Bränsleproblem Mikuni VM 34

23 okt 2010
6
3
3
Arvika
Kör en Mikuniförgasare på en Kohler 440 motor och den startade och gick perfekt i höstas men nu går den bara på startgas eller en " sup" i cylindrarna.
Har rengjort förgasaren 2 gånger, kollat bränslepumpen,kollat efter hål på slangen till vevhusventilation,men får bara bensin fram till förgasaren sen är det stopp.
Vad kan felet vara?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Flotör nålventilen i förgasaren fastnar i stängt läge. Den måste tas lös och så slipar du i nålsätet med tankräm på en tops som du snurrar. Testa suga fast nålen i sätet genom att suga i soppaslangen och när du släpper suget ska den ramla loss direkt..I vissa fall då gummispetsen på nålen är sliten så de är en inpressad ring runt gummit så måste man borra upp nålsätet 1 eller 2 tiondelar så nålen tätar på en ny osliten yta. Men de är rel svårt ingrepp man måste fasa ytan "lite" efter att man borrat för annars fastnar nålen liks förb. man måste ha fräscha borrar fasningen gör du med en så stor borr som går ner i nålsätet typ 4-5mm borr. Fasa så lite som möjligt.
 
23 okt 2010
6
3
3
Arvika
Flotör nålventilen i förgasaren fastnar i stängt läge. Den måste tas lös och så slipar du i nålsätet med tankräm på en tops som du snurrar. Testa suga fast nålen i sätet genom att suga i soppaslangen och när du släpper suget ska den ramla loss direkt..I vissa fall då gummispetsen på nålen är sliten så de är en inpressad ring runt gummit så måste man borra upp nålsätet 1 eller 2 tiondelar så nålen tätar på en ny osliten yta. Men de är rel svårt ingrepp man måste fasa ytan "lite" efter att man borrat för annars fastnar nålen liks förb. man måste ha fräscha borrar fasningen gör du med en så stor borr som går ner i nålsätet typ 4-5mm borr. Fasa så lite som möjligt.
Denna förgasaren är någon månad gammal bara,köpte den komplett helt ny och har kanske haft igång skotern 10-15min innan den blev såhär konstig🤔
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
De är endera skit i lågfartsmunstycket eller att nålventilen sitter fast i nålsätet. Men de är förutsatt att bränslepumpen funkar fullt ut. Om du drar loss bränsleslangen freån förgasaren och drar i dragstarten ska de svätta/pulsera ut soppa ur slangen då är den ok.
Lågfartsmunstycket måste rengöras med koppartråd, de duger inte att tryckluftsblåsa ur det. Ta en tråd från en elkabel och vecka den så den river bra.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Är förgasaren helt ny så spola igenom hela förgasaren med typ bromsrengörning för det brukar vara insmord i något tjock beckolja såndet kan säkert ha satt igen lågfaetsmunstycket och störa nålventilen.
 
23 okt 2010
6
3
3
Arvika
De är endera skit i lågfartsmunstycket eller att nålventilen sitter fast i nålsätet. Men de är förutsatt att bränslepumpen funkar fullt ut. Om du drar loss bränsleslangen freån förgasaren och drar i dragstarten ska de svätta/pulsera ut soppa ur slangen då är den ok.
Lågfartsmunstycket måste rengöras med koppartråd, de duger inte att tryckluftsblåsa ur det. Ta en tråd från en elkabel och vecka den så den river bra.
Pumpen funkar som den ska,hade isär och kollade och allt såg bra ut👍 Men lågfarten får jag ta och kolla upp ❄