dyr olja!!

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
var på E-son i skellefteå för att köpa olja idag då fick jag veta att dom tokhöjt pristet på oljan nu kostar 1 liter 197kr före köpte jag 4 liter för 397kr är det nån som har koll om det finns nån annan olja som är för skotrar med avgasportar??

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
har alltid kört på OKQ8:s olja,..funkar finfint..samt priset är 76kr/liter eller 249kr för 4liter..
E-son höjer bara för att kompensera att butiken går knackigt och dem vet att olja och reservdelar kommer alltid säljas även om fordonsförsäljningen sjunker..
Enkelt sätt att få in snabba marginalkronor..

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Köp nått annat av bra kvalitet, tex Statoil eller Q8. Släng inte bort pengar på opisvärda originaloljor.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
Jag har kört på Statoils helsyntet i alla mina tre senaste polarisar, 550kr för en 10L dunk senast, (den vanliga Statoil Low smoke halvsynteten duger också, kostas ca 300-350 spänn för en 10a)

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Jag kör på Statoils 2T-Way Snowmobile (450 kr för 10 liter)..

Har funkat finfint i mina maskiner! :D

LeffePe

Aktiv medlem
11 mar 2009
76
0
6
jag har alltid kört på okq8 olja, den funkar hur bra som helst, och är billig.

D

Draken

Jag kör texaco motex 2t sx helsyntet,den var bäst i test i något test jag läste och funkar kalas!
Trots att min skoter tar för mycket olja så ryker den inte nämnvärt ändå,och luktar nästan ingenting.
Körde upp några liter statoil low smoke och det gör jag inte om,sautan va den rök och luktade.

1200 bagare för 20 litros för texacooljan.

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
polaris egna ves-olja finns ju annars, verkar vara en bra olja ;)
Förmodligen är det väl detta smileyn syftar på. Men var det inte den som T.S. syftade på var prishöjd i första inlägget (dock nämnde han inte något märke)?

Men kan sån verkligen kosta nästan 200kr litern skulle ju vara 800kr för en 4-liters VES Gold, var inte sålänge sedan jag köpte en sån för runt 400kr men inte hos samma handlare förstås.

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Förmodligen är det väl detta smileyn syftar på. Men var det inte den som T.S. syftade på var prishöjd i första inlägget (dock nämnde han inte något märke)?

Men kan sån verkligen kosta nästan 200kr litern skulle ju vara 800kr för en 4-liters VES Gold, var inte sålänge sedan jag köpte en sån för runt 400kr men inte hos samma handlare förstås.

det är ves gold jag snackar om 1 liter för 197kr

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
33
Örnsköldsvik
Är det egentligen någon skillnad på Polaris Ves gold olja och någon annan helsyntetisk olja? Och om det är någon skillnad vad är det då?

D

Draken

Enda skillnaden är att vesoljan luktar hubbabubba-fjortis och kostar 3-4ggr mer.

Lukten är det inget fel på,men att betala nästan 200kr per liter måste anses vara helt sinnessjukt! :stupid:

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Enda skillnaden är att vesoljan luktar hubbabubba-fjortis och kostar 3-4ggr mer.

Lukten är det inget fel på,men att betala nästan 200kr per liter måste anses vara helt sinnessjukt! :stupid:
Jo det är rent ocker ifrån återförsäljaren, klart dollarkursen spelar in vad Polarisoljan kostar men så mycket dyrare än 100kr litern brukar den ju inte vara på 4liters dunk (förr på 3.75L/Gallon). Klart att en mindre förpackning brukar ha dyrare literpris men skall ändå inte vara 200kr för en sån.

Sen lukten, det är väl tuttifrutti den luktar?
Hur som helst så får man ju brudar bara på att skotern luktar gott med den oljan ;)

:rolleyes: I wish.

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Ett litet tips till alla. Titta i telefonkatalogen under olja/smörjmedel, ta vilket märke som helst (den säljare som verkar vettigast) tala om för denne vad du har för skoter och han/hon kan med 100% säkerhet tala om vad du ska ha för olja ur deras sortiment. Köp 20liters dunk, då är det som regel nästan halva literpriset, blir det för dyrt gå ihop några och dela, olja blir inte dålig i dunk så den räcker ett tag. Mitt heta tips är Texaco 2T SX, skitbra olja som smörjer/rengör bra och luktar lite.

neiphlim

Aktiv medlem
11 jan 2006
56
0
1
GAGNEF
Statoils 2-TWAY REVOLUTION SNOWMOBILE fick bäst resultat av en tidning som testade den 2008, kommer dock inte ihåg vilken tidning det var...

Ett tips är att inte köpa den på en mack utan leta på en återförsäljare/partners som säljer Statoils smörjoljor. Givetvis så finns det ju många andra återförsäljare/partners av t.ex: Castrol, OkQ8, Shell/Helix m.m.m.m.m.m... Det skiljer ganska mycket i priser på 1 liters såväl som 10L förpackningar om man jämför med mackpriser...

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
Dock så brukar helsyntet rekommenderas för att få så lite avlagringar som möjligt på VES-giljotinerna.

Jag kör på helsynteten, 2way revolution eller vad den heter, och polaren kör på den vanliga halvsynteten, low smoke, och jag kan inte säga att jag ser skillnad på avlagringsmängden på giljotinerna, (han kör rotax, jag Polaris). Den olja jag tycker mej sett sotar minst är Polaris egen VES men den är FÖR dyr.