Byta buk mm på rmk -99

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Är de svårt att byta buk på en RMK 600 -99? såg ut som om den var limmad (fogad) i vissa kanter, stämmer de? hur mycke måste man riva? passar buken från en edge?

Passar edge huven på ett gen2 chassie?

//Fredde

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
34
Kiruna
inget passar rakt av. men det är bara att borra bort nitarna från buken så är den lös. det är bara silicon det som du upplever som lim, och det sitter inte i skarvarna.

R

Robin

Samma modifikation som på gen I måste göras även på gen II för att få på edge buk.

R

Robin

Nej, du kan göra det hela med motor och allt monterat, bort med pipan bara.

Har inte gjort det själv iom att jag lackade och nitade om mitt chassi men vet att det skall gå.

R

Robin

ingen dum ide att ta bort styrstag o länkstag skiter du i det lär du förstå att robin inte gjort det skälv ,så vida du inte tänker såga isär buken :hahaha:
Man behöver inte ta bort stystag osv, vist det blir lite krångligare men det ska funka med dem monterade.
Eftersom du verkar veta så varför skulle det inte gå med dem monterade?
Det går skitbra att få bort buk med allt monterat, därmed ska det även gå att få det på plats med allt monterat också!

Bort med pipan, lossa på tralingarmarna vid infästningen till chassit är det enda som behövs.
Sen får du givetvis borra lös nitar till gammla buken, montera bort, såga till nya buken som skall på samt nita fast den. Därefter behöver du täta buken i framkant, förslagsvis med alu. Själv kommer jag att göra en kåpa av glasfiber som kan plockas bort vid ev rep osv.

När jag menade på att jag inte gjort det själv så menade jag på att när jag monterad på edge buken hade jag framvagnen bortplockad från tunnel iom att den samt tunneln ändå lackades och nitades om. Dvs, jag har inte köpt min skoter som den är just nu, allt är byggt själv!

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Sen får du givetvis borra lös nitar till gammla buken, montera bort, såga till nya buken som skall på samt nita fast den. Därefter behöver du täta buken i framkant, förslagsvis med alu.

Vad menar du med täta i framkant, med alu? måste väll enbart vara aktuellt om man byter till edge buk? jag ska bara byta buk, men om de är samma buk på gen2 och edge så finns de ju mer beggat, menade jag, men nu var de väll inte samma buk. fast en edge buk och edge huv på rmk'n skulle ju sitta fint:)

//Fredde

R

Robin

Vad menar du med täta i framkant, med alu? måste väll enbart vara aktuellt om man byter till edge buk? jag ska bara byta buk, men om de är samma buk på gen2 och edge så finns de ju mer beggat, menade jag, men nu var de väll inte samma buk. fast en edge buk och edge huv på rmk'n skulle ju sitta fint:)

//Fredde
aha du ska enbart byta buk, då äre ju bara borra lös nitarna, montera bort å i med nya buken, nita fast.

Även då behöver du inte heller montera bort något förutom pipa och slutburk.

mvh//

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
aha du ska enbart byta buk, då äre ju bara borra lös nitarna, montera bort å i med nya buken, nita fast.

Även då behöver du inte heller montera bort något förutom pipa och slutburk.

mvh//

Kanon, rev lite idag och står i valet å kvalet om jag ska byta. har riktat plåtstget för huvfästena och några till. Köpte den lätt krockad. behövs inte mkt för att alla plåtar som håller buken ska bli lite krokiga.

Äger innan har kapat ur en remsa i buken där ljudämparen sitter, under alu-listen. Antagligen har den smält, men ser taskigt ut. byta huv eller lappa dit en plåt????

Någon som vet en svart buk till Gen2 som ligger??

//Fredde