Exploderande Polaris fortsätter.....

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Polaris har börjat skicka ut varningbrev till en hel bunt maskiner som fortfarande kan börja brinna trots tankmodden.
Nu kan tydligen även vissa pro ride 13-15 och axys och maskiner som gjort tankmodden börja brinna liks förb. Komiskt nog kommer man få varnings klistermärken man ska sätta dit där de står hur man ska undvika explotioner o_O
Man får inte ens starta maskinerna om man inte kör på 95 okt dvs 10% etanol för 95 okt har för lite entanol. Etanolen påstås minska risken för statiska gnistor. Vill man bums kör 98 okt som jag alltid kör så måste man köpa Polaris antistatiska tillsats man häller i tanken.De är tydligen farligast vid första uppstart när de stått länge.

 
Last edited:
Reactions: Broby

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.623
99
48
Örnsköldsvik
Anti stat medlet är inget man köper, betala inte för det! Det får man av sin ÅF.
Det kommer säkert vara dom som ska ta betalt för dom men det är inte så det står.
 
Reactions: Boost III

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
Polaris har börjat skicka ut varningbrev till en hel bunt maskiner som fortfarande kan börja brinna trots tankmodden.
Nu kan tydligen även vissa pro ride 13-15 och axys och maskiner som gjort tankmodden börja brinna liks förb. Komiskt nog kommer man få varnings klistermärken man ska sätta dit där de står hur man ska undvika explotioner o_O
Man får inte ens starta maskinerna om man inte kör på 95 okt dvs 10% etanol för 95 okt har för lite entanol. Etanolen påstås minska risken för statiska gnistor. Vill man bums kör 98 okt som jag alltid kör så måste man köpa Polaris antistatiska tillsats man häller i tanken.De är tydligen farligast vid första uppstart när de stått länge.

Kör du boost eller 9r rekommenderar de inte ens 95 alls, det ska vara 98 MED 10% etanol <-- finns det ens i Sverige?

Helt galet är det....
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Kör du boost eller 9r rekommenderar de inte ens 95 alls, det ska vara 98 MED 10% etanol <-- finns det ens i Sverige?

Helt galet är det....
Nej de finns inte 98 med 10% etanol och värst av allt är att de inte ens är 5% i 98 och inga 10% i 95 heller för etanolen är dyrare än bensin för bolagen att hälla i. 95 okt ligger mer runt 6-8% och 98 3-4% i pumparna på macken samma sak med e85 de är mestadelas runt 75-77% etanol. Knövla ihop en ugns aluminiumform och kasta in i tanmken så elimineras statiska gnistor, de är ett dragracingknep när de kör nittrometan.
 
Reactions: Ultrakorp

Norrbotten89

Medlem
16 maj 2024
31
7
8
35
Boden
Fick hem det där säkrhetsmedelandet till min skoter idag också med ett klistermärke

Jag ska visst tanka 95 E10 enligt rekomendation

Återförsäljaren sa att det går fint att köra 98 med men då ska jag sätta i sånt där medel
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Alltid kört 98 och kommer fortsätta med det. Det där supermedlet kommer jag inte ödsla tid eller pengar på att åka och hämta även om det är gratis. Börjar den brinna, vilket jag inte tror kommer hända, så häll för fan på mer bensin så det inte finns kvar nå av skiten så kan ingen bevisa vart den börjat brinna!

PS, startade precis min med 1/4 tank med 98 🤫
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Fick också brev med ett klistermärke, dock sitter det en nödstopp på platsen den ska sitta så den går ej montera, sen är inte tankfixen gjord heller.
Men då finns det alltså ingen anledning att lämna in maskinen för tankfixen då det ändå inte hjälper :) Skönt då slipper man en resa till stan...
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
432
84
28
norrland
Alltid kört 98 och kommer fortsätta med det. Det där supermedlet kommer jag inte ödsla tid eller pengar på att åka och hämta även om det är gratis. Börjar den brinna, vilket jag inte tror kommer hända, så häll för fan på mer bensin så det inte finns kvar nå av skiten så kan ingen bevisa vart den börjat brinna!

