Classic touring -98 Extremt svårstartad

Laper

Medlem
22 feb 2021
24
1
3
Luleå
Har en Classic touring från -98 som är extremt svårtstartad.

När motorn är varmkörd så går den i princip alltid igång på elstarten. Men när man ska börja köra så det inte ovanligt med 25-50 drag innan den är igång.

Har monterat primer förra året för att se om det skulle underlätta startmomentet men icke.

Förra året satte jag i nya stift och då startade den direkt men efter den gången så blev den lika svårtstartad igen.

Har bytt insugsgummina och sotningssats.

Vad blir nästa steg att felsöka?

Tacksam för alla svar 🙂

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.895
883
113
Kramfors
Iom att den gickigång på nya stift så låter de som du semisläckt de stiften och alla före det.De händer om man kör för länge på choken eller primar för mycket eller drariväg utan flera min varmkörning. Testa tvåtta stiften med startgas/rödsprit/förtunning de gäller att få ner vätskan mellan porslinet och elektråden och blås med tryckluft. Sedan bränner du stiften med gasollåga värm på gängorna och lite ner i mitten tändstift passa värma bygeln så den blir röd! Värm tills du bränner dig om du håller i porslinet. Därefter knackar du ihop gnistavståndet till 0,4mm.På alla motorer som släcker stift kör man 0,4mm i gap. Och om en motor har ngk hårdhet 9 så sätter man i nkg br9eya för de klarar mest bränsle och olja.Släcker de forfarande stift så provar man champison billigaste alt mot ngk 9 eller om de är ngk 8 hårdhet för champion brukar tåla vad som helst.
Nästa steg är att rengöra förgasarna och då speciell kolla så inte flotörnålen läcker soppa så de flödar in soppa i motorn när den står. Om ena cylindern blir mer blöt av soppa på stiften så kolla om de är samma vevhuscylinder som vacumslangen tilö bränslepump drivs av för om bensinpumpen läcker i ett vist membra så trycker den in soppa i vevhuset på ena sidan där den tar sin vacumdrivning ifrån. Den slangen kan man rycka lös och porova suga och blåsa med käftyen och då ska de va tvärtätt de ska inte gå suga eller blåsa. Den ska såklart va ansluten till bensinpumpen då.
Ta gärna ett kompprov också för de kan va så lågt att den blir svårstartad.

Reactions: Laper

Laper

Medlem
22 feb 2021
24
1
3
Luleå
Iom att den gickigång på nya stift så låter de som du semisläckt de stiften och alla före det.De händer om man kör för länge på choken eller primar för mycket eller drariväg utan flera min varmkörning. Testa tvåtta stiften med startgas/rödsprit/förtunning de gäller att få ner vätskan mellan porslinet och elektråden och blås med tryckluft. Sedan bränner du stiften med gasollåga värm på gängorna och lite ner i mitten tändstift passa värma bygeln så den blir röd! Värm tills du bränner dig om du håller i porslinet. Därefter knackar du ihop gnistavståndet till 0,4mm.På alla motorer som släcker stift kör man 0,4mm i gap. Och om en motor har ngk hårdhet 9 så sätter man i nkg br9eya för de klarar mest bränsle och olja.Släcker de forfarande stift så provar man champison billigaste alt mot ngk 9 eller om de är ngk 8 hårdhet för champion brukar tåla vad som helst.
Nästa steg är att rengöra förgasarna och då speciell kolla så inte flotörnålen läcker soppa så de flödar in soppa i motorn när den står. Om ena cylindern blir mer blöt av soppa på stiften så kolla om de är samma vevhuscylinder som vacumslangen tilö bränslepump drivs av för om bensinpumpen läcker i ett vist membra så trycker den in soppa i vevhuset på ena sidan där den tar sin vacumdrivning ifrån. Den slangen kan man rycka lös och porova suga och blåsa med käftyen och då ska de va tvärtätt de ska inte gå suga eller blåsa. Den ska såklart va ansluten till bensinpumpen då.
Ta gärna ett kompprov också för de kan va så lågt att den blir svårstartad.
Tack så mycket för ditt mycket utförliga svar. Jag ska helt klart börja kolla igenom dina förslag på lösningar och testa en efter en.

