Dålig matta

nxtti

Ny medlem
19 dec 2025
1
0
1
33
Gävle
Tjenis, har på senaste tiden tyvärr agerat stubbfräs ofrivilligt så mattan har börjat ge upp, har kört av 3 kammar på rad samt 2 st som är "trasig" dvs material har försvunnit,

Men min fråga är just denna har ju gått sönder vid roten så kården är framme, har gjort ett tappert försök att limma med samma limm vi kör i tågbranschen ( kan inte art nummer men det är bostik industrial ) väntar fortfarande på det ska torka så har inte hunnit se om det kommer sitta kvar

är det matt byte som gäller direkt eller vågar man köra säsongen ut? Sitter på en sidewinder 153 så man har ju lite kräm på mattan..

Tacksam för svar eller om någon varit i liknande situation!

3103331034

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
11.005
912
113
Kramfors
Sålänge korden ligger över staven i mattan håller de tom bättre utan kam. Riktigt vulklim är ju bäst men de är för dyrt och de är inte ens någ stor meninfg att limma tror jag? Jag brukar kladda på sättlim Casco superfix + för jag inbillar mig att att korden suger in vatten. Jag har ingen aning om vatten i korden kan frysa och spränga sönder mer men de limmet är billigt och sitter förvånansvärt bra.
Jag körde nyss sönder min dotters nyköpta pro rmk 850 19 hemma på gården. Hissade upp mattan och drog några fullgasdrag för att se piptemp och då flög minst 5 kammar över till grannen:eek: Mattan va i nyskick och hon hade inte ens provkört maskinen än :) Jag blev så less elak frustrerad att hon fick syta mig hon tordes inte skälla för jag va stortokig redan. Mattan slungades ut och tog i isen på gårde och underligt nog räckte det. De är en Polaris serie 8 matta, jag har aldrig sett en sä finkänslig matta den ser värre ut än din nu med korden framme :)
De som tar ut flest mattor är på maskiner med bara två vändhjul i mitten de böjer av stavarna och då slits stavarna av vid mattklipsen speciellt på Arctic cat och brp som har kuggdrivning. Polaris däremot kur ju gummikudd drivning och då kan man köra längre tid med stavar som är helt av eller delvist av. Bästa motmedlet mot stavdöden är att köra 4 vändhjul då håller mattan 500-700 mmil även på en lössnömaskin. De är de första jag sätter dit på alla våra maskiner. En lössnömatta håller i regel bvara 100-200 mil i stavarna med två vändhjul man behöver bara backa in i en sten stubbe så kan de va godnatt på 1 mil.

Last edited: