Förlänga warrior?

Porsvw

Medlem
15 mar 2010
32
0
1
Mo i Rana Norge
Jag kör med skidoo non-slip 9 kuggar på minwarrior -07 och jag har även 44mm matta. Har ej svarvat ner. Man byter oftas övre drevet p.g.a att det nedre kostar mera. Jag kör top drev 22 och nedre 38. Då kan man ha 68 längd på kedjan. Om du väljer 23/38 behöver du 70 kedja. Jag har valt bort kedjeolja och kör med 0w30 motor olja i kedjhuset.
Hmmm...idag kom äntligen 9 kugg non-slip hjulen, har varit resnoterade väldigt länge. Var och räknade kuggar på dreven, det står 23-38 på den nu, vad är orginal egentligen? sedan så raknar jag kedjan till 35 hål till kuggarna...betyder det 70 kedja?
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Standard drevningen är 24/38 med 70 länkars kedja så din verkar vara nerdrevad 1 kugg. Med originaldrevningen så ska den gå, enligt mina beräkningar, ca 188 km/h verklig fart. Det är väl säkert över 200km/h på mätarn.
Jag ska prova bara för skojs skull att montera ett 21 kugg uppe för att se hur den beter sig, den skulle då fortfarande gå 165km/h....
 

Porsvw

Medlem
15 mar 2010
32
0
1
Mo i Rana Norge
Wow!!! vilken skillnad det blev, fick ett par turer i jul. Den tar sig mycket bättre fram än förut. Kan absolut rekomendera detta till andra som tänkt på samma sak.
Men, när jag monterade ner kedjehuset så menar jag att det låg 2 st brickor utanpå det lilla backdrevet, altså mot kedjehuskåpan. När jag monterade ihop huset så tyckte jag att det var konstigt att det ikke skulle vara en brick bakom backdrevet och det andra drevet som det sitter ovanpå? Som det sitter nu fungerar allt fint och backen går lätt i, är det någon som vet om det skall vara nån bricka bakom de 2 dreven?
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Det ska sitta en bricka på utsidan av backdrevet och en bricka mellan det andra drevet och kedjehuset.
Sen ska det även sitta en liten fjäder mellan backdrevet och det andra drevet, den brukar försvinna när man tar isär växellådan...
 

Porsvw

Medlem
15 mar 2010
32
0
1
Mo i Rana Norge
Ok, då ska jag ta och flytta den ena skivan, tyckte att det var lite konstigt ja...fjädern är dock på sin plats. Hur mycket skall man spänna kedjan egentligen? Sedan så la jag märke till att det var 2 märkningar på oljestickan, på ena sidan stod det std, och den andra reverse. Gick ut ifrån att det skulle vara olika oljenivåer om man har back eller inte, stämmer det?
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Man drar bara sträckarbulten det man kan med handkraft, inga verktyg.
Det är samma oljemängd i växellådan (2,5dl) om det är med eller utan back, nivån blir bara lägre iom att växelhuset blir "bredare" om man har back.
 

snoppy

Aktiv medlem
17 feb 2007
68
0
6
Umeå
Wow!!! vilken skillnad det blev, fick ett par turer i jul. Den tar sig mycket bättre fram än förut. Kan absolut rekomendera detta till andra som tänkt på samma sak.
Men, när jag monterade ner kedjehuset så menar jag att det låg 2 st brickor utanpå det lilla backdrevet, altså mot kedjehuskåpan. När jag monterade ihop huset så tyckte jag att det var konstigt att det ikke skulle vara en brick bakom backdrevet och det andra drevet som det sitter ovanpå? Som det sitter nu fungerar allt fint och backen går lätt i, är det någon som vet om det skall vara nån bricka bakom de 2 dreven?
Vart köpte du förlängningen och vilken matta blev det? Köpte du mattan från U.S.A.?

/ Snoopy
 

Porsvw

Medlem
15 mar 2010
32
0
1
Mo i Rana Norge
Köpte mattan och kitet från tracksusa efter rekomendation från forumet, super kvalitet på förlängningen.
Blev den förstärkta backcountryn, längtar efter enorma mängder med snö!!!!
Var lite pill med att ta bort dem korta dubbskydden framme i tunneln, var knall att använda en liten tryckluftsdriven vinkelslip. sedan så tar man av dynan och borral lös popnitarna som håller dem långa dubbskydden. Monterade också bombardier 9-kugg non-slip hjul. Nästa modifiering tror jag blir större billett vändhjul.