Laper

Medlem
22 feb 2021
24
1
3
Luleå
Efter att ha rengjort förgasare, kontrollerat vippa, kollat flottörer, bytt insugsgummi, bytt till BR9EYA, bytt soppa-pump så håller jag på att bli galen.

Har parkerat i lutning hela vintern, det har gjort att jag kunnat få igång den på nyckeln direkt, men om man missat att hålla den igång på tomgång vid första starten så har man fått börja dra som en galning för att få igång den.

Igår drog jag och grannen i 30min innan vi gav upp. Provade även med nya stift igen men den var stendöd.

Tilläggas ska att det hamnar en del bensin i luftburken. Typ hela botten blir täckt av bensin.

Kan det bero på läckande packboxar?

Vad tror du Boost III? Boost III

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.895
883
113
Kramfors
De låter som överflödning i förgasare iom att den va mer lättstartad i lutning. De kan va svårt att få dem tät så man kan bli tvungen att byta flotörnål. Men prova stänga bränslekran (om har det) eller kläm ihop bränsleslang alt dra lös slang från förgasarna under en natt så ser du om den startar lättare. Har du kollat de jag nämnde tidigare att bränslepumpen inte läcker in soppa i edna vevhuset för de är väldigt vanligt fel då menmbranen gett upp. De testar du genom att dra loss vakumslangen mellan bränslepump och vevhus på pumpen och sätt dit en lös slang som du kan suga i. Om du kan dra åt dig bensin så är membranen väck.
Jag kom på att jag vet inte ens vad de är för märke vad är en Classic Touring 98a 😅

Laper

Medlem
22 feb 2021
24
1
3
Luleå
De låter som överflödning i förgasare iom att den va mer lättstartad i lutning. De kan va svårt att få dem tät så man kan bli tvungen att byta flotörnål. Men prova stänga bränslekran (om har det) eller kläm ihop bränsleslang alt dra lös slang från förgasarna under en natt så ser du om den startar lättare. Har du kollat de jag nämnde tidigare att bränslepumpen inte läcker in soppa i edna vevhuset för de är väldigt vanligt fel då menmbranen gett upp. De testar du genom att dra loss vakumslangen mellan bränslepump och vevhus på pumpen och sätt dit en lös slang som du kan suga i. Om du kan dra åt dig bensin så är membranen väck.
Jag kom på att jag vet inte ens vad de är för märke vad är en Classic Touring 98a 😅
Okej, kan stänga av kranen och se om det hjälper.

Finns det något jag kan göra efter jag stängt kranen för att se om den startar lättare? Typ stänga kranen och dra några gånger för att tömma på något vis, sen vänta tills dagen efter?

Jag testade metoden du beskrev tidigare med att testa vacummet i soppa-pumpen. Den var tät då, men jag bytte även till en ny pump utifall att.

Det är en Polaris Indy 500 Classic Touring 🙂

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.895
883
113
Kramfors
De ska räcka att slå av bränslekranen men du kan låta den gå på tomgång i ca 1 min efter att du stängt kranen .
Om den nu flödat över såfort den stått ett tag borde du känt bränslelukt speciellt om den står i garage?
Stiften kan vara semisläckta nu så den kan va svårstartad även efter du stängt kranen. En sådan däringa motor med kolvstyrt insug släcker lätt stift så de gäller man justerar i bränsleskruvar noga och åt de snåla hållet nästan till rusande tomgång när mptorn är fullt varm.
Du kan även byta tändstift till champion för de botar många stiftsläckande motorer ifall inte NGKbr9eya hjälper.
Köp Champion RN3C och knacka även ihop bygelavståndet till 0,4mm. De stiftet motsvarar ett ngk 7-8 hårdhet så de tål mer surning än ngk 9. De är standardstift för den motorn och många andra äldre pollar. Sätt i champion efter att motorn har startat för även de stiften kan släckas.