Den stora bitterheten

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ja det är olika från person till persson.

Men ska msn leva i fantasin att en Nytro turbo (exempelvis tar sig lika bra som en 800 av annat märke med lika lång matta) med lägre bränsle förbrukning så lurar man sig själv.

Senaste fjällresorna har min legat på 3,1 liter milen i snitt, skulle jag åkt nytro turbo i exakt samma körning hade den inte tagit något mindre.


Touringkör man Yamaha så kan jag tro att den tar något mindre än en 2t, men inte om man är ute för att ha roligt. Då drar det bensin
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
I min värld är det tvärt om. Det är alltid yamahaägarna som håller på med märkeskriget å ska klanka ner på andra märken. Yamaha är ju bäst.

Yamahaägare är drygast, det är min erfarenhet. Det känns som att dom måste klanka ner på andra för att deras val av maskin ska kännas bättre. Jag bryr mig inte vad man åker på viktigast är att man är nöjd själv.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Men ska msn leva i fantasin att en Nytro turbo (exempelvis tar sig lika bra som en 800 av annat märke med lika lång matta) med lägre bränsle förbrukning så lurar man sig själv.
Nu så är de ju få fantasier som man inte lurar sig själv i, men.
Jo, mja. Längre och längre, längre upp för den tekniskt krävande branten, ja.

Längre sträcka, mja. Just Nytron är ju drabbad av en mindre bränsletank. Jag körde en touringsväng i våras, vi körde från borga och upp till Kittelfjäll och hem igen dagen efter. Min morbrors e-tec 600 drog mindre än min brors 4-tec 1200. Min långa T-nytro drog mer än dessa men mindre än de 2 800 Polaris Rush som var med, varav ena en adventure. Hade jag tagit mig längre än de e 800'orna? Nja för liten bränsletank. Men jag fick en lägre förbrukning än de 2.
De e ju inte så mkt behov av laddtryck och ökad bränsleförbrukning, fast man har kul, ibland.

De var en av mina fjällresor, jag förmodar att du inte hade samma typ av fjällresa.


Överlag så är ju folk gnälliga över vad man kör och vad som anses bäst, men de e ju inget att vara brydd över. Man gör ju ett val och lägger ner 40-170.000 på ett fordon, då vore de fan ifall de fordonet inte var de bästa? Varje ifrågasättande av skotern är ju ett ifrågasättande av dig och de du älskar, gillar, trivs med.

Och för att reflektera lite över OP, så en 2t med turbo har ju prestanda som en 4t aldrig kan få.

Som K-len mkt väl uttryckte sig.
det är olika från person till persson.
:ciao:
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Det enda jag ville komma fram till (tror jag?:-S) är att i djupsnö, med lite trädkryssning så hjälps det inte att köra 4t gällande bränslet.

Klart man vill lägga ut så lite som möjligt men att tro att en Yamaha eller valfri annan 4t tar lika lite soppa vid full mutter i en meter snö, riktning upp, som den gör vid ledåkning på halvgas slättförs.

.... Är INTE rätt.

Min m800 tar ~2 liter milen då jag åker led på de vis resten av övik åker led (som kärringar)

Men hur kul är väll det :)
 

kxk

Medlem
4 jun 2013
38
0
1
Är inne på min tredje yamma 4t , har före det haft 5 2t.... lånade kusinens pro rmk när jag var till vougga 3dar ifjol..jätte fin maskin med sina för o nack delar...somsagt har provat lite av varje...får ibland nån kommentar om nytron .Dåbrukar ja fråga om dom har många mil på yamma 4t...det som då kan göra mig lite betänksam är att 99 procent aldrig kört en yamma 4t
 
J

Jona$

Ingen fara Danda, vi kommer på avstånd skratta åt dig när du står där med minen i ansiktet som en ledsen fågelunge när limmet släpper,motorn skär,axeln sliter av sig eller drivremmen :p your pick.
 

