Första snön 07/08

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Sv: första snön har fallit!

Så snön som kom i mitten av juni (eller när det nu var) i Härjedalen räknas inte? :mad: :p

Man får hoppas att vi inte behöver vänta alltförlänge på vintern nu. :D
 

Hoooper

Aktiv medlem
6 aug 2006
54
0
1
Sv: första snön har fallit!

Brukar det komma snö så tidigt i Kiruna som i slutet av Augusti?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Sv: första snön har fallit!

Man får väl hoppas på att detta är ett tecken på att vintern kommer att bli bättre än förra året (iaf vid kusten)

Minusgrader även här i Umeå inatt
 

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
Sv: första snön har fallit!

silly bear tyvärr så är det ett tecken på att det kommer bli en skitkass vinter. Kommer det snö innan december så blir det garanterat enligt mina erfarenhet pissvarmt hela december och därefter nästan ingen nederbörd även fast det blir kallt igen i januari. Dock så hoppas jag som fn att du har rätt
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Sv: första snön har fallit!

Som t ex här förra året. Det om 2 dm snö över en natt i börjat av November sen tinade det bort och sen kom det ingen snö förrän i mitten av januari. Näe, jag säger bara vintern -98. Den var bra i Mittsverige :)
 

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
33
Kiruna
Sv: första snön har fallit!

det var ju inte bara fördelar med snön som föll i kiruna. bla så hände de en bilolycka med ett ganska trist slut. men fan vad man längtar till den riktiga vintern.!
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Sv: första snön har fallit!

jag säger bara vintern -98. Den var bra i Mittsverige :)
Håller med, har för mig att det var mycket snö i kiruna trakterna också. tyvärr så var man ju lite för liten för att åka ut med skotern själv då. skulle vara fint om de skulle bli så i vinter :rolleyes: man kan ju alltid hoppas ;)
 
R

Robin

Sv: första snön har fallit!

Ni från Kiruna (inkl mig själv) kan ju inte säga att det var lite snö förra vinter här uppe?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Sv: första snön har fallit!

Som t ex här förra året. Det om 2 dm snö över en natt i börjat av November sen tinade det bort och sen kom det ingen snö förrän i mitten av januari. Näe, jag säger bara vintern -98. Den var bra i Mittsverige :)
Vänta nu var det då man fick köra skoter mitt i gävle osv, jo man tackar jag å farsan va ner till skåne dom där dagarna och när vi kom till midjan av vårat avlånga land så stängde dom av vägarna för det låg över en meter snö på E4:an :D Tur vi körde lastbil annars hade vi säkerligen fastnat.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Sv: första snön har fallit!

silly bear tyvärr så är det ett tecken på att det kommer bli en skitkass vinter. Kommer det snö innan december så blir det garanterat enligt mina erfarenhet pissvarmt hela december och därefter nästan ingen nederbörd även fast det blir kallt igen i januari. Dock så hoppas jag som fn att du har rätt


Jo tyvärr så har du nog rätt man brukar ju säga att är det mycket rönnbär så blir det mycket snö och iår har det (iaf häromkring) varit dåligt med rönnbär, sen hur vetensapligt fastställt detta argument är kan jag inte svara på ;)
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Sv: första snön har fallit!

Fel, lite rönnbär = mycket snö. Rönnen orkar bara bära en börda per år.
 

zr 800

Medlem
1 sept 2007
30
0
1
33
Godmersta
Sv: första snön har fallit!

jupp där jag bor ha vi inte haft nå rönnbär alls:D så hoppar att det blir mkt snö i år då:D
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Sv: första snön har fallit!

Pontus_j har så rätt så........och här jag bor finns det inte ett enda rönnbär:)
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Sv: första snön har fallit!

Och då får man ställa en dum fråga.. vafan är ett rönnbär? är de ett sån där liten röd grej som sitter i träd?