har du DD så är det sekundären man brukar få renovera , cdi är ecun som sitter på luftboxen , tändplattan sitter bakom svänghjulet /magnapullen men alla dom är ovanliga fel
okej! nä jag har inte dd! men vad kan de va då? har ju byta eller mätt upp allt utom statorn å tändgivaren som sitter vi tändplattan?
jag sjönk med den föra vintern, skulle de inte ha kunnat blivit en spricka i lindningen på statorn?
för de känns inte som om de är ett soppa fel.
När man vill ha hjälp med ett problem är ju bakgrunden rätt intressant. Klart att om man badar med skotern så kan elektronik och elsystem ta skada.
Du spekulerade själv i olika elektronikdelar men det fanns ju ingen riktig anledning varför de skulle ha gått sönder. Som Odysse sa, "ovanliga fel" men det är klart att de är nog inte lika ovanliga om man har haft skotern som badanka
Jag kan tänka mig att statorn och tillhörande delar inte trivs så bra i vatten, för att ta ett exempel.
de fattar väl jag med att elektronik inte trivs i vattnet! men om du ska skriva så kan du ju försöka va till hjälp med! menar inte att vara otrevlig..
sen har skotern gott felfritt ca 100mil efter jag tvätta den på 2 meters djup
Tar det igen då. De "ovanliga fel" som Odysse skrev om kanske inte är fullt så ovanliga på en "tvättad" maskin. Så att få elektroniken kollad på verkstad samt mäta upp statorn och tändspolen kanske kan vara en bra idé?
å om du läser tråden så har jag gjort allt utom att kollat statorn! vet du eller nån hur man mäter upp statorn? fick pris från bengan nyss på en beg för 4700! billigt
statorn kan man mäta upp utan att ta lös den. Det blir väl i trådarna som ansluter till tändspolen.
Sen ber jag om ursäkt, tyckte du frågade om det kunde vara ecun men ser nu att du testat med en annan.
Statorn kan du ju linda om för drygt 1000 kr istället för att köpa en ny om det skulle vara fel på den.
inte dyrare alltså jag gör mycke jobb till en firma som håller på med elmotorer å sånt, ska höra med dom om dom kan fixa de..
tror inte de kan va vevgivaren då? som styr tändningen.
Räcker med en vanlig multimeter i ohmläge så du får värdet. Sen kollar du vad det ska vara antingen här eller hos en ÅF.
Vevgivaren, ingen aning. Borde den inte gå dåligt hela tiden då?
ny stator= ingen skillnad! gjorde rent bränsletrycksregulatorn= den går som satan när de går lätt typ packad led men i 1 meter blötsnö så är de som en spärr med bludder man måste över innan den börjar gå som den ska..
pump å regulator borde ju inte veta om skotern går i snö eller på led , du får inte plugg i utblåset ? går den lika dåligt i snön om du bryter ner den åt vänster ?
ja tycker inte de är nån skillnad! tänkte mer om de är nå fel så den får för mycke eller för lite på mellanregistret!
eller skulle de kunna på variatorn som växlar för fort så motorn inte orkarå bluddrar för de? tycker den går bättre än vad den nånsin gjort på led nu!?