Driftsäker lössnö/puder skoter

Pudersnön

Medlem
2 mar 2017
26
0
1
Om du tänker satsa på 600 så är det polaris. Då får du driftsäkerhet men ändå hyffsat rolig motor. Rotax 600 e-tec som sitter i ski-doo och Lynx är faktiskt bland det tråkigaste man kan ha under huven om man har som krav att den ska vara pigg. Har man däremot bara som krav driftsäkerhet och bränsleförbrukning så är den perfekt.

Alla motorer som sitter i ski-doo och Lynx kommer från rotax, en motortillverkare från Österrike. Sen dom började heta e-tec vilket står för direktinsprutning så har driftsäkerhet ökat så även 800cc börjat hålla länge oftast, dock saknar e-tec överlag gassvar mot dom andra tillverkarna, men snålare på iaf bränsle vid lite lugnare körning, vid fullgaskörning är det ganska lika överlag.
Polaris 800cc har haft problem med kolvar och cylindrar iaf fram till år 13. Nu vet jag inte hur mycket bättre dom senare är,min 14 har bara gått 330-340 mil än. Men det är betydligt råare gång i polaris spisen samt bättre gassar än e-tec men personligen gillar jag den råare gången
Är 2013 av den nyare bättre eller var det EFTER 2013?
 

Kuba

Välkänd medlem
4 dec 2016
101
1
18
Gävle
Om du har budget för det så checks m6000. Lätt rappaste 600cc motorn på marknaden.
 

Pudersnön

Medlem
2 mar 2017
26
0
1
Använd sökfunktionen på detta forum så bildar du dig snabbt en uppfattning om vilka problem som finns...
På internet brukar man väl i regel posta när det är problem, inte när skotern går som den ska och man är ute i skogen eller uppe på fjället och kör. Tror inte ett forum är särskilt bra underlag för felfrekvens i och med att man bara kommer hitta feltrådar om man skall hårdra det.
 

Pudersnön

Medlem
2 mar 2017
26
0
1
Efter ett trött 1990-tal och första halva av 2000 med otaliga haverier så har AC fått till 800-or som är att betrakta som i stort sett utan svagheter. Räkna inte med den lägsta bränsleförbrukningen eller flest elektroniska gizmos, men det är väldigt lite problem med dem. Vidare håller remmarna ganska bra, och då kan man leva med lite styrglapp och glapp till lyset osv.
Rotax sitter i BRP, dvs Skidoo och Lynx. Tekniska små underverk men dessvärre behäftade med några typfel och dessutom en mycket hög/ojämn remförbrukning. Vissa exemplar drar en rem a 2250kr på 15 mil, andra håller 70-100 mil. BRP kan inte förklara varför. Vissa exemplar drar 3-4 ggr mer olja än andra, BRP kan inte förklara varför. Sedan är det fettsmorda vevlager och kolvproblem.

Polaris är legendariskt opålitliga vad gäller motorerna. Det är kolvringar, spridare, kablage, avgasportar osv. Lägg till Aarmar som ramlar isär, remdrift som rensar kuggarna osv. Mindre variatorremsproblem dock.

Därför tycker åtminstone jag att man skall leta en AC om man prioriterar driftsäkerhet. Bara för att de inte köper lika mycket reklam i skoterpress behöver det ju inte betyda att de är sämre...
Du skriver att arctics motorer är i stort sett utan svagheter och att det är väldigt lite problem med dom. Det låter ju väldigt bra i mina öron. Vad för modell är det man ska titta efter? Väldigt många som skrev i tråden från början rekommenderade just rmk av någon anledning. Vad för problem är det med arctic cat då? Eller är det helt enkelt undermaskiner?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
På internet brukar man väl i regel posta när det är problem, inte när skotern går som den ska och man är ute i skogen eller uppe på fjället och kör. Tror inte ett forum är särskilt bra underlag för felfrekvens i och med att man bara kommer hitta feltrådar om man skall hårdra det.


Vilket underlag är bättre? Fanboys?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Vad gäller A/C är det väl bara modellerna med teleskopstyre som är drabbade av glapp styrning?
RMK rekomenderar många för att den är lättkörd. Och oftast rekomenderar man 600:an eftersom den likt andra märkens 600cc är driftsäkrare än 800cc från samma märke.
 

Pudersnön

Medlem
2 mar 2017
26
0
1
Vad gäller A/C är det väl bara modellerna med teleskopstyre som är drabbade av glapp styrning?
RMK rekomenderar många för att den är lättkörd. Och oftast rekomenderar man 600:an eftersom den likt andra märkens 600cc är driftsäkrare än 800cc från samma märke.
Okej. Har kollat väldigt mycket på just polaris rmk/pro rmk senaste tiden. På blocket fanns det inte lika många arctic cat heller när jag kollade efter nu. Vad för arctic cat model hade varit att rekommendera för mig?
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Köp en Polaris PRO RMK 600 155" av årsmodell och skick som passar plånboken. Lätthanterliga och jäkligt bra klipp i motorn. Polaris 600a-motorn fungerar klanderfritt. Inga problem hitta en sån för 60 000 kr.
 

