Familje skoter för 20-25 000:-

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Hej
Vill ha en bra allround skoter, ska gå bra i lössnö ich även gå att dra pulka och skjutsa på.

Är lite intresserad av en Lynx Forest fox, hur är dom att åka två på? Ser att dom flesta saknar ryggstöd. Går det åka två och samtidigt dra pulka, så man får med sig hela familjen upp på fjället.

Är även intressera av Lynx 5900. Det är ju rejäla skotrar, kanske lite för rejäl för det jag ska ha den till.

Vilken hade ni valt, och har ni kanske nått annat tips på skoter?

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Polaris Widetrak kan vara värd en titt. Skaplig komfort och framkomlighet, stark dragare.
Arctic Cat Bear Cat 550 är också värd en titt på samma grunder som polarisen. Dock tungstartad vid ordentlig kyla.

iPoo

Medlem
26 nov 2016
36
1
1
Familjeskoter = fyrtakt. Drar ungefär hälften så mycket soppa som en tvåtaktare. Tyvärr är gamla Lynx rätt usla med 4-takt, så ditt enda val faller på en maskin som är väldigt populär på fjällanläggningar, går bra, ca 80 hästar, bra bärighet i lössnö, bra komfort osv... En Yamaha Venture Lite. Kollade lite snabbt på blocket, billigaste ligger runt 35.000 så... om du kan utöka din budget lite så får du mycket skoter för pengarna

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Widetrack hade jag inte ens tänkt på, ska kollas upp, tack för tipset. Nån Bearcat blir de inte, har haft så många Arctic och vill prova nått nytt.

Hade gärna köpt en dyrare skoter men tyvärr finns inte dom pengarna.

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Så 5900 är inge bra? Alla säger stt det är en sånn bra skoter. Ski doo skandic wt -00 då?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
5900 är bra men lite gammaldags och motorsvag vid tex flödvatten. Widetrak/Bearcat och ffa ST600 har de extra hästkrafter som krävs för att hålla farten uppe och inte fastna...

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Aha ok. Vad är det för motorstorlek i widetrackarna? Antarxatt dom är vätskekylda, hade velat haft fläktkyld..

Vad tycker ni om Ski doo skandic wt -00?

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Fast iofs vill du inte ha 50cm bred matta borde det finnas massor av andra alternativ, SKS 700, MM700 (den blå), Viper Mtn 700 o.s.v. de två sista kan man montera venture dyna på om jag inte minns fel.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Aha ok. Vad är det för motorstorlek i widetrackarna? Antarxatt dom är vätskekylda, hade velat haft fläktkyld..

Vad tycker ni om Ski doo skandic wt -00?
Skidoon är väl samma skoter som 5900 i princip... Widetrak har en vätskekyld 500 nedtrimmad till 60 hk. Går aldrig varm, har kylare tammefan överallt...

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ok..då har jag fått lite kött på benen, tackar så mkt. Finns tyvärr ingen utav ovanämda skotrar i min närhet så jag kan ej åka och klämma och känna lite, får hålla utkik på annons sidorna.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Jag skulle föreslå en Polaris 550 sport touring. Halvlång (345 matta), driftsäker, d-dyna, fläktkyld, elstart, bränslenål och billig försäkring. Finns en på blocket i Åkersjön ser jag.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Om det inte bara vore för kravställningen, tex
Allt är väl relativt, svårt att relatera idag till en skoter som man ägde för 10 år sedan, men jag tycker inte den gjorde bort sig i snön alls vid en jämförelse med andra "familjeskotrar" för 25tkr. Dubbelt så rolig som en 5-9:a iaf.

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
Skotrarna som op nämner foxen och 59a och liknade skotrar, foxen är unik i sitt slag dvs finns inte så många liknade skotrar där ute. Tyvärr finns inte många kvar som är i hyfsat skick :p grym i lösssnö men komforten på fjället med familj kanske man inte ska prata om :p och de är övervärderade å det grövsta.

Det finns så många skotrar i din prisklass som ger dig så mycket mera för pengarna med fråga är om det är vad du vill ha, de nämnda här, men skoter som jag saknar är viking (fläktis).

Men en fråga som jag har till dig är: vill du ha en bredbandare?

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Jag vill ha en skoter som är enkel, som är enkel att laga om det skulle bli nått, billig att äga och nått som tar sig fram i ospårad terräng. Har haft ett gäng sportskotrar allt från rena cross maskiner till Tika trimmade thundercats, senaste skotern var en Pantera 1000 så jag har gasat och hoppat ifrån mig nu:) Nu vill jag puttra runt med familjen och pulka, och även kunna åka iväg själv och bara vika av ut i skogen på äventyr:) Vikingen tycker jag ser väldigt stor och osmidig ut, sen så är den i mina ögon rätt ful:(