Bygger släp av gammal husvagn!

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Behöver inte vara klarlack, går med vilken färg som helst-du kan rolla på ett varv, slänga på sand medan färgen är fuktig, och när den torkat kan du dra på ett varv till.

(Gör det inte svårare än det är-har du en burk att avvara kan du tom hälla sand i burken och röra om-men det blir ett evigt rörande då den sjunker. Däremot får du en bra fördelning.)

A

axelsson_vpg

Behöver inte vara klarlack, går med vilken färg som helst-du kan rolla på ett varv, slänga på sand medan färgen är fuktig, och när den torkat kan du dra på ett varv till.

(Gör det inte svårare än det är-har du en burk att avvara kan du tom hälla sand i burken och röra om-men det blir ett evigt rörande då den sjunker. Däremot får du en bra fördelning.)

Snyggt! Kör nog båtlack då, de är riktigt stabilt och tjockt. Hur är de med formplygans hållbarhet? Blir de snabbt ful efter styrstålen i plyfan med sant+färgblandningen?

A

axelsson_vpg

Hur har ni som bygg fäst plyfan i underredet? Går ju å köra sj borrande uppifrån ner i förstärkningsramen, men de är ju snyggare om de inte skulle vara något skruvhål synligt.. Vinkeljärn underfrån kanske?

Blir dock ca. 32 vinkeljärn :S

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Funderade länge på det.
Du kan ju alltid ,om du ska ha rätt många fästöglor i skivan, använda just fästöglorna som förankring av skivorna.
Lär ju klappra en del i ytterkanterna så jag tror nog du lär dra i självborrande.
Jag rekommenderar INTE jävla biltemas förbannade skitskruv till någonting. Köp riktig skruv.

A

axelsson_vpg

IMG_1547.JPG

Sådär. Skruvade fast ca. 45 vinkeljärn i förstärkningsramen och borrade fast plyfan underifrån.

Fästöglorna kommer även dom hålla i plyfan, monterat 4st 1500 kg öglor på bilden, återstår 4st öglor till sedan är släpet färdig.

A

axelsson_vpg

Fint! Vad har du målat med?
Plyfan är omålad.

Jag har målat allt annat med svart hammerite hammarlack. Kört karosseritätning i alla skarvar kring stänkskärmar och mellan skarvarna i plyfan och kört rostskyddsmassa inne i stänkskärmarna.

A

axelsson_vpg

Besiktade mitt hemmagjorde släp (från husvagnsunderede) igår, regbes UA och vanlig bes UA :)

Mycket smidigare än jag trodde att få de besiktat och klart.