Familje skoter för 20-25 000:-

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Jo jag vet at det är en wt, är ju en sånn jag är lite sugen på:)
Jaså är 550 en skit motor, trodde dom var bra när typ alla skoter uthyrare har dom där och dom bara går och går. Vad är det som är dåligt med den?

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.176
150
63
Säfsen
Är väl ingen dålig motor?

Är lite opigg, högljudd och törstig som en 800cc. Men dålig... näää.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hur funkar en Lynx adventure 550 -06 i lite ospårad terräng?
Alla skotrar går, även en kort sportmaskin... Men blir det lite djupare och du inte kan hålla hög fart så är du chanslös.

Du skall ha lång matta kring 4 meter, antingen 38 eller 50cm bred.

iPoo

Medlem
26 nov 2016
36
1
1
Tänk på att en widetrack går rakt fram, speciellt om det är lössnö. Bra att dra timmer, men annars inte så kul

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nja, det handlar om körteknik också... jag hade en Widetrak i ca 10 år och hade aldrig problem att köra i djupsnö - tvärtom var den riktigt trevlig för att vara så tung.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Vilken är bästa motorn i en skandic då om jag skulle välja en sån. Är det 503 eller 440?

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Lyx 5-9 och Scandic är väl typ samma? Riktigt tungstyrda, bända och trista tycker jag. Vi hade en 5-9 på skidklubben som spårmaskin och bytte sen till en VKII. Gubbarna var väldigt skeptiska innan men blev genast helsålda. Mycket mer lättkörd och bättre komfort. Sen tycker jag fortfarande att 550 sport touring eller till och med widetraken är hundra gånger roligare att köra än de ovanstående. Har många mil på alla ovanstående, utom scandicen då.

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Många som pratar gott om Vikingen, men tycker den ser väldigt stor och klumpig ut. Och Polaris Widetrak ser så gamla å tråkiga ut om man ska gå på utseende. Men hur är en Forest fox -01 har en sån i min närhet för runt 20 000:-. Har gått 1200 mil om jag minns rätt. Är de nått att åka två på och dra pulka med? Är så dålig på den här typen av skotrar då jag aldrig varit i kontakt med nån eller provkört nån lång/bredbandare.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Jag hade en forest fox -00. Att köra den på led var ungefär som att släppa en smörklick i en het stekpanna...den for hit och dit heeela tiden. Utanför leden är dess rätta element. Komfortmässigtär de ingen fröjd heller. Den nyare modellen blev bättre komfortmässigt men det finns bättre kandidater. Ofatast är de helt slutkörda. 1200-mil är ju lågmilare när man kommer till Forest Fox i dagens läge :)

Jag har lite svårt att förstå varför man rekommenderar stora blyslädar som familjeskotrar. Vet man med sig att man ska åka led, välj en touringmaskin för de har oftast hyffsad komfort och är hyffsat lättkörda. Men de kommer till korta när man ska bredvid leden. Det stora blyslädarna är iofs bättre där men de flesta är mer eller mindre druliga att köra. Lynx ST 600 är ett av undantagen som jag har kört dock. Den var faktiskt helt OK.

Farsan hade en Widetrack och den ville ju helst rakt fram... Samtidigt hade jag dess lillebror Supertrack och den var lite bättre på den punkten. Men det är ju gamla härkar (tidiga 90-talare) så sikta på så nytt (modernt) som du har råd med. Jag tycker att skotrar började få bättre körställning på 2000-talet och lite fastare dynor så man sitter mer "på" skotern i stället för i skotern vilket ger mer komfort och kontroll.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
X-trim 550, summit 550, Lynx 550 Adventure, GTX osv är inom räckhåll för din budget. Då får du modern körställning istf de gamla "sittskotrarna"?

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Här skulle det varit ett citat, det gäller Lynx adventure 550.
Jag tycker den går hyffsat, bra flyt går utmärkt att puttra tunt med utanför leden. men inte något för branta backar. Riktigt skön ledskoter. Inte så törstig heller med rätt grejor i förgasarna. Kanske lite omodern körställning men man sitter skönt iaf.

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Jag måste tacka för alla tips och råd jag har fått, är ju ett toppen forum det här:) Men som de känns just nu så står valet mellan en 5900/ skandic eller en Forest fox från års mod -00 och så nytt man har råd med.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Som inf:

Skandiken är samma maskin som en forest fox -01 eller nyare men utan syncro-växellådan (vilken är guld värd om man kör mycket i skogen där det är trångt).

5900 är druligare än skandiken...men kanske finare efter led då den har en annan framvagn.