PS, startade precis min med 1/4 tank med 98 🤫
Gör ju inte så mycket om skotern brinner upp men jag förvarar mina fordon inomhus och börjar det brinna där så går det nog fort åt skogen har dock ingen Polaris och har inte haft heller.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Gör ju inte så mycket om skotern brinner upp men jag förvarar mina fordon inomhus och börjar det brinna där så går det nog fort åt skogen har dock ingen Polaris och har inte haft heller.
Gör jag med. Men jag tror att risken är större att en svetsloppa eller rondellsprut tänder eld på garaget. Hur många Polarisar är det sålt sedan -13 i Sverige och finns det nått exemplar det hänt på här på grund av det?
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
432
84
28
norrland
Gör jag med. Men jag tror att risken är större att en svetsloppa eller rondellsprut tänder eld på garaget. Hur många Polarisar är det sålt sedan -13 i Sverige och finns det nått exemplar det hänt på här på grund av det?
Ingen aning hur många som sålts eller som brunnit men bör ju finnas en risk i och med att Polaris tvingas gå ut med en varning det tror jag dom drar sig i det längsta för . En svetsloppa bränner inte upp ett garage om det är hyffsat rätt byggt men tar skotern eld inne i garaget då finns nog viss risk för att garaget brinner ner nu har jag jag inte min skoter i garaget utan i en träbyggnad med trägolv så den lär brinna upp rätt fort.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Man får inte ens starta maskinerna om man inte kör på 95 okt dvs 10% etanol för 95 okt har för lite entanol. Etanolen påstås minska risken för statiska gnistor. Vill man bums kör 98 okt som jag alltid kör så måste man köpa Polaris antistatiska tillsats man häller i tanken.De är tydligen farligast vid första uppstart när de stått länge.

Det här tycker jag är lite konstigt. För många år sedan hade vi Volvo personbilar som kund och detta var när e85 var i ropet. En av deras konstruktörer var en av de ledande förskarna i världen på just ESD (elektro statiskt urladdning) i kombo med etanol så vi satt och diskuterade detta lite då och då och jag satt även med på ett seminarium på ieee-mässan i göteborg 2006 angående detta.
Han påstod då i allafall och visade även filmer på det att etanol var betydligt enklare att antända med ESD. Det hände tydligen i samband med tankning och att folk (oftast vintertid i torr kall luft och med bylsiga syntetkläder) satte i munstycket när de tankade och sen stoppade händerna i fickorna eller rörde på sig så att de i princip blev maximalt uppladdade och sen när de hade tankat klart så tar de munstycket som i sin tur ger en urladdning i tankröret och då fanns det risk för antändning. Det är den enda anledningen till att E85 tankhandtag inte går att låsa när man tankar för att då kan man inte släppa handtaget och då utjämnas potentialskillnaden och ESD kan inte uppstå.

Utifrån detta så tänker ju i så fall polaris helt fel...mindre etanol borde ge mindre risk. Sen är det ju försvinnande lite etanol i 95 och 98 jämfört med e85 (även vintertid) så risken bör vara obefintlig. Känns som ett hittepåfel som inte existrerar.

En annan sak som dock skulle kunna vara tänkbar om bränder är ett problem upptäckte jag i helgen då jag bytte bränslepump på en gammal BMW e34. Enligt han på volvo så var ju ett av deras största problem med etanolbilar att få plasten att hålla över tid. Speciellt slangar och bränslepumpar som låg i tanken. Och på BMW blev jag lite orolig då matningsledningarnas höljen till bränslepumpen var skörare än äggskal och de låg parallellt med varandra så där skulle det lätt kunna bli gnistbildning och det i en tom tank lär ju kunna ge en fin smäll. Nu är ju den bilen från -96 så plasten i höjena är ju knappast anpassade för att ligga i etanol så det kanske är ett mindre problem på nyare maskiner och speciellt maskiner som är tänkta att köras på E10.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
432
84
28
norrland
Känns riktigt skumt för det är väl ingen regel att 95 oktan ska ha 10% etanol det avgör bensinbolaget själva nånting med att kvoten av allt dom säljer ska bli rätt i % så man kan inte vara säker.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Känns riktigt skumt för det är väl ingen regel att 95 oktan ska ha 10% etanol det avgör bensinbolaget själva nånting med att kvoten av allt dom säljer ska bli rätt i % så man kan inte vara säker.
Exakt de är aldrig 10% etanol i 98 okt för underligt nog är etanolen dyrare än bensin för bolagen så de fuskar och häller i minsta möjliga. Far man runt på mackar med etanoltestare ligger 98 okt på runt 3-4% och 95okt ca 6-7% absolut inte mer enligt flera som kollat. Och som jag skrev e85 är aldrig 85% de ligger runt 77% på sommaren och ännu mindre på vintern.
Jag tror mer på dragracingåkare i topfuel som kastar i aluminiumbollar när de hanterar nittrometan.
Knövla ihop en aluminium ugnsform och trula ner i tanken så känns de bättre ivf. Men ta inte en som har papper mellan alulagren!
Den här ser inte ut att ha papper inbakat.Jag ska tipsa Polaris om ugnsformar så kommer de ett nytt brev nästa år :)
30795
 
Last edited:
Reactions: mattgojohn

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Har nog inte så stor inverkan på ESD tyvärr. Jag har nyss bytt jobb tillbaka till mitt gamla jobb som EMC-ingenjör så jag jobbar med blandannat ESD och utsätter provobjekt för detta utifrån diverse standarder.

