Förhöjt inkopplingsvarv efter körning.

Extruder

Medlem
31 okt 2006
34
0
1
Filipstad
Det är så att jag fick ett konstigt beteende på stormen när jag åkte under helgen, det började efter att jag kört i mycket kupperad terräng,varvtalet låg precis vid inkopplinsvarvet efter ca 1,5 mil så hade inkopplingsvarvet höjts med ca 500rpm och det kändes som att remmen slirade väldigt.

Nu har jag börjat felsöka och gjort en allmän översyn på primären(som inte gått mer än 60mil sen den var ny) jag kan inte se några konstigheter där. Primären renoverade jag förra säsongen och har inte gått mer än 20 mil. Men när jag mätte innerkanten(räfflade) på variatorremmen så skillde det 1 tiondels mm på den som satt i och reservremmen men det kan väl alldrig vara så snäva toleranser så varvtalet ska öka med 500rpm.

//Extruder
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Har den fortfarande högre inslagsvarv efter den kallant eller bara medans den var varm? Om du legat och kört sakta länge och remmen slirar lite alltså inte märkbart som de gör på de flesta skotrar vid krypkörning så kanske remmen var så varm att den helt enkelt började tappa greppet i variatorn och börjar slira ännu mer speciellt när du ska iväg från stillastående så slirar den iväg och man får känslan av att inslagsvarvet ökat för att det krävs 500 varv mer innan den börjar röra på sig.

Men då borde den efter att få kallna fungera som vanligt igen om inte remmen gett upp helt. Du ser på i sekundären om remmen är nött också om den tex. ligger jämt med kanten eller lite under. Vet ju inte om du har den sekundärmodellen där de går att justera upp remmen ganska enkelt annars. En slakt spänd rem kan även göra att den drar iväg på lite högre varv då den startar på "högre växel" än normalt.
 

Extruder

Medlem
31 okt 2006
34
0
1
Filipstad
Jo den var likadan efter 3 timmars avsvalnande, men jag kolla upp remspänningen och det var i slappaste laget(tror jag). Ska spänna upp lite grann,återkommer med resultat.

//Extruder
 

440power

Aktiv medlem
17 feb 2007
90
0
6
Älvsbyn
vart då för mig en gång när jag kört uppe i stugan, fick på nått sätt is uti gas tummen så den höll lite extra gas
 

Extruder

Medlem
31 okt 2006
34
0
1
Filipstad
Nu är problemet löst, jag spännde upp sekundärvariatorn så nu ligger remmen 1,2 mm över remskivorna och mattan snurrar såpass att man kan stoppa den med foten. Inkopplingsvarvet ligger där det ska nu, förmodligen så hade jag inte dragit åt spännskruvarna ordentligt när jag hade isär primären vid renoveringen.

//Extruder