Bygga en trimmad barnskoter. Val av motor?

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
det finns ju faktiskt biler på kittycats med thundercatmotor!
frestande att komma med såna förslag. för hela tanken med bygget är väl att det ska vara ett underbart övermotoriserat fordon?!
men är böjd att ställa mig till skaran som säger 440 racemotor!
det är ett helt klart möjligt bygge. älskar idén!!!:rock:

Last edited:

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Jag va och tittade på lite olika miniskotrar igår, och jäklar vad trångt det kommer bli med en 2-cylindrig maskin! 1-cylindrig skotermotor är nog ett måste... kommer bli sjukt svårt att få plats med mer än så. Rotax 277 ligger närmast om hjärtat just nu. Det verkar inte finnas så mycket på Blocket att välja mellan, men det dyker nog upp en sådan motor framöver. Hur mycket får jag vara beredd att betala för en sådan i bruksskick?

Om det inte dyker upp någon Rotax 277 så kanske jag får leta efter en 250-motor från yamaha.. lite mindre effekt bara, men det går nog.

mr p-j skrev:
för hela tanken med bygget är väl att det ska vara ett underbart övermotoriserat fordon?
Nej, inte för mig iaf. Jag vill att den ska gå bättre än original men samtidigt hålla ihop. 100hk på 100kg skoter klingar inte bra i mina öron ;) Funktion före effekt anser jag.

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Jag va och tittade på lite olika miniskotrar igår, och jäklar vad trångt det kommer bli med en 2-cylindrig maskin! 1-cylindrig skotermotor är nog ett måste... kommer bli sjukt svårt att få plats med mer än så. Rotax 277 ligger närmast om hjärtat just nu. Det verkar inte finnas så mycket på Blocket att välja mellan, men det dyker nog upp en sådan motor framöver. Hur mycket får jag vara beredd att betala för en sådan i bruksskick?

Om det inte dyker upp någon Rotax 277 så kanske jag får leta efter en 250-motor från yamaha.. lite mindre effekt bara, men det går nog.

Nej, inte för mig iaf. Jag vill att den ska gå bättre än original men samtidigt hålla ihop. 100hk på 100kg skoter klingar inte bra i mina öron ;) Funktion före effekt anser jag.
Komplett med avagassystem och bränslepump m.m. skulle jag gissa på runt 800-1500 beror på

svampen

Välkänd medlem
14 nov 2007
132
0
6
östersund/lit
grym ide!:) 250 crossmotor är nog de optimala, synd bara att man måste växla:p

jag förstår itne vad det är så kul med ideén=S

En liten sktoer som man knappt ryms på, med en liten mesig motor.

visst, 40hk på 100 kilo som någon skrev. Men varför skulle den gå bra för det? det ger en effekt på 1hk/2,5 kilo.

En modern snöskoter av 800cc uppåt har cirka 140 hk och (låt oss säga) 300kilo vilket ger oss en effekt på 1hk/2,15 kilo.

Varför skulle denna bökigt lilla skotern då vara rolgi?

för små saker är roliga saker:p

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Satsa på en 250cc kina cross motor, stark 4takt och inte så ettrig så man sliter sönder drivhjulen och mattan. och 100km/h fixar du utan problem, fick upp min barnskoter i ca 90km/h sen vågade jag fan inge mer, vobblade något helt fruktansvärt i den farten :D

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
Om du väljer mellan et 250 motor,,br250,rotax 277 så välj i första hand Et 250..Den går klart bäst.- Jag har haft alla 3 och gat däme vad pullver det är i en et 250.. Jag fick upp min et 250 i 110kmt en gång påm optimalt före och medvind Bara rätt inställd,,Inte trimmad.. obs mätarfart!!

Nu kör jag rotax 277 lite lätt portad i en skidoo 300 lappmoppe, dom ska ju föreställa ha 25+hk men det betvivlar jag starkt.
Br 250 har ju minst hk av dom 3,,,runt 20 tror jag??
ET 250 har garanterat 25+ hk för att skrämma upp ett chassi i närmare 100 blås
mer normala toppfarter man såg på et 250ien var ca 80kmt på halvhårda spår,,men det gick förvånasvärt fort dit upp !!

Portar man en ET och höjer kompet + större gasare och stämmer av pipan ska man lättg kunna få över över 35hk :beer:

Linkan78

Aktiv medlem
24 mar 2009
52
0
1
Luleå
Om du väljer mellan et 250 motor,,br250,rotax 277 så välj i första hand Et 250..Den går klart bäst.- Jag har haft alla 3 och gat däme vad pullver det är i en et 250.. Jag fick upp min et 250 i 110kmt en gång påm optimalt före och medvind Bara rätt inställd,,Inte trimmad.. obs mätarfart!!

Nu kör jag rotax 277 lite lätt portad i en skidoo 300 lappmoppe, dom ska ju föreställa ha 25+hk men det betvivlar jag starkt.
mer normala toppfarter man såg på et 250ien var ca 80kmt på halvhårda spår,,men det gick förvånasvärt fort dit upp !!

Portar man en ET och höjer kompet + större gasare och stämmer av pipan ska man lättg kunna få över över 35hk :beer:
Har du testat pilla i en et och fått ut motsvarande? Är nästan så man vart sugen att köpa en och trimma lite. Borde ju gå som en 340 fast betydligt lättare.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
Har du testat pilla i en et och fått ut motsvarande? Är nästan så man vart sugen att köpa en och trimma lite. Borde ju gå som en 340 fast betydligt lättare.

Nä jag har ite trimmat en Et men dom har ju lågt effekt utag så det kan knappast vara svårt att få ut ca 35hk .. 250cc är det ju ,,men dom har ju värdelösa portar i cylindern och låga,,så tar man upp varvet till roligare siffror på 8500v så ska det nog bli fart på eländet,,Man får tänka på att vikta om variatorn bara för det nya varvtalet, eller ta variator från en 2 cyllad motor. pipan kan man ta från en trippelmotor eller twin som går på 8000v + bra pipa vore nog en srx 700 pipa eller en thundercat 800-1000c pipa . Och dit med en större gasare på ca 42mm

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom

Okej, intressant! Det känns som att man börjar få lite perspektiv på hur min ev. miniskoter kommer se ut =) Jag har redan hittat ett chassie, vi får se hur mycket ägaren ska ha för det! För övrigt så har jag en BR-motor hemma, 18hk är den på. Toppar 75km/h ungefär.. inte så speciellt snabbt. Tror jag skiter i att använda den!

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Okej, intressant! Det känns som att man börjar få lite perspektiv på hur min ev. miniskoter kommer se ut =) Jag har redan hittat ett chassie, vi får se hur mycket ägaren ska ha för det! För övrigt så har jag en BR-motor hemma, 18hk är den på. Toppar 75km/h ungefär.. inte så speciellt snabbt. Tror jag skiter i att använda den!
Bra mycket mer än en original miniskoter... Kanske den dugar att börja
med så du ser hur resten av prylarna håller!?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors

Jo men det var ju perfekt med br motorn! Bara du får till drivningen av mattan enkelt .. Den motorn har säkert bara någon enkel strypning så går den som et motorn... Typ den kan ha mindre förgasare än et. Eller läghrte porthöjder,,,eller lägre komp förhållande.

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Smyger in på tråden och undrar var man kan få tag på barnskoterchassin eller typ z120 pro x 120 eller något liknande .def motor för motor har jag men vill gärna ha ett komp cassi.

E

eMe181

Min bror har en 200cc baotian motor kines 4 växlad med back till salu. :)