Pudersnön

Medlem
2 mar 2017
26
0
1
Köp en Polaris PRO RMK 600 155" av årsmodell och skick som passar plånboken. Lätthanterliga och jäkligt bra klipp i motorn. Polaris 600a-motorn fungerar klanderfritt. Inga problem hitta en sån för 60 000 kr.
Tyvärr finns det inga sådan ute i min del av landet just nu. Är det alltså stor skillnad gällande hållbarhet i 600 och 800 motorerna?
 

Pudersnön

Medlem
2 mar 2017
26
0
1
Ser att flera rekommenderar arctic cat pågrund av deras driftsäkerhet. Har jag missuppfattat något?

Andra DRIFTSÄKRA lössnöskotrar om nu rmk 800 inte är driftsäker?

Vilka arctic cat modeller för puder/lössnö är att rekommendera eller motsvarigheten till rmk? Ska jag göra en ny tråd för enbart arctic cat?
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Ser att flera rekommenderar arctic cat pågrund av deras driftsäkerhet. Har jag missuppfattat något?

Andra DRIFTSÄKRA lössnöskotrar om nu rmk 800 inte är driftsäker?

Vilka arctic cat modeller för puder/lössnö är att rekommendera eller motsvarigheten till rmk? Ska jag göra en ny tråd för enbart arctic cat?
Valfri modell av 800an årsmodell 2013 och framåt. 2012 går också men kolla så alla servicemeddelande är utförda. Det var en hel drös på 2012.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ser att flera rekommenderar arctic cat pågrund av deras driftsäkerhet. Har jag missuppfattat något?

Andra DRIFTSÄKRA lössnöskotrar om nu rmk 800 inte är driftsäker?

Vilka arctic cat modeller för puder/lössnö är att rekommendera eller motsvarigheten till rmk? Ska jag göra en ny tråd för enbart arctic cat?
Arctics motsvarighet är deras M-serie, M800/8000 eller M6000 om det är en 600:a
XF = halvlång crossover
F = sportmaskin.

Ska man ha den bästa lössnömaskinen bland dessa årsmodeller utan att blanda in driftsäkerhet så är det RMK som gäller.
Ingen av de övriga tar sig i snön som den gör.
Dock så är den inget under av kvalite´, samt att den är törstig på soppa. lite ruff och rå gång i motorn.
RMK med tillägget Pro också känslig för varmgång.

Jag skulle rösta för en Summit med XM-chassit.
Kom som 800 2013 och 600 året efter.
800 Etec måste man kunna kalla driftsäker.
BRP, alltså Skidoo och Lynx har över 50% av den svenska marknaden, så det rullar ett antal 800 Etec sen dom kom 2011.
Mycket trevlig maskin som funkar till det mesta.
Går fint och är lättkörd i snön.
Ska man köra riktigt hårt behöver man V-kit för att remmen ska hålla.
 

Pudersnön

Medlem
2 mar 2017
26
0
1
Arctics motsvarighet är deras M-serie, M800/8000 eller M6000 om det är en 600:a
XF = halvlång crossover
F = sportmaskin.

Ska man ha den bästa lössnömaskinen bland dessa årsmodeller utan att blanda in driftsäkerhet så är det RMK som gäller.
Ingen av de övriga tar sig i snön som den gör.
Dock så är den inget under av kvalite´, samt att den är törstig på soppa. lite ruff och rå gång i motorn.
RMK med tillägget Pro också känslig för varmgång.

Jag skulle rösta för en Summit med XM-chassit.
Kom som 800 2013 och 600 året efter.
800 Etec måste man kunna kalla driftsäker.
BRP, alltså Skidoo och Lynx har över 50% av den svenska marknaden, så det rullar ett antal 800 Etec sen dom kom 2011.
Mycket trevlig maskin som funkar till det mesta.
Går fint och är lättkörd i snön.
Ska man köra riktigt hårt behöver man V-kit för att remmen ska hålla.
Tack för ett väl skrivet svar!

Blev genast mer intresserad av summit 2013 år och framåt - dock svårare att hitta i den prisklassen. Hur är det med skidoo summits kolvar och cylindrar? Behöver dom bytas? Äter dom lite mer rem än polaris rmk?

Såg idag en pro rmk 800 163" -12 (tyvärr inte 2013 års modell) till salu med smidda kolvar som sattes dit för ~130 mil sedan, samt att det var v-kit på den skotern. Den var även inom prisramen och hade totalt 430 mil på mätarn.