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Ju mer jag läser här och i märkestråden ju mer gillar jag min Yamaha. Känns faktiskt riktigt bra att veta att skotern man kör är det få som kan hantera. Där talangen inte räcker till för folk behövs det något lättare fordon. Har provkört summit och rmks av senaste snitt och visst är det smidiga saker men skulle aldrig kunna tänka mig att byta. Min körstil handlar i alla fall om att utnyttja kraften i skotern på lite öppnare ytor. klart roligaste åkning för mig. Skulle jag vilja snirkla runt träd skulle jag köpt mig en hoj med bandsats bak :)
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Det är ju ungefär det hela handlar om. Jämför med bilar tex, inte fan kör man terängkörning med en bmw x6 även om det är en suv precis som man inte kör terängkörning med Yamaha även om den är en skoter.
Allt har sin plats så att säga.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.185
150
63
Säfsen
Börjar med att säga att jag är inte bitter för jag är väldigt förtjust i Yamaha, men inte i 4-taktarna utan Yamaha från deras storhetstid på sent 70-tal, 80-tal och början av 90-talet. Då var de helt enkelt det bästa man kunde få och hade personlighet inbyggt i maskinerna. Så där ja, nu är jag inte märkesrasist!

En sak jag ser på inläggen är att i stort sett alla som förespråkar Yamaha 4-T har turbo påmonterat. Då är ju frågan hur mycket kolvar kan man byta för summan av en MCXpress? Och bränsleförbrukningen, Rotax SDI och Etec motorer tar lika eller mindre soppa än Genesismotorn vid den typen av körning som den genomsnittlige skoterägaren kör.
Sedan så ger jag mig ut på lite svag is, för eftersom jag nu inte kan och vet så mycket om eftermonterade turboaggregat så spekulerar jag lite. Rätta mig gärna när jag har fel.
Det är ju inte bara pengarna för själva turbon som ska betalas, jag gissar att summan för att typa om skotern för det högre effektuttaget också kostar en hel del samt att försäkringspremien måste kosta duktigt mycket mera än för en de 2-T som de bittra tycker så illa om. Hur många kolvbyten får man för de pengarna plus alla bensinlitrar inklusive olja.
För visst måste man väl typa om skotern om när man eftermonterar något på den? Annars kör man väl olagligt?
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Börjar med att säga att jag är inte bitter för jag är väldigt förtjust i Yamaha, men inte i 4-taktarna utan Yamaha från deras storhetstid på sent 70-tal, 80-tal och början av 90-talet. Då var de helt enkelt det bästa man kunde få och hade personlighet inbyggt i maskinerna. Så där ja, nu är jag inte märkesrasist!

En sak jag ser på inläggen är att i stort sett alla som förespråkar Yamaha 4-T har turbo påmonterat. Då är ju frågan hur mycket kolvar kan man byta för summan av en MCXpress? Och bränsleförbrukningen, Rotax SDI och Etec motorer tar lika eller mindre soppa än Genesismotorn vid den typen av körning som den genomsnittlige skoterägaren kör.
Sedan så ger jag mig ut på lite svag is, för eftersom jag nu inte kan och vet så mycket om eftermonterade turboaggregat så spekulerar jag lite. Rätta mig gärna när jag har fel.
Det är ju inte bara pengarna för själva turbon som ska betalas, jag gissar att summan för att typa om skotern för det högre effektuttaget också kostar en hel del samt att försäkringspremien måste kosta duktigt mycket mera än för en de 2-T som de bittra tycker så illa om. Hur många kolvbyten får man för de pengarna plus alla bensinlitrar inklusive olja.
För visst måste man väl typa om skotern om när man eftermonterar något på den? Annars kör man väl olagligt?
självklart är det så,gäller även xenon ljus,skrikburk mm
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Turbo är alltid olagligt, om man inte kör Arctic 660...

Ni Yamahakillar borde ju vara i tjafstråden och skriva upp era maskiner, känns som att Yamaha behöver lite "upp" där... Här gör ju era positiva upplevelser ingen nytta... ;)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Bcool:
Ytterst få faktafel där ang Yamaha.
De mest provocerande där hitintills är att tjockisar kör Nytro/T-Nytro.

K-Len:
Skidoo 1200? Nu tog du i så brallorna sprack eller så vet du något som inte jag vet! :blink1:
(eller vadå har jag missat något inför 2015 som jag bör veta?!)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Så tokigt det kan bli.

Har intalat mig att det måste sitta turbo på den då folk påstått att den går bra...

Tur jag inte är brpare, då hade det inte varit pinsamt :)

Vadå, får man eftermontera turbo på 660?:)