Jag provade på en polares skoter idag och skulle se vad tps'en stod på. Då den inte varvar som den ska. Letade kablarna för att starta ECU'n med batteri. Hittade dc power på en kontakt och kopplade i batteriet där då startade mätare å lysen men verkade som att inte ECU'n fick ström då jag inte hade ström i någon av kontakterna från tps-givaren. Så hittade jag en kontakt ecm pwr, startade skotern å mätte upp likström i den och lokaliserade plussen å jorden. Så skulle koppla i batteriet där, men blixtrade till lite på ena Polen i batteriet och lät i ecm'en, så drog ut de. Den startade som vanligt sen, så hände väl inget men vill inte mixtra när de inte är min egen skoter ifall man bränner nått. Men hade 13-14dcv i den kontakten på tomgång så de ska väl inte ta skada av att mata kontakten med ett 14,4v batteri heller.
Var kanske bara lite dålig kontakt å de blixtrade till som de brukar och ecm startade, därav ljudet från den.
Så provade aldrig mäta igen. Enligt en som han pratade med kunde man inte mäta med vanlig multimeter utan var tvungen å koppla i nått specialverktyg. Men de synar jag, så länge ecm'en är startad så får du ju ström till tps och kan mäta som vanligt.