Familje skoter för 20-25 000:-

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Går de sönder ofta då?
Inget håller för evigt förstås, men något haverisyndrom är det väl inte...?
Jag vet då flera som haft sönder sina växellådor på både forest foxar och 59or men det är ju gamla skotrar nu så slitaget gör ju sitt till när de gått i skogsarbete under många år.

Det är just det som är största risken med den här typen av skotrar, de kan ha få mil men ändå levt ett hårt liv.

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ja det är väll som med alla skotrar, helhetsintryvket säger mkt. Håller med om att 23 000:- för en -00 med 900 mil ör mkt. Men de går nog pruta:)

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Men en 5900 från 2000 med 900 mil på mätarn för 23000 låter dyrt.

Jag skulle nog också rösta för en Lynx Adventure 550 som omnämnts i tidigare inlägg,
den tar sig nog fram lika bra som forest foxen.
https://www.blocket.se/vasterbotten/Lynx_Adventure_550___06_70130736.htm?ca=2&w=3
Nog för att du tycks ha en själv, men den tar sig inte ens NÄSTAN lika bra fram som de skotrar som nämnts här tidigare... Adventure är en touringskoter med halvlång smal matta. Trådskaparen är ute efter något som har god framkomlighet i ospårad snö och om man inte tänker sig att göra meterdjupa diken med 150+ hk så är det smal- eller bredbandare med fyrametersmattor som gäller.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Nog för att du tycks ha en själv, men den tar sig inte ens NÄSTAN lika bra fram som de skotrar som nämnts här tidigare... Adventure är en touringskoter med halvlång smal matta. Trådskaparen är ute efter något som har god framkomlighet i ospårad snö och om man inte tänker sig att göra meterdjupa diken med 150+ hk så är det smal- eller bredbandare med fyrametersmattor som gäller.
Jag kan nog inte övertyga dig men jag har kört både forest fox, 5900 och st600 och adventure 550.

Och ska man dra ved i ospåra så skulle jag välja st600 av de ovan men om jag är ute efter en bra allround skoter för familjen som ändå tar sig fram bra ospårat så skulle jag välja adventuren.

Att åka ut med pulka i ospårad lössnö med en passagerare bakpå skotern skulle jag nog inte vilja inte göra med någon skoter egentligen :)

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
foxen är en traktor, precis som den var tänkt att vara då den ritades, och kastar man på en 51mm matta på den så är det nog fan omöjligt att köra fast med den, bara peta i lågen och puttra iväg. men att tro att det ens ska finnas lite komfort är ju bara glömma. att ta sig fram i djup lössnö så är nog 59:an den bästa, testade förra vintern då det var mycket lössnö en nyare widetrack mot en 00:as 59, och 59:an gick inte lika djupt som widetracken. 59 spöade även commander 800 i det föret, 59:an gick att snirkla sig uppför branta backar med, men commandern grävde bara krondiken och tog sig inte en meter uppför backarna. antagligen pga easy ride boggien som har en väldigt flack attackvinkel. 59:an fanns väl även med 494:an nått år, just i slutet innan den böt namn till st, och den motorn är ju bland det driftsäkraste vätskekylda man kan ha, då st:n kom så hittade ju 550:in och 600:an ner i den, och 600:an är ju en serie 3 snurra med fett lager på veven mm (allt de där kan ju alla numer så räcker att nämna det).
farsan hade en st600 03, och den gick faktiskt riktigt bra, lite asig i ospårat, men efter led var den jävligt skön och gick mjukt och fint (rcg boggien kom på st:na), och inga problem att ta sig fram. men man behövde visa att det var föraren som bestämmer och inte tvärs om för den

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
De får bli en 59, de är bestämt nu, nu ska jag bara hitta en oxå. Har ingen lust att åka så långt för att köpa en:(