ska sitta fastsugen som en hamn**** och inte släppa vacumet = membran ok.

2. Ställ in rätt flotörnivå . Bra höjd brukar vara vågräta byglar när du håller gasaren upp och ner,precis ner nålen tätar helt.

3. Skruva lös nålmunstycket och leta skräp bakom där + blås ur. Kolla även att nålventilen inte är sliten på sidorna. Om det finns slitagekant någonstans på nålens sidor slipa då bort ev utstickande kanter. Putsa ur nålsätet där nålen tätar med tandkräm och örontopps och kontrollera att nålen inte fastnar. Tryck bara fast nålen halvhårt med fingrarna utan flotörbrygga mont. Nålen ska då ramla loss lätt om du vänder gasaren= OK.
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
VM40 gasare, jag blir snart less.. har bestyckat åt alla olika håll och skruvat på luftskruven, flyttat på nålen i alla olika lägen utan resultat.

vet inte vad jag ska ta mig till ska lägga upp en film så ni för se och höra.
vi har ungefär samma roliga problem hela mitt vevhus var fyllt med soppa haha. så blir å rengöra gasarna , hållt på i 2veckor med min maskin skam den som ger sig , + att min står ute på ängen hemma i 80cm pudersnö där får den stå tills ja får igång aset
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
vi har ungefär samma roliga problem hela mitt vevhus var fyllt med soppa haha. så blir å rengöra gasarna , hållt på i 2veckor med min maskin skam den som ger sig , + att min står ute på ängen hemma i 80cm pudersnö där får den stå tills ja får igång aset
Haha oj så kul ;)
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
[video=youtube;Gvv2QKranSQ]http://www.youtube.com/watch?v=Gvv2QKranSQ&feature=youtu.be[/video]

när jag kör så håller jag fullgas hela tiden. Man hör det kanske lite dåligt men Båååar hela tiden sen ibland kan den få ett ryck och börja varva.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Hmm vart kommer motor och förgasare ifrån?

Tänkte så den inte suttit i en summit och du glömt plugga dpm?
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
vilken färG är stiften? har du kollat? är det rave portar på den där? låter som nån håller en kork för utblåset
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
stiften är bruna, ja det är raveportar.

tror inte det är det för jag har testat med en leva om burk också.