Förarbevis?

pr0m0

Välkänd medlem
10 dec 2007
114
0
6
Hedemora
Någon här mer än jag som inte har förarbevis? Känns så ***** sunkigt att man tog körkort 2001 och därför måste ha kort för att få köra...
Kört i 2 säsonger utan nu, jaja kanske inte så bra :p Men är det värt att skaffa ett bara för att man glider lite hemma här där det inte finns en polis? Hur är det med skoterpoliser runt älvdals trakterna?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Japp jag har inte heller förarbevis, men det beror på den HELT SJUKA regeln som säger att om man har fått körkortet indraget (obs inte återkallat) så tappar man helt förarbeviset för skoter (tog körkort 1999)
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Är inte svårt att ta skoterkortet men nu vid årsskiftet så ska dom byta ut alla böcker och kurser och det kommer bli svårare att ta förarbeviset.. :(
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Har för mig att om man klotar och inte har förarbevis så gäller inte vissa försäkringar. Kanske inte är så kul..?
 

topfer

Medlem
2 jan 2008
22
0
1
Botsmark
Jag har heller inget förarbevis men har traktorkort som gäller om jag åker i samma grupp med någon som har tydligen! :rock:
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
körkort och traktorkort har jag men inget förarbevis för skoter, brukar dock köra endå men så fort jag får lite ordning på ekonomin så ska jag försöka ta förarbeviset bara utifall att det skulle komma nån polis eller nått när man kör skoter :)
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
Japp jag har inte heller förarbevis, men det beror på den HELT SJUKA regeln som säger att om man har fått körkortet indraget (obs inte återkallat) så tappar man helt förarbeviset för skoter (tog körkort 1999)
ganska sjukt, och kör du med fem promille så tappar du inte förarbeviset, den gäller i evighet
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
kör också utan, har skrivit upp mig på listan hos den lokala skoterklubben men dom väntar tills de blir tillräkligt med folk, funderar på å skita i dom å välja nån annan.

Som nån sa så gäller inte försäkringen, jag å tjejen var ute på varsin skoter hon på den nya å kvaddade, tur hon hade skoterkort då dom på försäkringsbolaget ville ha det in faxat
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
har även jag råkat ut för problemet att varit av med körkortet 2 mån och sen fått tbax det utan att behöva ta nytt,men plötsligt inte får köra skoter....:stupid:

-gissa vad jag gör ändå?:bootyshake:
sjuk ***** regel!!!!
fast jag ska kolla vad ett förarbevis kostar kontra böterna på 1200:- för att köra utan.

mitt försäkringsbolag höjer självrisken till 1/10 basbelopp om jag krockar utan förarbevis.
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
problemet är väl att om du åker utan skoterbevis på skoter så är det ju olovligkörning och då kan du ju bli av med vanliga körkortet också??eller? Olovligkörning = lite mer än 1200kr som det kostar för skoterbevis.
 

Henkan81

Välkänd medlem
27 dec 2007
328
1
18
Sandviken
När jag tog mitt förarbevis så kosta det 800:- Som sagt om man blir stoppad av polisen och inte har skoterkort så åker man fast för olovligkörning, har man otur så kan även körkortet ryka. Så 800spänn är ju ganska billigt i sammahanget.
 

pr0m0

Välkänd medlem
10 dec 2007
114
0
6
Hedemora
När jag tog mitt förarbevis så kosta det 800:- Som sagt om man blir stoppad av polisen och inte har skoterkort så åker man fast för olovligkörning, har man otur så kan även körkortet ryka. Så 800spänn är ju ganska billigt i sammahanget.
Här i Hedemora skulle dom ha 1600 per person , nån som vet vart man kan ta så billigt som 800kr i Dalarna?
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
jag har en polare som jobbar på IF och han pratade med en skadereglerare.
Skaderegleraren sade att det var en kille som ringde in och hade kvaddat sin skotern. Så han frågade killen om han hade skoterbehörighet och han sa javisst jag tog körkortet före 2000. Så han kollade upp det visade sig att han hade haft indraget körkort 2 månader och tappat sin behörighet.
Så han fick inte en krona.
Skaderegleraren sa att det var ju bara tur att det inte var några personskador på han eller någon annan, då hade han fått tagit det från egen ficka.
Så det finns fler aspekter med att köra utan behörighet.

Förr eller senare brukar det ju hända något tills man står i skiten, bara att hoppas att det inte bli för allvarligt.
Som då jag fick hjärnskakning huga. Skulle ju "bara" hämta en sak från bilen då det var mörkt och 2km från stugan. Struntade i hjälmen för det var sådan kort bit. Slog skidan i en dold sten vid leden i 70km/h flög framför skotern slog bakhuvudet i isen. han bara tänka NEJ! skotern!. klev upp spydde direkt av den kraftiga smällen. kom inte ihåg något sedan förrän nästa morgon. Kompisarna sa att jag var helt borta då jag kom tillbaka upprepade samma saker om och om igen osv osv.....
Så man hade tur i oturen..... Så var försiktiga där ute....

För er alla som tog traktorkort före 2000 saxat från www.vv.se
"
För att få köra terrängskoter krävs det att du har förarbevis för terrängskoter, körkort eller traktorkort som är utfärdat före 1 januari 2000. Har du ett körkort eller traktorkort som är utfärdat efter 1 januari 2000 så krävs det alltså ett särskilt förarbevis för terrängskoter."
 
Last edited:

jansun

Aktiv medlem
16 nov 2006
88
0
6
Östersund
www.kkam.se
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår en del av inläggen i den här tråden. Det verkar som att vissa tycker att, "lagen är kass, och därför behöver jag inte följa den". :stupid:

Konstiga lagar finns det gott om, men för den skull så gäller dom ju ändå. Ändra lagar gör man inte genom att skita i dom. Det bevisar bara att lagen behövs. Det bevisar nämligen att, det finns folk som inte fattar bättre, och då måste vi ha en lag. :bootyshake:

Vi har ju dessutom en ny lag som utreds för snöskoter, nämligen hjälmtvång. För de flesta av oss spelar inte det någon roll, eftersom vi redan använder hjälm. Intill nu har man, även från de styrandes sida, ansett att det inte behövs någon sådan lag men, nu är den på gång. :aetsch:

Anledningen till att man förlorar behörigheten att köra snöskoter är att, man har ju fått den "gratis" som en övergångsregel. Detta utan att behöva bevisa att man har någon som helst aning om vilka lagar och bestämmelser som gäller. När man då förlorar lappen så har man ju bevisat att man skitit i vad som gäller i på vägarna. Vad är det då som säger att man bryr sig om vad som gäller i terrängen? Då är det nog "på sin plats" att man får bevisa att, man vet vad som gäller, när man kör snöskoter. :cool::hmmmm: