Bygger släp av gammal husvagn!

A

axelsson_vpg

Av en gammal polar 530 med 1200kg axel.

Mått 4040x2100

Jag har byggt ram med lättprofil och svetsat fast den i org. Ramen.

Jag har kapat originalramen just bakom axeln då org chassit var lite krokig där så jag kapade och riktade och svetsade ihop.

Nu såhär i efterhand kanske de var dumt? Vad säger besiktningen om detta?
Vad tror ni?

Mvh. Axelsson

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Borde gå bra om det är ordentligt gjort. Det bakom axeln är mindre intressant, börjar du bygga om framför däremot är ingen bra idé.

A

axelsson_vpg

Borde gå bra om det är ordentligt gjort. Det bakom axeln är mindre intressant, börjar du bygga om framför däremot är ingen bra idé.
Okej, om jag kör med lamellskiva och svetsar snyggt och penslar på med hammalack, hur ska dom då veta om de är kapat? Man kanske skippar att säga något över huvudtaget?

Henkan81

Välkänd medlem
27 dec 2007
328
1
18
Sandviken
så länge som du inte ändrar avståndet från kulhandsken till centrum hjulaxeln så är det lugnt

A

axelsson_vpg

IMG_1474.JPGIMG_1474.JPG

Numera är släpet svetsat och målat.

Återstår släpplyfa, el och stänkskärmar.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
kom ihåg att borra hål i underkanten av alla balkar som är svetsade i båda ändarna .. annars kommer fukt/vatten in i dom genom hålet/skruven som du drar fast skivorna med och till sist spricker balkarna .. hade hänt på ett hemmagjort släp jag köpt

A

axelsson_vpg

kom ihåg att borra hål i underkanten av alla balkar som är svetsade i båda ändarna .. annars kommer fukt/vatten in i dom genom hålet/skruven som du drar fast skivorna med och till sist spricker balkarna .. hade hänt på ett hemmagjort släp jag köpt
Menar du att de kmr in vatten som fryser så de spricker? Ska tänka på detta.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
jo exakt så!
vet inte hur många år det tar men släpet jag köpte var byggt ett år tidigare enligt ägaren och efter min första vinter exploderade alla balkar som in hade ett hål borrat i undersidan..
Dom såg mer ut som rör än 4kantsprofiler...

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Har sett det där jag också, fast det var en fmx-ramp.
Kan tänka mig att det händer då is tinar i profilerna.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
kom just att tänka på detta .. har du kollat så att märkbrickan på dragbalken (bredvid kulhandsken) överensstämmer med märkbrickan på bromsarna? är inte alla bokstäver/siffror helst synliga eller inte stämmer överens går den ej igenom regbesiktningen .. ex om tidigare ägare bytt bromsar ...
fick lära mig det den hårda vägen =/

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Kom även ihåg att prova släpvagnen med nåt mindre viktigt än en skoter på om du får den genom besiktningen så den t.ex. inte börjar vobbla eller liknande när du kommer upp i lite hastighet, nåt som kan hända om du har axeln på fel ställe..

A

axelsson_vpg

kom just att tänka på detta .. har du kollat så att märkbrickan på dragbalken (bredvid kulhandsken) överensstämmer med märkbrickan på bromsarna? är inte alla bokstäver/siffror helst synliga eller inte stämmer överens går den ej igenom regbesiktningen .. ex om tidigare ägare bytt bromsar ...
fick lära mig det den hårda vägen =/
Tack för alla tips, de är kanon!

Nu är all el dragen och allt är svetsat, kvar är plyfa och öglor. Hur ska jag fästa öglorna? Ska man svetsa ett fästa för dessa lite överallt i förstärkningen jag gjort? Hur sitter dom annars?

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Finns många varianter, det vanliga på fabriksvagnar är väl krokar svetsade på utsidan, sen infällda i flaket.
Jag drog i 500-kilos med nitmutter i sidorna och 1500-kilos i varje tvärgående balk längs med flaket.
-Montera fler än du tror behövs, man kan inte ha för många fästpunkter.

A

axelsson_vpg

Finns många varianter, det vanliga på fabriksvagnar är väl krokar svetsade på utsidan, sen infällda i flaket.
Jag drog i 500-kilos med nitmutter i sidorna och 1500-kilos i varje tvärgående balk längs med flaket.
-Montera fler än du tror behövs, man kan inte ha för många fästpunkter.
Tack för svaret. Har kikat lite på "köpes" släp nu och de ser ut som om öglorna är fästa i plyfan med stor bricka under? Håller de verkligen? Är skeptisk..

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Nej det håller inte, där öglorna är satta finns det balk under plyfan som öglan är fast i;)