Kortfattat så ESD uppstår genom att en yta eller föremål har en elektriskt högre potential än en annan. Hur fördelningen av laddningarna placeras på en yta eller ett föremål kan man typ tänka sig som att man sprayar vatten på en yta och man får en massa droppar. När det blir tillräckligt många samlas de ihop till större droppar (högre potential) men det är inte säkert att de är jämt fördelade. Om man tar i ett sånt område med en lägre potential laddas det ur och vill nå ett jämnviktsläge. Är det tillräckligt hög potentialskillnad kan urladdningen ske genom luften. Gnistgapet i mm motsvarar ungefär 1 kV/mm så får du en 5 mm gnista så är det ungefär 5kV. Inte helt ovanligt när man har en syntetjacka på vintern (torr luft) och tar i typ bildörren så får man sig en jäkla smäll. (Som kuriosa så börjar man känna pulserna vid 2-3 kV). Denna typ kalla för lufturladdning men man kan även få kontakturladdning och det blir samma nivåer men utan gnistgapet.
Hursomhelst så vill man undvika en snabb urladdning för att få ner energimängden i pulsen så tex esd-skor och mattor har en inbyggd resistans som gör att pulsen laddas ur lite långsammare och mer kontrollerat.
Jag kan inte se att aluminiumbollar i en plasttank skulle göra någon större skillnad för de kommer att få samma potential inne i tanken. Faran (om den nu finns) kommer iform av ett tankmunstycke eller liknande när man börjar tanka. Jag förstår inte vad polaris problem är men det är säkert någon smart människa på polaris som har listat ut det hela...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
I fjol fick jag problem med bränslepumpen på min 2015 pro rmk som inte ska va drabbad av detta problem. I väntan på ny pump så lånade jag hela pumparmaturen av grannens Axys som ska ha detta eldfängda problem, ja han har fått sitt klistermärke och tankmodd erbjudande. Jag viste ju om problemet redan då så jag kollade extra noga efter olikheter på pumparmaturen. Enda skillnad är att de äldre polarisarna har två lösa sugsilar i botten medans de nyare har en lång silstrumpa i botten tank. Själva pumparmaturen är identisk den är jordad på exakt samma sätt i en fjäder runt själva pumpen även bränsleslangarna ser ut att va samma material. Då måste de sitta i silstrumpan att den ger statisk gnista när den rör sig på botten eller att polaris ändrat plastmatrerial i tanken.
Att de ska va silstrumpan går nog bort pga att inte polaris bytte ut den till sugsilar vid tankmodden eller så har de inte kommit på det än? Då återstår bara plastmaterialet i tanken för såndat har jag läst om förut , tror de va någ Arctic fyrhjuling för några-många år sedan som de slog statiska gnistor om pga plasten.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.623
99
48
Örnsköldsvik
Var det inte något klammer man bytte på matryx vid förre bulletinen?

Överlag känns det jävligt konstigt då varken insprutning, plasttankar eller bränslepumpar är nytt för någon. Så man undrar lite vad Polaris gör som BRP och AC inte gör?
Den där strumpan var väl allmänt problem på Boost modellerna också.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Hur ser kabelanslutningarna på bränslepumpen ut på Polaris? Orkar inte plocka ur min egen bara för att se. Men en sak jag funderat på sen detta problem uppdagades är om det verkligen är ett problem egentligen då det för mig är obegripligt att det ska kunna ske. En tanke är att det från fabrik är slarvat att dra åt kablarna på bränslepumpen om det är ringkabelskor med pinnbult/mutter variant som kan skramla lös med tiden!? En lös ringkabelsko kan definitivt ge ifrån sig en gnista och i en bränsletank isåfall blir det ju katastrof.

Kundkretsen hos mig är 95% brp och har hittills inte haft nåt annat bränsleproblem än injektorer på Polaris så jag vet inte hur det ser ut inne i tanken.