Driftsäker lössnö/puder skoter

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Blev genast mer intresserad av summit 2013 år och framåt - dock svårare att hitta i den prisklassen. Hur är det med skidoo summits kolvar och cylindrar? Behöver dom bytas? Äter dom lite mer rem än polaris rmk?
Jo, kanske inte finns nån under 60k riktigt än, men vår kommer dom sjunka en del till...

Inga kända fel med kolvar och cylindrar på 800 etec från -13 och framåt.

Remproblem beror väldigt mycket på körstil.
Detta bekräftas av att det alltid finns en grupp som har remproblem och en annan som bara kör och kör utan problem.
Kör man normalt så funkar de allra flesta maskiner, kör man väldigt hårt så behöver de flesta maskiner anpassas.
Har själv haft både XM-summit, Pro RMK -13 och nu Pro RMK -16.
Har haft remproblem med alla maskiner, kanske mest med Summiten, men efter att ha monterat andra variatorgrejer så har alla maskiner fungerat till belåtenhet.
Men som sagt, väldigt många kör original och är nöjda med det.
Var otroligt nöjd med Summiten då den funkade så bra allround. Inga kylproblem, går tyst och fint, samt har låg förbrukning vid normal åkning. Bytte enbart för att RMK är snäppet bättre vid extrem lössnöåkning.
RMK:n hade egentligen fler nackdelar, men eftersom jag ville åt den där lilla skillnaden i snögång fick det bli byte...

Annars är Askers tips på Pro RMK 600 också bra.
600:an är betydligt mer pålitlig än 800:an.
 

Pudersnön

Medlem
2 mar 2017
26
0
1
Hur tycker ni man ska tänka kring kolvarna på polaris rmk/pro rmk 600 då (eller finns de någor annat "vanligt fel" att tänka på?) Ska man räkna med att det blir kolvbyte, som med 800an? Vad för miltal? Rmk 800 brukar det ju vara vanligt innan 500 mil. Det låter som att rmk beter sig fint i snön, typ lekfull och lätthanterlig Det gillar jag.

Har nästan redan ställt in mig mentalt på att det blir fel och krångel vilken 2taktare jag än köper, vill inte vänta tills det är sommar med att köpa skoter. Hade en rmk 800 med redan bytta kolvar varit ett bra köp eller tycker ni fortfarande att 600 är ett bättre köp?
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Hur tycker ni man ska tänka kring kolvarna på polaris rmk/pro rmk 600 då (eller finns de någor annat "vanligt fel" att tänka på?) Ska man räkna med att det blir kolvbyte, som med 800an? Vad för miltal? Rmk 800 brukar det ju vara vanligt innan 500 mil. Det låter som att rmk beter sig fint i snön, typ lekfull och lätthanterlig Det gillar jag.

Har nästan redan ställt in mig mentalt på att det blir fel och krångel vilken 2taktare jag än köper, vill inte vänta tills det är sommar med att köpa skoter. Hade en rmk 800 med redan bytta kolvar varit ett bra köp eller tycker ni fortfarande att 600 är ett bättre köp?
Enligt mig är även en orörd 600 är generellt sett ett bättre köp än en renoverad 800. Det är väldigt lite problem rapporterade med 600:an öht. Nånstans 600-900 mil känns lämpligt för kolvbyte på 600:an.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Jag gillar inte A-C äldre M-chassie alls (fram till -11), men jag kan inte säga annat än att dom verkar hålla. Och remmar verkar dom inte äta heller.

Generellt så är en 600 mindre underhållsintensiv och tar mindre rem än en 800a.
Hittar du en Polaris ProRide RMK 600 för dom pengarna, (har ingen aning, har inte kollat vart dom ligger), så har du en fin maskin. (eller en Voyager).
Äldre Polaris IQ är också fina, lämpligen en typ 10-as RMK 600 155", går bra i snöön och är välbalanserade men känns större och otympligare än den senare ProRide-
Jag gillar verkligen gamla IQ-chassiet också, en 10:as 600 rmk 155 hittar du för 30-40tkr och det är väldigt mycket skoter för pengarna.