Hur skulle ni tänka kring en jämförelse mellan en sådan Summit som du rekommenderade och den RMKn jag beskrev? Börjar tveka lite på Polaris RMK nu när det är flera som är kritiska över deras kvalité och driftsäkerhet, dock verkar det finnas många fler Polaris RMK inom min prisram på blocket än andra motsvarande modeller och fabrikat.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Mitt tips är en Pro rmk 600 årsmodell 2012 och framåt, 2012 an är dock ovanlig då det inte togs in många av dom.
Fördelen med en 600 är att du behöver inte fungera på hur många mil den har gått och generellt så har 600 maskinerna körts mesigare. Ska du ha en 800a så ta en 2013 och framåt, men helst 2014+, men då blir det för dyrt antar jag.
Annars kan man väll anse 800etek som driftsäker, så hittar du en 2013 för dom slantarna så kanske det kan vara något också, du har dock inte samma snögång och smidighet som polarisen.
AC skulle jag faktisk undvika, även om nu motorn funkar så verkar precis allt annat vara skit, speciellt i den prisklass du kikar på.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Mitt tips är en Pro rmk 600 årsmodell 2012 och framåt, 2012 an är dock ovanlig då det inte togs in många av dom.
Fördelen med en 600 är att du behöver inte fungera på hur många mil den har gått och generellt så har 600 maskinerna körts mesigare. Ska du ha en 800a så ta en 2013 och framåt, men helst 2014+, men då blir det för dyrt antar jag.
Annars kan man väll anse 800etek som driftsäker, så hittar du en 2013 för dom slantarna så kanske det kan vara något också, du har dock inte samma snögång och smidighet som polarisen.
AC skulle jag faktisk undvika, även om nu motorn funkar så verkar precis allt annat vara skit, speciellt i den prisklass du kikar på.
Asker har rätt i precis allt han skriver! Sen om man köper en skoter för 60 tusen och inte behöver skruva så har man fruktansvärt tur oavsett märke. Har 40+ cylindrar och vill påstå att skotrar står för mest garagetid. Problemfri skoter så ska man köra med garanti.

(jo hjulboggi, jag har och har haft flera yamaha och dom har oxå brister)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Tack för ett väl skrivet svar!

Blev genast mer intresserad av summit 2013 år och framåt - dock svårare att hitta i den prisklassen. Hur är det med skidoo summits kolvar och cylindrar? Behöver dom bytas? Äter dom lite mer rem än polaris rmk?
Vår äldre summit är en 2013 och den har gått ca 730 mil nu och den går som en klocka. I fredags var jag in på oktan och frågade verkstadschefen hur jag skulle göra gällande kolvar och kolvbyte. Han tyckte väl att det är väl kanske dags. Allt beror på hur den är körd, framförallt hur bra uppvärmningen är skött. När man startar dessa kall så står det Warm Up i displayen tills den når 30 grader så jag låter den stå på tomgång tills meddelandet försvinner. Gör man så har man förlängt livet på motorn avsevärt än om man startar och drar iväg direkt. (Under warm Up perioden är motorn varvtalsbegränsad och går som en påse nötter så det är ändå ingen idé att dra iväg direkt)

Folk ondgör sig även över BRP:s lösning på fettsmorda lager och det är samma där. Varmkörs motorn på samma sätt så förlängs livet på dessa och blir ett "icke problem" Enligt han på oktan så var det kanske inte nödvändigt vid detta miltal riva hela motorn och se över vevpartiet om varmkörningen sköttes ordentligt (den är A och O för lång livslängd på en 2-taktare). Man måste dock kolla upp så att inte fett har trängt ut i packboxen bakom primärvariatorn mm. Skulle jobbet göras hos dem så blev det ungefär dubbla kostnaden om man gick över hela motorn jämfört med bara kolvbyte.

Jag skulle rekommendera summiten helt klart. Går du på en 600 så verkar de mer eller mindre odödliga då jag har en granne som har avverkat 4 st 600 etech och en 600 sdi och han är allt annat än snäll med motorerna men de har fungerat felfritt i uppemot 1000 mil innan han byter. 800:an är dock mycket roligare. Även den kan upplevas som sävlig. Speciellt en original 2013 då den har den snällaste variatorsetupen av dem alla så den är väldigt lugn i tillslag mm. Ett variatorkit botar detta tydligen...

Jag gillar dock även Polarisen då jag har provat årets pro rmk några gånger och framförallt klippet i motorn är riktigt härligt. Jag har dock inte provat föregångaren så den kan jag inte uttala mig om.

Man ska vara medveten om att det är stora skillnader i hur chassiet uppför sig om man jämför ski-doo och polaris. Båda varianterna verkar ju bevisligen funka men det är två olika skolor. Den ena är mjuk och sladdrig och den andra är styvare än ett spett :)