Enduro-600 ( 2001 & 2002 ) Skillnader... ?

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Antar att det är sportmodellerna som gäller och då har vi fläktkylda 400 och 550, vätskekylda 440, 500, 600, 700 och 800.
För att hårddra skillnaderna så har dom fläktkylda betydligt lägre litereffekt, men är som regel en aning lättare samt mindre påkostad utrustning typ dämpare o. dyl.
Vilken man ska satsa är ju olika från person till person, själv trivs jag bäst på 7/800...
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Då finns alltså inte 600 i luftkylt utförande, blir lättare att hitta då.

Jag har märkt att det finns en massa förkortningar när man letar på blocket så som HO, SP, SDI och RER, vad betyder dessa?
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
HO = High Output, Högre prestanda

SP = Special, (visst?) Brukar oftast ha nån extra finess..

SDI = Insprutning

RER = Elback
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
HO = High Output, Högre prestanda

SP = Special, (visst?) Brukar oftast ha nån extra finess..

SDI = Insprutning

RER = Elback
Tack, spelar det någon roll om man väljer förgasare eller inte?
För övrigt så verkar de andra beteckningarna inte så viktiga.
HO lär väl inte behövas, finns väl redan tillräckligt?
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Börjar bli osäker på om man ska ha en 700 eller 600.
Vissa säger att 600an är svag och 700an stenhård.

Vill inte köra en vinter för att byta upp mig pga för lite effekt.
 

JeppeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
164
0
6
38
Sikfors
www.jeppek.net
Kör själv en Enduro 600 SP -01 och är helnöjd. Blir fjärde säsongen med den nu, har satt på variatorkit som gjorde den roligare men har kört 2 säsonger original och det funkade också. Enda jag kan klaga på är mattan som jag tycker är för dålig hade gärna sett en 38 eller åtmindstonde 32 (som alla andra hade det året) som original. Är lite väl lite bett i original 30mm mattan.

/Jeppe
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Skulle rekommendera lynxen framför polarisen. Båda är bra allroundmaskiner, men lynxen är snäppet värre vad det gäller fjädring och chassi
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Även om polarisen har 15 mer häst (enligt faktabanken i alla fall) och 100 mer cc?

Det blir antingen en edge 700 eller enduro 600, finns för få enduro 700 som är till salu.

Rave 800 är också billiga, men de är nog lite för klumpiga för mig.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Alltid kul med mycket motor, visst är det så :) Rave 800 är ett mycket bra val, samma maskin som lillebröderna Enduro i princip bortsett från motorn och färgsättningen. Viktmässigt skiljer det inte många kilon mellan dessa maskiner.

Du blir garanterat nöjd vilken du än väljer av dessa, om du har möjlighet ska du provsitta och helst provköra de maskiner du funderar på. Helst för att jämföra Lynx kontra Polaris
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Jag är väldigt tjatig, är mest hemma bland bilvärlden om du ursäktar mig :)

Jag vill gärna veta viktskillnad på enduro 600/700 och rave 800.

Varför är rave 800 billigare än en enduro 600?

Man kan få en fin rave 800 sp -02 för 45.



Vi säger så här;

På blocket så kostar en rave 800SP -02 lika mycket som en enduro 600HO -03.

Vad gör att man väljer en enduro, eller vad gör att man väljer en rave? De kostar som sagt lika mycket.
Lössnöegenskaper, ledegenskaper?
 
Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Många vill väl bli av med sina 800 och få vill köpa dem i tron att dom drar sås som en val och det är alldeles för mycket att köra med. Därav blir det prispress :) 600'orna har en betydligt större kundkrets i fler åldersgrupper.

Du kan välja vilken av dom du vill, det är i princip samma maskiner bortsett från motorn som sagt. -03 kom dock en uppgradering av chassiet med bredare fotsteg m.m. -02 kom även precisionsskidorna som många tycker är helt värdelösa. Tur att man själv valt -01 :)

Att motorerna kan rasa "lätt" tror jag inte ett dugg på. Visst, det har varit problem med kolvarna och på en del har vevaxeltätningen ploppat ur på. Men väldigt många maskiner har gått 1000 klockrena mil utan minsta bekymmer. De flesta lynxarna BÖR vara åtgärdade vid det här laget, eftersom mycket av det ovan nämnda gick på garantin
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Många vill väl bli av med sina 800 och få vill köpa dem i tron att dom drar sås som en val och det är alldeles för mycket att köra med. Därav blir det prispress :) 600'orna har en betydligt större kundkrets i fler åldersgrupper.

Du kan välja vilken av dom du vill, det är i princip samma maskiner bortsett från motorn som sagt. -03 kom dock en uppgradering av chassiet med bredare fotsteg m.m. -02 kom även precisionsskidorna som många tycker är helt värdelösa. Tur att man själv valt -01 :)

Att motorerna kan rasa "lätt" tror jag inte ett dugg på. Visst, det har varit problem med kolvarna och på en del har vevaxeltätningen ploppat ur på. Men väldigt många maskiner har gått 1000 klockrena mil utan minsta bekymmer. De flesta lynxarna BÖR vara åtgärdade vid det här laget, eftersom mycket av det ovan nämnda gick på garantin
Och då frågar jag dig, drar de sås och är de för mycket att köra med?

Jag vill köpa så mycket som möjligt för mina pengar för att slippa byta upp mig när jag har kört en del.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
De drar lika mycket sås som vilken annan skoter som helst, oftast runt 2-2.7L / mil blandad körning. Över 3L milen är det riktig hårdkörning och grymt tungt före. Min polaris 800 jag hade ifjol drog ungefär 2.3-2.6 beroende på hur jag körde, dock var det aldrig nån snäll körning. Förgasarna var nog inte helt optimal heller så det gick nog att sänka lite till om man ville. Nej, det var inte märkvärdigt mycket att köra med, ska vara 130hk i den motorn och det är bara 10-15 mer än i en 600..
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Dock så säger databasen här att 02an har 151, det är en del mer en i en 600.

Blir galen, kan inte välja!
Är rädd att 600 kommer bli för lite effekt efter ett tag och 800an för mycket.
700 finns, men de är så ovanliga.
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Det stämmer, och en 800 väger inte kännbart mer än 600an (om det kan bekräftas).
Led och lössnöegenskaper borde därför vara desamma.

EDIT; Fy fan vilka försäkringar!
Skilde bara 1000 kr mellan en 600 och 800, men vilka priser!

Någon som vet ung hur mycket man betalar under vinterhalvåret mot sommarhalvåret?
Kostar en försäkring 7000 i halv, betalar jag då cirka 6000 eller 3000 under vinterhalvåret?

Har hittat en rave 800 -02a med nästan ny 38 matta för 45000, borde gå att pruta med tanke på att de brukar ligga runt 40-45.
Vad kostar nya skidor om de är så värdelösa som vissa säger?
 
Last edited:

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ang. försäkringar så ring runt! Jag betalade nu 1900:- (inkl. nya höjningen/skatten) för en HELÅRS halvförsäkring på min 800-01, blir ingen skillnad om jag ställer av den...hos Dina försäkringar Umeå-Mellanbygden.
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Det har sagts förr, men åter igen då - skoterbanken är inget att lita på vad gäller hästar och sånt. 800 (2001-2002) har drygt 130 pållar och 800 HO lite till (138 om jag minns rätt). 600 (2001-2002) 106hk, 600 HO (2003->)116hk. Sedan finns det en till skillnad, RER blev standard 2003.