bränsle problem

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
huvudmunstycket ska vara mj280 . och lågfart pj 37,5 det är org för denna motor=) . sätt dit skruva ut luft skruven 1,8 varv. å ställ trottlarna på ca 5-6 mm när dom är nere , då får du bra tomgång . å se till som dom drar jämt. det ska funka med den inställningen, å clipsen på nålen stoppar du näst längst ner så får du arbeta dig uppåt med clipset bättre å ge mer soppa än för lite, funkar det inte då så är det variatorn eller soppa pumpen som knasar skulle jag tro lycka till

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
Det låter lika mycket som ett elfel som förgasare. Kolla alla kopplingsplintar och ta isär dem o smörj in med fett i dem.

Mät även statorn om det inte duger. Låter som högfartslindningen vore av i statorn också.

Är du 100% säker att du fick med org förgasare utan dmp skit? Finns stora risker någ satt dit dmp gasare vid försäljning om du köpt den från skrot eller blocket.

Har du någ koll på om den motorn funkade för förre ägare med just dessa förgasare och stator?

Jag höll på bli tokig på en 600a "med dmp" som jäklades ,,den gick exakt som din på filmen. Det gick inte plugga bort det felet. Slutade med nya gasare utan dmp för att den skulle funka.

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
Köpte den av privat person som hade renoverat den men aldrig stoppat i den i nån skoter. Enligt sprängskissen så är det rätt förgasare VM40, var det inte när flatside gasarna kom som de kom "dpm".

Statorn vet jag att den funkar då jag har kört den på min senaste motor, har även haft upp den och kolla alla värden och dom stämmer.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
OK ,,bra du kollat stator och som du säger så finns inte dmp på vm gasare .

Du bör ta förgasarna till någon som är van skruva med dem. Jag misstänker fortfarande något med flotöthöjd/flotörer/flotörnål.

Men prova först den bestyckning du fått rek här.

Mins inte om vi redan nämnt något om ev dålig avluftning från tanken? Prova annars köra med öppet tanklock!

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
Det går framåt nu! nu går den hur bra som helst men i kanske 5-10 minuter då börjar den gå dåligt sen tillslut stannar den av att den surar ihop, så då måste jag ta bort vevhusvakumet och dra ur soppan ur blocket.

Så den måste alltså fylla hela vevhuset med soppa så det kittar igen vid vakumet och då stannar den? det är iallafall min teori.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
Låter som chokarna ligger öppen lite så den bara funkar sålänge motorn är relativt kall. Kontrollera att du har ca 2mm spel på chokevajrarna och att chokkolven går ner i botten. Öppna och rengör noga både chokcylinder och chokekolv.